De oude standaard stoptrein van NS keert waarschijnlijk weer terug op het spoor in een echte reizigerdienst. Dit keer voor Keolis, die de zogenoemde Mat ’64 treinstellen wil inzetten op de Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld-Zuid. In maart 2016 nam de NS afscheid van de laatste Mat ’64, die ook wel de Apekop wordt genoemd .
Keolis gaat de treinstellen van de Valleilijn, die rijden onder de naam RRReis, de komende jaren vernieuwen en heeft daarom een extra treinstel nodig. En zo kwam de vervoerder uit bij de Stichting 2454, die het Mat ’64 treinstel nummer 904 sinds 2022 in bezit heeft en verhuurt. Het is de bedoeling dat deze Apekop twee retourritten vroeg op de morgen gaat rijden.
Volgens Keolis-woordvoerster Lotte Hendrikse is het nog niet 100 procent zeker dat de Apekop reizigers gaat vervoeren en is het vooral belangrijk om een extra treinstel achter de hand te hebben. ’’We zijn ons er nu op aan het oriënteren of de trein vanaf januari ingezet kan worden’’, aldus Hendrikse.
In januari gaat de eerste Protos van de Valleilijn naar de werkplaats. “We gaan alle treinen moderniseren. Daarvoor moeten ze wel stuk voor stuk naar binnen.’’ De treinen krijgen de RRReis-huisstijl met een nieuw interieur en er worden toiletten ingebouwd. Tot de laatste trein klaar is, wil Keolis de Apekop achter de hand houden. De vernieuwingsoperatie duurt, zoals het er nu naar uitziet, maximaal drie jaar.
Er zijn momenteel nog drie rijdende Mat ’64 treinstellen die allemaal als museumtrein worden gebruikt. Behalve de Stichting 2454 hebben het Spoorwegmuseum in Utrecht en de Karel Foundation een Apekop die het spoor op kan. Voorzitter Michiel Dermois van Stichting 2454 is blij dat de 904 voor RRReis kan worden ingezet. ’’Het is voor ons een unieke kans de club draaiende te houden en straks misschien een unieke kans voor de liefhebber om nog eens in een Mat ’64 te zitten. Dat de trein een redder in nood kan zijn, is helemaal gaaf.’’
De Stichting 2454 draait helemaal op vrijwilligers. Naast de Mat ’64 heeft de stichting ook nog een Plan U dieseltreinstel, motorpost treinstel 3029, een Mat ’24 motorwagen en verschillende locomotieven en wagens. Alle treinen worden door de vrijwilligers opgeknapt en onderhouden en kunnen gehuurd worden.
Treinstel 904 is in 1973 gebouwd en reed tot april 2011 in dienst van de NS. De allerlaatste Apekop vervoerde nog reizigers in 2016. In het najaar van 2016 trok een afscheidsrit van Mat ’64 treinstellen duizenden belangstellenden langs het spoor. Voor een rit in de trein hadden zich ruim duizend mensen aangemeld maar er was slechts plek voor 300. Er zijn in totaal 277 Mat ’64 treinstellen gemaakt.
De Apekop heeft net als de Mat ’54 hondenkop en de Plan U treinen een bijzondere ronde neus die decennialang het beeld bepaalde op het Nederlandse spoor. Het ontwerp, dat de machinist beter moest beschermen, komt van de Nederlandse fabriek Werkspoor.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:42
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…