Mat ’64 wellicht weer terug als reizigerstrein
14 dec 2024 9:00
De oude standaard stoptrein van NS keert waarschijnlijk weer terug op het spoor in een echte reizigerdienst. Dit keer voor Keolis, die de zogenoemde Mat ’64 treinstellen wil inzetten op de Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld-Zuid. In maart 2016 nam de NS afscheid van de laatste Mat ’64, die ook wel de Apekop wordt genoemd .
Keolis gaat de treinstellen van de Valleilijn, die rijden onder de naam RRReis, de komende jaren vernieuwen en heeft daarom een extra treinstel nodig. En zo kwam de vervoerder uit bij de Stichting 2454, die het Mat ’64 treinstel nummer 904 sinds 2022 in bezit heeft en verhuurt. Het is de bedoeling dat deze Apekop twee retourritten vroeg op de morgen gaat rijden.
Nieuw interieur en toilet voor Protos
Volgens Keolis-woordvoerster Lotte Hendrikse is het nog niet 100 procent zeker dat de Apekop reizigers gaat vervoeren en is het vooral belangrijk om een extra treinstel achter de hand te hebben. ’’We zijn ons er nu op aan het oriënteren of de trein vanaf januari ingezet kan worden’’, aldus Hendrikse.
In januari gaat de eerste Protos van de Valleilijn naar de werkplaats. “We gaan alle treinen moderniseren. Daarvoor moeten ze wel stuk voor stuk naar binnen.’’ De treinen krijgen de RRReis-huisstijl met een nieuw interieur en er worden toiletten ingebouwd. Tot de laatste trein klaar is, wil Keolis de Apekop achter de hand houden. De vernieuwingsoperatie duurt, zoals het er nu naar uitziet, maximaal drie jaar.
Nog drie rijdende Apekoppen
Er zijn momenteel nog drie rijdende Mat ’64 treinstellen die allemaal als museumtrein worden gebruikt. Behalve de Stichting 2454 hebben het Spoorwegmuseum in Utrecht en de Karel Foundation een Apekop die het spoor op kan. Voorzitter Michiel Dermois van Stichting 2454 is blij dat de 904 voor RRReis kan worden ingezet. ’’Het is voor ons een unieke kans de club draaiende te houden en straks misschien een unieke kans voor de liefhebber om nog eens in een Mat ’64 te zitten. Dat de trein een redder in nood kan zijn, is helemaal gaaf.’’
De Stichting 2454 draait helemaal op vrijwilligers. Naast de Mat ’64 heeft de stichting ook nog een Plan U dieseltreinstel, motorpost treinstel 3029, een Mat ’24 motorwagen en verschillende locomotieven en wagens. Alle treinen worden door de vrijwilligers opgeknapt en onderhouden en kunnen gehuurd worden.
Trein 904 in 2011 uit dienst bij NS
Treinstel 904 is in 1973 gebouwd en reed tot april 2011 in dienst van de NS. De allerlaatste Apekop vervoerde nog reizigers in 2016. In het najaar van 2016 trok een afscheidsrit van Mat ’64 treinstellen duizenden belangstellenden langs het spoor. Voor een rit in de trein hadden zich ruim duizend mensen aangemeld maar er was slechts plek voor 300. Er zijn in totaal 277 Mat ’64 treinstellen gemaakt.
De Apekop heeft net als de Mat ’54 hondenkop en de Plan U treinen een bijzondere ronde neus die decennialang het beeld bepaalde op het Nederlandse spoor. Het ontwerp, dat de machinist beter moest beschermen, komt van de Nederlandse fabriek Werkspoor.
(c) Treinreiziger.nl
Het is een heel mooi initiatief, en ik zou het van harte aan de partijen gunnen.
Maar ik vrees dat de concessie in de weg staat waarin mogelijk staat dat mensen met een mobiele beperking zonder problemen en drempelloos de trein en het toilet in kunnen komen. De Mat ’64 voldoet hier namelijk niet aan.
Ik denk dat een GTW daarmee beter in de buurt komt. Al eerder heeft de vorige vervoerder Connexxion destijds een Breng-treinstel gebruikt.
Maar diep in mijn hart zie ik inzet van de Mat ’64 voor Keolis erg graag terug op het spoor.
Ook zit Keolis Blauwnet volgens mij ook best wel ruim in hun materieel (personeel is een ander verhaal) en dat is electrisch materieel en je kunt beter electrisch rijden dan met diesel en wat zijn de mogelijkheden om een Arriva’s Limburg Flirt bedoeld voor de Maaslijn te huren voor dit traject. Ze staan ook aan de zijkant. Dat er een bonte stoet op een traject rijdt zijn de reiziger ook snel gewend.
Ook ik zie graag de Mat’64 weer graag op het spoor, maar dat deze trein volgens moderne standaarden niet toegankelijk genoeg is is ook een feit.
Als ze zo ruim in het materieel zitten waarom vallen er dan al wekenlang treinen uit wegens materieeltekort?
niemand aanwezig om het materieel te bedienen is ook materieel tekort.
Personeel is het probleem niet bij de Vallelijn.
Ik heb het over Keolis Blauwnet (Enschede – Zwolle – Kampen) en niet over RRReis tussen Ede – Amersfoort (Valleilijn). Mij lijkt het gebruiken van een treinstel van Keolis Blauwnet voor de Valleilijn iets wat zeker overwogen moet worden.
Heb begrepen dat ZWENZWOKA-treinen contractueel gezien niet op andere trajecten ingezet mogen worden. (Leasemaatschappij bepaalt dat)
Onderverhuur is inderdaad vaak verboden. Daarnaast moet de provincie Overijssel dan akkoord gaan dat er tijdelijk een trein te weinig wordt ingezet.
Een instelling (concessie eisen) waaraan Nederland helemaal kapot gaat in mijn ogen Thom. Alles maar dan ook alles moet wijken voor de enkeling. En begrijp mij niet verkeerd. Ik vind dat iedereen met de trein moet kunnen reizen. Maar als er nu 1 rolstoel niet mee kan op 1 trein per dag. Is dat gewoon plat gezegd pech. T leven is niet alleen maar makkelijk. Half uur later kan je wel mee.
Nederland is in staat dan die hele trein uit de dienstregeling te halen voor een enkeling. En nogmaals structureel mag dit natuurlijk niet. Dat er mensen niet mee kunnen. Maar we gaan als land echt toe naar iets dat niemand meer flexibel is en iets wil slikken voor een ander
Ik gok dat deze ingezet gaan worden op de kwartiersdienstritten tussen Amersfoort en Barneveld Zuid en dan heb je niet eens een half uur wachttijd.
Op een kwartiersdienst zo tijdelijk aan reservematerieel komen vind ik prachtig creatief werken, en dat zou gewoon moeten kunnen:).
Klopt, twee slagen ‘s ochtends naar Barneveld en twee slagen ‘s ochtends naar Amersfoort.
Dat lijkt mij prima te kunnen. Ook als dit betekend dat het voor een paar mensen even heel vervelend is dat ze niet mee kunnen. Daar boven word het we leen ding
Wellicht handig om tzt de museumtrein dienstregeling hier ook op de site te zetten. Dan kunnen mensen volgend(e) jaren nog een nostalgische ervaring opdoen.
Dan zouden ze de treinen beter ‘s avonds laten rijden. Leuker voor de mensen.
Materieel dat geen gelijkvloerse instap heeft zal niet vaker ingezet worden dan strikt noodzakelijk, dus in principe niet vaker dan twee slagen in de ochtendspits.
Er vallen nu al wekenlang dagelijks treinen uit op de Valleilijn doordat er onvoldoende materieel beschikbaar is. Dat belooft weinig goeds als er ook nog treinen buiten dienst moeten voor renovatie.
Welkom bij marktwerking. Alles moet zo goedkoop mogelijk en reserve treinen zijn te duur.
Het materieel is dringend aan revisie toe. Die zou ook al een jaar geleden beginnen maar is om onduidelijke redenen alsmaar uitgesteld.
Niet de marktwerking maar decentralisatie. Provincies beginnen nu allerlei rare eisen te stellen zoals onze treinen moeten blauw van kleur zijn met een paars randje, maar vergeten eisen te stellen zoals reservematerieel en de concessies zijn dusdanig klein dat een vervoerder dat niet op eigen kosten zal doen.
Ik vrees dat de inzet van Mat64 op Amersfoort-Barneveld een hoop gezeik oplevert. Trein heeft geen gelijkvloerse instap en midden in de hyperochtendspits komen nog een hoop treinspotters af op de Mat64 die de andere treinreizigers in de weg zitten en bovendien zijn sommige treinspotters niet de meest symphathieke. Er zijn in Venlo weleens treinspotters met elkaar op de vuist gegaan en in Duitsland hebben treinspotters normale reizigers in de weg gezeten en bovendien hebben de treinspotters zich destijds niet gehouden aan de geldende coronamaatregelen. Eigenlijk had de NS een SLT-treinstel moeten uitlenen aan Keolis, maar dat is helaas niet gebeurd.
Ik denk dat het met die treinspotters op werkdagen om 7.30 uur wel losloopt. Zo bijzonder is mat64 nou ook weer niet.
En een gelijkvloerse instap hebben ICM en VIRM ook niet.
Wel zou ik het logischer vinden als ze Lint’s zouden huren in plaats van stokoude Mat64 bagger.
Die lints acceleren waarschijnlijk slechter, en zijn er mogelijk mechanisch nog slechter aan toe.
De Keolis lintjes, die op Zutphen – Hengelo – Oldenzaal hebben gereden zijn technisch op en met tapijt werd het e.e.a. verborgen. Daarbij trekken electrische treinen veel sneller op inclusief Mat ’64, die men wilt gaan inzetten.
Wel hebben alle sprinters / RS materieel wat er nu rijdt wel een gelijkvloerse instap en de Mat’64 is de enige trein, die ze niet heeft. Museummatrieel is vaak wel tip top verzorgt en een beperkte dienstregeleing zou een Mat ’64 prima aankunnen. Veel oude treinen zijn zeer degelijk gebouwd.
Ik zou de Flirt’s van Keolis Blauwnet of Arriva Limburg (nieuw materieel voor de Maaslijn) een veel logischer oplossing gevonden hebben of idd een SLT/SNG van de NS die voor een aantal jaar gehuurd wordt. NS heeft ook een lichte overschot aan sprinter treinen.
Zolang de levering van ICNG nog niet volgens plan verloopt en ICM al wel deels uit dienst is, heeft de NS niet eens zo heel veel materieeloverschot met als gevolg dat SLT en SNG nu ook korte IC-diensten rijden.
Korte? Men moet gewoon niet met sprinter materieel een ic dienst rijden! Is wederom een gevolg van slechte planning…
Is een gevolg van uitgelopen bouw van nieuwe treinstellen, en weinig extra budget + ruimte bij nedtrain om de ICMs nog een tijdelijke extra revisie te geven.
Liever een IC met een sprinter rijden dan géén intercity.
Oude hc over mat64, ze doen het altijd, welk weer dan ook.
Zelf liefhebber van dat onmiskenbare geluid bij optrekken. Geluid van een generatie of 2, 3.
Ja dat er niet zo sympathieke figuren tussen lopen heb ik aan den lijve ondervonden toen ik hoogzwanger met een niet nader te noemen afscheidsrit mee was en tijdens de fotostops even van de gelegenheid gebruik maakte om mijn benen te strekken. Werd omver gelopen. Aan de kant geduwd en ik liep niet snel genoeg dus ik verpestte het foto moment. En ik liep dan gewoon even een stukje over het perron he niet bij de voorkant van de trein. Lachen gieren brullen met die lui.
Het geeft wel aan dat dit soort kleine concessies toch kwetsbaar zijn, want in dit geval wordt toch geïmpliceerd dat als er eentje in de werkplaats staat voor de revisie, er eigenlijk geen andere trein kapot mag gaan omdat er geen verdere reserve is. Bij grotere concessies zijn er wat meer mogelijkheden om bij te sturen aangezien er meer materiaal is en 1 kapotte trein meer of minder veel minder impact heeft en een vervoerder met de wet van grote aantallen wel kan schatten hoeveel treinen er defect zullen zijn op een bepaald moment, terwijl voor dit soort kleine concessies een defecte trein rustig 10-20% van het materiaal van die concessie kan betekenen.
De Provincie Gelderland moet een plan maken om Elst-Tiel, Zevenaar-Winterswijk en Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk onder de draad te brengen, zodat in 2040 de Valleilijn geïntegreerd kan worden in de andere Gelderse Regionale Treindiensten.
Op zich zou men dat sowieso kunnen, op Arnhem – Doetinchem zouden hybride treinen zoals de WINK ook nu al nuttig kunnen zijn aangezien je daar voor de helft onder de draad rijdt. En dan bestel je er twee extra als universeel reservematerieel voor alle Gelderse concessies. Alleen ga je geen treinen vroegtijdig afschrijven, dus dit is pas een optie zodra er of uitbreiding nodig is of er materieel aan vervanging toe is.
De Provincie Gelderland wil geen geld uitgeven aan elektrificatie.
Zoals RRReis reserve bussen heeft zou de provincies tzt ook een aantal reserve treinen achter de hand kunnen houden als er problemen zijn, maar dan moet het materieel wel een redelijke staat zijn en niet finaal opgereden, zoals de Keolis Lintjes.
Ooit was het de bedoeling om SGM materieel in te zetten bij de QBuzz Merwedelijn Dordrecht Gorinchem Geldermalsen v.v. Hier werden ook nachtelijke proefritten meegemaakt, nu is SGM bijna alle gesloopt op het tweetje van het NSM , Pro Rail en het driewagenstel 2995 wat nog in Amersfoort staat. Nu komt een mogelijke revival van ex NS materieel in beeld de mat 64. Deze heeft net als SGM nog even hoge vloer en dus moet men ook bruggen neerzetten op de Valleilijn stations. Anders kunnen minder validen niet de trein zelfstandig in of uitkomen! Daar is dan reisassistentie voor nodig als dat antieke materieel weer even in dienst komt. Maar wel uniek om museaal spoormaterieel weer her te gebruiken.
Geen idee wat wel of niet mag of kan. Maar zonder airconditioning lijkt het me een verschrikkelijk alternatief.
Het gaat alleen om de ochtendspits, om 8:00 is het zelden al zo heet dat 20 minuten in een trein zonder airco een verschrikking zal zijn.
Zeker gezien er maar weinig hete dagen zijn in januari tot juni
Deze trein heeft wel arko (alle ramen kunnen open)….
Vreselijk, in de tijd dat de Protossen kwamen reden ze ook nog met 1 of 2 Apekoppen. Ik vermeed ze graag. Misschien dat deze museumstukken wat opgeknapt zijn, maar ik vond het altijd een zeer ouderwetse beleving.
De Mat64 komt enkel in de ochtendspits tussen Amersfoort en Barneveld rijden (twee slagen naar Barneveld en twee slagen naar Amersfoort). Wil je geen Mat64, dan neem je de trein die tussen Ede en Amersfoort rijdt, want die rijdt sowieso met Flirt of Protos.
Lang leve de versnippering! Gewoon NS- Sprinters inzetten en deze op Ede-Wageningen laten doorrijden naar Arnhem-Centraal.
Ook geen uitcheck-incheck gedoe bij het overstappen
NS verlaagt dan de frequentie omdat er dan vaste conducteurs moeten komen.
Wordt die Apekop overgeschilderd in Kippenlijnkleuren? Hahaha.
Het wordt steeds duidelijker dat marktwerking op het spoor historisch een grote fout is geweest. We moeten terug naar één vervoerder die gemakkelijker in staat is op bepaalde trajecten verschillend materieel in te zetten en het personeel hebben die al dat materieel kan bedienen
Onmogelijk zolang NS-regels geen eenmansbediening toestaan. Dat maakt NS veel te duur voor regionale lijnen.
De meeste mensen kennen deze trein toch eerder als de Hondekop, ik heb nog nooit iemand over de Apekop horen praten. Ik snap wel dat het komt door het verschil in Mat54 en Mat64, maar Hondekop is veel meer ingeburgerd. Zou je in ieder geval nog even tussen haakjes kunnen zetten.
Nee, want het is geen Hondekop. Mat64, Plan V, Apekop zijn allemaal juiste benamingen; Hondekop was een andere treinsoort.
Dat mensen dingen niet goed zeggen mag, maar dat maakt het nog niet correct.
Er is een eerste keer voor alles, niet? Mat ’54 is hondekop, Mat 64 is apekop. Makkelijker kan t niet.
De naam Apekop is door hobbyisten bedacht. En in de laatste jaren van de inzet van de Mat64 en in de media kwam de naam Apekop steeds weer naar boven.