Van Hool, de Belgische busfabrikant, zit in zwaar weer. Het busbedrijf zet nu alles op alles met een rigoureus herstructuringsplan om het bedrijf te redden. Nog dit jaar moeten 830 van de 2500 banen geschrapt worden. In de komende jaren moeten er nog eens zo’n 270 banen vervallen, in totaal 1100. Van Hool moet ook op zoek naar financiering tegen het einde van deze maand. Als financiering uitblijft, volgt een faillissement.
Dat schrijven verschillende Belgische media. De productie van de bussen moet uit België verdwijnen, en verhuist volledig naar Noord-Macedonië. Om het bedrijf door deze zware tijden heen te loodsen heeft Van Hool in januari Marc Zwaaneveld benoemd tot co-CEO, naast de huidige CEO Filip Van Hool. Deze stap is bedoeld om het herstel van het bedrijf te versnellen. Marc Zwaaneveld zal zich specifiek richten op het versnellen en intensiveren van het herstelproces.
Vorig jaar wist Van Hool nog een order binnen te slepen van Qbuzz voor 54 elektrische bussen, bedoeld voor Groningen en Drenthe. Van Hool heeft last van hevige concurrentie. Zo bestelde de grote Belgische vervoerder De Lijn recent 92 elektrische bussen bij de Chinese fabrikant BYD, die was minstens 20 procent goedkoper dan de concurrentie. In Nederland bestelde Keolis eerder bussen bij de Chinese fabrikant BYD, maar die kregen veel kritiek vanwege de slechte kwaliteit.
Van Hool is opgericht in 1947 in het dorpje Koningshooikt, door Bernard Van Hool. De busfabrikant wist zich te ontwikkelen tot een prominente speler op het gebied van bouw van bussen. Het familiebedrijf begon als een kleine werkplaats, maar groeide uit tot een toonaangevende internationale fabrikant.
This post was last modified on 12 maart 2024 11:28
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…