De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast “en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren”, aldus spoorbeheerder ProRail.
Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. Nu hebben de goederentreinen in de regel een lengte tot 650 meter, vanaf volgend jaar zullen treinen vaker een lengte hebben tot 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport.
Het streven is om de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. Vorig jaar zijn er al proeven geweest met de langere goederentreinen, die zijn volgens de spoorbeheerder goed verlopen. Zo zijn diverse scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties voor het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen.
Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut.”De capaciteit van het spoor nadert haar grenzen sneller dan gedacht”, aldus ProRail. Aan de hand van de wensen van de 34 gebruikers moest een grote puzzel worden gelegd “om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen”. De groei van het treinverkeer is merkbaar voor de planners, zegt de spoorbeheerder. “Het piept en kraakt bij het maken van een nieuwe dienstregeling.”
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 20 augustus 2019 10:55
De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…
Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…
Op wandelvakantie met de trein? Dat kan. Met de trein kom je niet alleen in…
De NS heeft ritten toegevoegd in de concept dienstregeling voor 2026. Maar ondanks protesten vervalt…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan plannen om treindiensten in open toegang meer…
Er komen hoogstwaarschijnlijk (stakings-)acties op het spoor nadat het cao-overleg tussen de NS en de…