Meer treinen naar België door snelle Eurocity Direct

Vanaf zondag is de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel fors versneld. Dankzij de nieuwe Eurocity Direct duurt de reis circa 40 minuten korter dan voorheen. Deze tijdswinst wordt gerealiseerd doordat de trein niet langer stopt in Breda, Noorderkempen, Mechelen, Brussel Airport-Zaventem en Brussel-Noord. Vooral het overslaan van Breda en Brussel Airport levert aanzienlijke tijdswinst op.

Officiële openingsrit

De officiële openingsrit van de Eurocity Direct vertrok zondag om 11:41 uur vanaf Rotterdam Centraal. De trein werd uitgezwaaid door NS-President Directeur Wouter Koolmees en de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten. Tijdens de inhuldiging verklapte Schouten dat ze als kind had gedroomd om eens op het station een omroepbericht te mogen doen. Koolmees vertelde op zijn beurt dat de nieuwe treinen van het type ICNG persoonlijk zijn favoriet zijn, en het fijne treinen zijn om in te werken.

Treinreiziger.nl maakte de volgende reportage van de openingsrit.

Tarieven en tickets

Treintickets voor de Eurocity Direct zijn via NS International verkrijgbaar vanaf 25 euro. De goedkope tickets zijn echter treingebonden. Toch een uurtje later vertrekken om nog even wat langer te genieten van het mooie weer zit er dus niet in met een voordelig ticket. Een flexibel ticket is nog steeds verkrijgbaar, maar kost circa 70 à 80 euro per enkele reis, afhankelijk van de route.

Reizigersvereniging Rover had eerder kritiek op de nieuwe tarieven. ’’België ligt om de hoek, voor de automobilist zijn de grenzen nauwelijks zichtbaar. Maar NS maakt er een wereldreis van door reizigers zeer hoge prijzen te laten betalen en in sommige gevallen aan een specifieke trein te binden.” Bos wijst erop dat de Eurocity Direct in Nederland een gesubsidieerde trein is. “Er is nergens reden toe om maximaal te cashen.”

160 kilometer per uur

Een belangrijke verandering is dat de trein niet meer vanaf Amsterdam Centraal rijdt, maar vanaf Lelystad Centraal via Amsterdam Zuid. De Eurocity Direct vervangt de Intercity Brussel, die met een maximale snelheid van 160 kilometer per uur naar Brussel reed. Hoewel de nieuwe treinstellen van de Eurocity Direct geschikt zijn voor snelheden tot 200 kilometer per uur, blijft de dienstregeling voorlopig ontworpen met een snelheid van 160 kilometer per uur.

Rob Richelle, Hoofd Operations – Service en Performance bij NS International, legt uit: “We hebben op dit moment nog niet voldoende nieuwe treinen om met 200 kilometer per uur te rijden.” Of de reistijd in de toekomst wordt verkort als de trein wel met 200 kilometer per uur wordt ingepland, is onduidelijk. Richelle voegt toe: “Met 160 kilometer per uur is er minder speling in de dienstregeling dan we eigenlijk zouden willen.”

Ingehaald door de Eurostar

Een opmerkelijke situatie doet zich voor op werkdagen: in Antwerpen-Centraal moet de Eurocity Direct vaak wachten om ingehaald te worden door de Eurostar naar Parijs. Beide treinen stoppen tussen Antwerpen en Brussel op dezelfde stations, toch krijgt de Eurostar voorrang op de Eurocity Direct. De trein kan niet direct uit Antwerpen-Centraal vertrekken, omdat er dan een Belgische binnenlandse trein in de weg zit. “Daarnaast moet de Eurostar op tijd in Brussel zijn om naar Parijs door te rijden, daarom krijgt die trein voorrang,” aldus Richelle. In het weekend speelt dit probleem niet, daarom hoeft de Eurostar op dat moment niet voorgelaten te worden.

Naast de snelle trein is er ook een nieuwe treindienst Rotterdam Centraal – Brussel (EuroCity), deze stopt wél te Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Brussel Airport-Zaventem, Brussel-Noord en Brussel-Centraal, stations waar de Eurocity Direct niet stopt. Zowel de EuroCity als de Eurocity Direct stoppen te Antwerpen Centraal.

Belgische reizigers minder enthousiast

De nieuwe EuroCity Direct heeft niet alleen positieve reacties opgeleverd. De Belgische spoorwegjournalist Herman Welter waarschuwt dat veel Belgische reizigers minder tevreden zullen zijn. “In België is er een trein geschrapt om deze verbinding mogelijk te maken. Bovendien mogen Belgische reizigers met een binnenlands ticket niet in de Eurocity Direct reizen,” zegt hij. Dit kan vooral tijdens de spitsuren leiden tot drukte in de overige treinen tussen Antwerpen en Brussel.

Ondanks deze kanttekeningen betekent de introductie van de EuroCity Direct een belangrijke stap in het verbeteren van de verbinding tussen Nederland en België. Voor reizigers die snel tussen Amsterdam en Brussel willen reizen, biedt de nieuwe trein een aanzienlijk kortere reistijd en meer comfort.

Afscheid Intercity Brussel

Aan het tijdperk van de Intercity Brussel lijkt nu echt een einde te zijn gekomen. De verbinding werd al eens eerder opgeheven, in 2012, toen de trein plaats maakte voor de Fyra. De Fyra hieldt het echter maar 39 dagen vol. En toen werd er toch terug geschakeld naar de Intercity Brussel.

Treinliefhebbers hebben zondagavond afscheid genomen van de Intercity Brussel. De laatste trein van Brussel naar Amsterdam reed voorzien van kerstversiering en, terug van weg geweest, was er voor deze laatste rit nog één keer railcatering aanwezig.

Onderdeel van de nieuwe dienstregeling 2025

NS is verantwoordelijk voor de snelle Eurocity Direct, en de Belgische spoorwegen (NMBS) voor de EuroCity. Toch worden beide treinen in samenwerking gereden, en niet voor eigen rekening. Richelle: “Op beide treinen zal ook zowel personeel van NS en NMBS worden ingezet”.

De wijziging van de verbinding is onderdeel van de nieuwe dienstregeling van 2025, die op 15 december is ingegaan. In Nederland zijn er veel veranderingen doorgevoerd, maar ook op andere internationale routes zijn er aanpassingen. Zo is de trein naar Basel vervangen door een ICE naar München, en rijdt de nachttrein naar Wenen en Innsbruck voortaan via Amersfoort en Deventer. Voor de verbinding naar Berlijn moeten internationale reizigers voorlopig geduld hebben. Nieuwe treinen laten langer op zich wachten dan gepland, terwijl de oude treinen steeds meer problemen vertonen.

Dit is er veranderd:
-> De Intercity Brussel is vervangen door de Eurocity Direct en wordt 38 minuten sneller dan de voormalige Intercity Brussel. De Eurocity Direct zal starten in Lelystad Centrum en via Amsterdam Zuid en Rotterdam naar Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid rijden.
-> De versnelde trein blijft ingepland met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur, de trein is echter veel sneller doordat er niet meer wordt gestopt te Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport – Zaventem. De versnelde trein wordt gereden door NS.
-> Nieuw is de EuroCity Rotterdam Centraal – Brussel, deze stopt wél op de plekken waar de Eurocity Direct niet stopt. Deze trein wordt gereden door de NMBS.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:38

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

5 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug