Bathmen boos vanwege plannen voor spoorboog goederentreinen

Plannen voor extra goederentreinen in Oost-Nederland zijn met veel scepsis ontvangen in Bathmen. Veel inwoners maken zich zorgen over hun veiligheid en de leefbaarheid van het dorp, zo bleek donderdagavond. In een feesttent kwamen ongeveer 700 inwoners af op de laatste van tien informatieavonden die het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail in Overijssel en Gelderland hadden belegd over de plannen.

"De afstand van mijn bed tot de A1 is 150 meter. En daartussen moet nog die spoorlijn komen´´, zei bewoner Ton Buurman. "En in de tekeningen zie ik vreemd genoeg geen geluidswand.´´

Najaar
"Meer treinen betekent meer hinder en die pogen we te beperken. Dit najaar wordt bekend waar de extra treinen zullen rijden. Dat schept voor veel mensen rust´´, zei Frank van Heijst, projectleider namens het ministerie.

Belazerd
Vier varianten zijn uitgewerkt om de circa 40 tot 100 extra goederentreinen per dag vanuit Rotterdam via de Betuweroute en Deventer bij Oldenzaal de grens over te krijgen. Bij twee ervan is een spoorboog ingetekend langs het dorp Bathmen in de gemeente Deventer. Trillingen, geluidsoverlast, fijnstof; bewoners zien de treinen niet zitten. Bovendien menen ze dat het ministerie informatie achterhoudt. "We worden belazerd´´, riep er een in de zaal.

Energieverbruik
Een ingenieur van de Belangen Vereniging Bathmen had uitgerekend dat treinen die via Bathmen rijden, in plaats van de kortere route door Twente, jaarlijkse circa 15 miljoen euro extra aan energieverbruik kosten. "Dat terwijl dit een duurzaam plan moet zijn´´, schamperde hij.

Doodskist
Bewoners eindigden de bijeenkomst door een doodskist naar binnen te dragen, als symbool voor het einde van de leefbaarheid van het dorp.

(c) ANP

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug