fbpx

Belgische busfabrikant Van Hool probeert faillissement te voorkomen

Van Hool, de Belgische busfabrikant, zit in zwaar weer. Het busbedrijf zet nu alles op alles met een rigoureus herstructuringsplan om het bedrijf te redden. Nog dit jaar moeten 830 van de 2500 banen geschrapt worden. In de komende jaren moeten er nog eens zo’n 270 banen vervallen, in totaal 1100. Van Hool moet ook op zoek naar financiering tegen het einde van deze maand. Als financiering uitblijft, volgt een faillissement.

Chinese concurrentie

Dat schrijven verschillende Belgische media. De productie van de bussen moet uit België verdwijnen, en verhuist volledig naar Noord-Macedonië. Om het bedrijf door deze zware tijden heen te loodsen heeft Van Hool in januari Marc Zwaaneveld benoemd tot co-CEO, naast de huidige CEO Filip Van Hool. Deze stap is bedoeld om het herstel van het bedrijf te versnellen. Marc Zwaaneveld zal zich specifiek richten op het versnellen en intensiveren van het herstelproces.

Vorig jaar wist Van Hool nog een order binnen te slepen van Qbuzz voor 54 elektrische bussen, bedoeld voor Groningen en Drenthe. Van Hool heeft last van hevige concurrentie. Zo bestelde de grote Belgische vervoerder De Lijn recent 92 elektrische bussen bij de Chinese fabrikant BYD, die was minstens 20 procent goedkoper dan de concurrentie. In Nederland bestelde Keolis eerder bussen bij de Chinese fabrikant BYD, maar die kregen veel kritiek vanwege de slechte kwaliteit.

Geschiedenis

Van Hool is opgericht in 1947 in het dorpje Koningshooikt, door Bernard Van Hool. De busfabrikant wist zich te ontwikkelen tot een prominente speler op het gebied van bouw van bussen. Het familiebedrijf begon als een kleine werkplaats, maar groeide uit tot een toonaangevende internationale fabrikant.

68 gedachten aan “Belgische busfabrikant Van Hool probeert faillissement te voorkomen”

  1. Datiszo schreef:

    Schandalig dat er niet een deal te maken was met van hool bij die lui van de lijn.

    1. Realisme graag schreef:

      De Lijn is er niet om onrendabele fabrikanten kunstmatig in stand te houden. Ze hebben amper geld hebben voor hun eigen busdiensten.

      1. daan schreef:

        Misschien maar de bussen vqn van hooi zijn wel veel comfortabeler dan de chinese troep. En dat is ook wat waard.

    2. Anoniem schreef:

      Er zijn veel te veel kleine ambachtelijke busbedrijven in Europa. Alleen de grote jongens kunnen nog rendabel concurreren.

    3. Limlander schreef:

      Van Hool draaide al jarenlang alleen nog maar op gedwongen winkelnering van de Lijn. Maar de Lijn heeft door de terugloop van het aantal reizigers het geld daarvoor niet meer, die moeten scherp inkopen om zelf te kunnen overleven.

    4. Allan Kleiweg schreef:

      Een commercieel bedrijf dat geen winst maakt, en ook geen zicht heeft op herstel, gaat ten onder. De economische wetten kennen geen genade. Toen de NS geen afnamegarantie wilde verstrekken aan Werkspoor, kwam een einde aan de productie van rollend materieel in Nederland. Uiteraard werd in het Parlement het argument van werkgelegenheid van stal gehaald. Maar toen de NS aangaf dat het materieel van Talbot beter en goedkoper was, werd de discussie snel afgerond.

      1. Anoniem schreef:

        Was Talbot ook daadwerkelijk beter? Ik heb het materieel van Werkspoor altijd als zeer hoogwaardig ervaren en vind het jammer dat het niet meer in gebruik is. Nou wil ik niet direct zeggen dat bijvoorbeeld een door Talbot gebouwde Plan V slechter is dan een door Werkspoor gebouwde Plan V, maar de troep waar tegenwoordig veel stoptreindiensten mee gereden worden is echt overduidelijk inferieur aan Werkspoor-treinen in nieuwstaat. Alleen FLIRTs zitten zo’n beetje op Werkspoor-niveau, als ik die tergend traag in- en uitschuivende treeplanken buiten beschouwing laat. De rest is hetzij verschrikkelijk (dan heb ik het volgens mij over wat kenners de sletjes noemen), hetzij marginaal acceptabel (het nieuwste stoptreinmaterieel).

    5. Ronald schreef:

      Er word wel gemakkelijk naar De Lijn gewezen, dat is niet terecht. De Vlaamse overheid heeft overigens heel erg lang het aanbesteden tegengehouden zodat kunstmatig de opdrachten altijd bij Van Hool en VDL terechtkwmen (VDL een Nederlands Bgleisch bedrijf met hoofvestiging ne Eindhoven). Door deze kunstmatige bescherming hebben de twee leveranciers jarenlang alles kunnen leveren. In Wallonië is men wat dat betreft moderner en laat men zich niet beïnvloeden door wat dan ook. Niemand rept in artikelen over het feit dat er vanuit de TEC en de onder annemers al grofweg 10 jaar geen enkel product meer bij Van Hool wordt besteld, en wat zien we bij de MIVB in Brussel, ook geen Van Hool of VDL producten meer, maar niemand die daarover schrijft. Wat ik hiermee aan wil geven is dat het dus helemaal niet aan De Lijn ligt of een fabrikant wel of niet het hoofd boven water weet te houden. Misschien is juist de “beschermende factor” vanuit de Vlaamse overheid om bepaalde zaken buiten aanbestedingen te houden wel de reden waarom Van Hool een beetje is stil blijven staan. Laten we hopen dat Van Hool op de een of andere manier zal overleven, en misschine dan allleen als touringcarleverancier. De OV bussne markt zal echt wel lastig worden om daar een groot aandeel in terug te krijgen.

  2. Lezer schreef:

    Macedonië, China, klinkt als loonkostenconcurrentie.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Moet toch ook wel, als ze willen overleven.

      1. Anoniem schreef:

        Inderdaad. Van Hool kan van die paar bussen voor de Lijn helemaal niet bestaan. Ze moeten daarom ook elders bussen verkopen maar dat kan gezien de kosten niet zolang je in België produceert.

      2. lezer schreef:

        De vraag is ook hoeveel mensen economisch de race to the bottom gaan overleven. Maar dat zijn processen die langzaam (maar onmiskenbaar) gaaan. In de VS en de UK zijn ze more eager net concurrentie dus we kunnen aan die landen ook de uitkomsten zien van ongebreidelde concurrentie op loonkosten. Het heeft miljoenen mensen daar n afkerig gemaakt van internationale concurrentie maar: ander topic.

        De exploderende huizenwaardes vertekenen overigens de welvaart in Nederland maar ook dat sluit weer aan bij de UJ en US waar dit al veel eerder wascte zien.

    2. Brabo schreef:

      Europese fabrikanten hebben technisch de boot gemist bij elektrische bussen en zijn daarnaast veel te duur.

  3. Nieuwwester schreef:

    Het lijkt op ‘dumpingspraktijken’ door China. Als de markt eenmaal veroverd is en Europese busfabrikanten failliet zijn gegaan, ontstaat er een monopolie en worden de verkoopprijzen voor Chinese bussen opgedreven. De EU dient hierop alert te zijn.

    Ook de Nederlandse producent Ebusco moet op haar tellen passen…

    1. Opa Ties schreef:

      Dat productie elders goedkoper is betekent nog niet dat er sprake is van dumping praktijken. De torenhoge lonen in Europa maken nu eenmaal dat veel spullen veel te duur worden als je ze hier moet produceren.

      1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Op zich klopt dat, maar de verhalen over de BYD bussen bij Keolis geven wel vraagtekens, en dan snap ik dat de indruk van prijsdumping ontstaat, en wat ook niet uitgesloten kan worden. Ik zou willen zeggen dat de kenmerken aannemelijk zijn.

    2. Maurice schreef:

      Ebusco haalt zijn spullen voornamelijk uit China en assembleert ze hier.

    3. Juriaan schreef:

      Er zijn Europa veel te veel kleine fabrikanten die allemaal vrijwel alleen in hun eigen landje actief zijn terwijl de busmarkt ook nog overal in Europa inkrimpt. Er zal een flinke sanering en schaalvergroting moeten komen.

    4. Baardstaart schreef:

      Aan een kant ben ik het zeker mee eens dat China’s economische strategie van dumping een realiteit is. En zeker ook dat e-auto’s/e-bussen de nieuwe mobiele telefoons zijn geschikt om mensen af te luisteren. China probeert o.a. kennis te verwerven door industriele spionage.

      Verder betwijfel ik of als Keolis in Appeldoorn/Zwolle geen BYN (Build Your Nightmares) bussen hebben gekocht dat ze dan toevallig voor Van Hool hebben gekozen. Verder denk ik dat Van Hool meer problemen heeft dan alleen China, want andere busfabrikanten als Ebusco, Mercedes, VDL, …. wel in staat zijn om bussen te maken en te verkopen.

      Verder denk ik dat accubussen en accu-e-auto’s een doodlopende weg is, gezien heel de electrische infra dit niet aan kan en vele milieuproblemen die dit met zich mee brengt en het idee dat je een moderne samenleving met discontinue energiebronnen kan laten draaien.

      1. Realisme graag schreef:

        Die anti-China sprookjes komen vooral van politici en bedrijven die bang zijn voor concurrentie. Ze preken vrije handel totdat ze zelf te maken krijgen met concurrentie.

        1. Anoniem schreef:

          Inderdaad.
          Helemaal mee eens.
          Getuigt van inzicht, kennis.

        2. Baardstaart schreef:

          https://tweakers.net/nieuws/219424/eu-zegt-bewijs-te-hebben-voor-oneerlijke-chinese-subsidie-voor-ev-export-naar-eu.html

          Concurrentie moet wel eerlijk zijn en als een overheid subsidies gebruikt om de prijs in het buitenland te drukken om zo je invloedsgebied en toekomstige afhankelijkheid van je producten en concurrenten weg te drukken ben je niet goed bezig.

          Verder vind ik het wel goed als Europa zijn eigen markt beter gaat beschermen. Dat Europa Apple, Google, fakebook en MS allerlei halfbakken privacywetten op legt zonder met eigen producten te komen vind ik behoorlijk zorgelijk, terwijl SailfishOS een prima alternatief had kunnen zijn voor Android en iOS. Nu proberen we ons zelf te beschermen met halfbakken privacy wetgeving en degegooglde Android roms, die je zelf op je telefoon moet zetten als GrapheneOS, /e/OS, …..

          Afhankelijkheid van de wereldmarkt kan leiden tot allerlei negatieve effecten ik denk dat we de productie van zaken zo dicht mogelijk bij huis zien te houden. En daar zou Europa zeker wel een belangrijke rol in kunnen spelen. Een ander voorbeeld is de afwezigheid van mondkapjes in de tijden van de begin van de Coronacrisis. Hoe je over de Coronacrisis denk is niet belangrijk, maar als je zaken niet kunt maken, die je voor een bepaalde situatie nodig heb sta je zwak.

        3. Anoniem schreef:

          @baardstaart
          Andere landen zullen markt dan ook gaan beschermen en daarmee schiet je in je eigen poot.

        4. HH Manders schreef:

          Is alleen één probleem: de Chinese overheid heeft er zelf geen enkel geheim van gemaakt dat dit – prijsdumpen, intellectuele diefstal, op allerlei kunstmatige manieren de lonen drukken, etc. etc. willen gebruiken voor bredere geopolitieke doeleinden.

          En dat is al bekend, al decennia lang. Men heeft er alleen willens en wetens in de top van het bedrijfsleven de ogen voor gesloten – want de top van het bedrijfsleven (en de aandeelhouders) kon in China grof geld verdienen.

          Dus niets anti-China geneuzel, het is gewoon de werkelijkheid.

        5. Baardstaart schreef:

          @Anoniem

          keuze om essentiele diensten in eigen hand te houden en er een van landsbehoud en te voorkomen dat de bevolking essentiele zaken gaat ontbreken. Ook is thuis produceren duurder dan op de wereldmarkt, maar het is wel een mogelijke politieke keus waar in bepaalde situaties veel voor te zeggen is.

          @HH Manders

          Goed dat je ook met deze feiten komt. Op het moment dat je van een bepaald product afhankelijk bent van een land of een of twee bedrijven, kunnen die alles vragen en doen dat ze willen. Zeker als het om buitenlandse bedrijven gaat heb je als politiek zijnde geen greep op. Zeker dat China opzettelijk de markt manipuleert vind ik voorzichtigheid zeker geboden. Het is simpel de voordelen van uitbesteden is dat het product goedkoper wordt, maar de nadelen zijn dat de producten wispelturiger van kwaliteit en afhankelijk van anderen ben en in een ongezonde markt leidt tot afhankelijkheid van een bedrijf.

          Voorbeelden van risico’s van aanbesteden (in de ruimtevaart sector)
          Onlangs heeft SpaceX het bedrijf voor de parachutes van de Dragon2 capsule overgenomen omdat het bedrijf failliet dreigde te gaan en ze anders geen snelle leverancier hebben van parachutes. En parachutes zijn toch een zeer specialistisch onderdeel. En let wel dat SpaceX voor de rest een traditie heeft om zoveel mogelijk in huis te doen. Een ander voorbeeldje in de ruimtevaart zijn de BE4 motoren voor ULA’s Vulcan raket. Heeft bijzonder lang geduurd eer Blue Origin de motoren geleverd heeft aan ULA en zo lang kon ULA hun nieuwe raket ook niet gebruiken. Aanbesteden is een kleine markt kent echt veel risico’s.

          Zelf denk ik dat we pragmatisch moeten handelen naar de ontstane situatie en daar de kansen en risico’s afwegen. Merk dat er veel langs politiek ideologische kant wordt gehandeld en dat pakt vaak zeer slecht uit.

        6. Anoniem schreef:

          Wat een onzin, gespeend van zelfs maar een greintje realisme! Het protectionisme van China is aantoonbaar aanwezig. Je kunt dan natuurlijk heel naïef net doen alsof je neus bloedt, maar je kunt ook proportioneel terugslaan. Dat terugslaan begint de laatste jaren gelukkig eindelijk te gebeuren. Doen we dat niet, dan zullen hele bedrijfstakken grote schade ondervinden, met in hun kielzog de rest van de maatschappij.

  4. Anoniem schreef:

    Zolang er elektrische bussen geproduceerd worden tegen een betaalbare prijs, geen vuiltje aan de lucht.
    Nu nog gratis elektrisch gratis busvervoer.
    Dat in kader van de strijd tegen biljoenen kostende klimaatverandering, -breakdown, -katastrofe.

    1. Otto schreef:

      Van Hool heeft bij elektrische bussen volledig de boot gemist, dat is naast de veel te hoge kosten de belangrijkste oorzaak van de problemen.

      1. Anoniem schreef:

        Net zoals duitse auto-industrie.
        Dankzij lobby bij Merkel ondersteund door CDU/CSU en FDP.

      2. Anoniem schreef:

        Nou als mijn bus maar komt.

        1. Anoniem schreef:

          Oke, ook die van jullie.

  5. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …als ze maar niet de kant opgaan van Nedcar in Born, want dan zijn de rapen gaar, dat wenst ik ze in België niet toe. De Chinese bussen zijn dan misschien wel goedkoper, maar hoe zit het dan met de “after-sales” de nazorg en technische ondersteuning als die helemaal uit China moet komen en ook wat de reserve onderdelen voorziening. Tijdens de Corona tijd had de RET ook problemen gehad met onderdelen die van ver kwamen. Misschien moeten de loonkosten in Europa wat omlaag gaan, wordt de kostprijs voor een bus mogelijk ook lager.
    Wijsheid uit het Oosten zei men eens, wijsheid ?…

    1. Paul Lamote schreef:

      De bussen van BYD worden in Hongarije geproduceerd. U lijkt overigens vooral anti-China te zijn. Ik hoor u namelijk nooit kritiek hebben als producten bijv. uit de VS of Japan komen.

      1. Anoniem schreef:

        Uit Japan komt dan ook kwaliteit (producten van Hitachi daargelaten) en over Amerikaanse producten wordt ook genoeg geklaagd.

    2. Opa Ties schreef:

      Er is nu al overal een personeelstekort door de vergrijzing en dat wordt de komende decennia nog veel erger. Welke fabrikant is zo gek hier een fabriek bouwen als het personeel schaars en peperduur is en niet meer dan 25-30 uur per week wil werken. Leuk of niet, Europa zal juist meer afhankelijk worden van import.

      1. Anoniem schreef:

        Geen probleem.
        Er is genoeg kapitaal/ geld.

        1. Falo schreef:

          Het lijkt me niet dat er genoeg geld is. Ander zou Van Hool niet bijna failliet zijn….

      2. Louis Mommen schreef:

        We moeten het echt niet ver gaan zoeken, we kunnen onmogelijk concurreren met lage loon landen, zeker niet in België, en dit heeft niets te maken met kwaliteit van producten uit Aziatische landen…Zo weet ik van mijn broer, die bij VCST(fabrikant van auto onderdelen in Sint-Truiden België) werkte in het verleden, dat de hele fabriek met machines en al overgeheveld is naar China en dat instructeurs van hier ginder mensen opleiden…Reden de te hoge lonen in België…

    3. Maurice schreef:

      De bouw had door coronasluitingen ook te maken met lange wachttijden voor materiaal en onderdelen en dat ging voornamelijk om spullen die uit Duitsland moesten komen. Afstand zegt weinig, een vliegtuig is vanuit de hele wereld hier in maximaal 20 uur als het moet.

    4. Anoniem schreef:

      Misschien moet het winstaandeel omlaag, ja beter.
      De vergoeding voor arbeid is de laatste 30 jaar in reëele stijging miniem geweest dit in tegenstelling tot de vergoeding van het beschikbaar gestelde kapitaal waaronder mijn spaartegoed op de bank.
      Je ziet toch dat het kapitaal daarnaar toe gaat waar winsten ten koste van arbeid wordt gegenereerd.
      Trouwens de vlaamse regering, verantwoordelijk voor de Lijn, die ze nu afknijpen, geen oog hebben voor mensen die gebruik moeten maken van het busvervoer, dat die nu een ter hulp ( moeten) schieten. (Er komen dit jaar verkiezingen).

      1. Brabo schreef:

        Welk winstaandeel? Van Hool, VDL Bus en Ebusco maken allemaal al jarenlang verlies?

        1. Anoniem schreef:

          En toch bestaan ze!

  6. Anoniem schreef:

    Mijn nieuwe keukenblad moet uit Zuid-Duitsland komen. Levertijd: 4 maanden.

    1. Maurice schreef:

      Frans Eekhout denkt echter dat als je het hier produceert dat er dan in een week is.

  7. Tim H schreef:

    De markt in Nederland en Vlaanderen samen is nog maar hooguit een paar honderd bussen per jaar. Daar kun je geen drie fabrikanten mee in stand houden. En exporteren lukt vrijwel niet meer want daar zijn ze veel te duur voor. Mischien is fuseren een oplossing maar dan nog loop je tegen de hoge kosten aan. Plus dat ze slecht mee kunnen komen bij elektrische bussen.

    1. Anoniem schreef:

      Ik denk dat VDL en Ebusco hopen dat van Hool als eerste door het ijs zakt.

  8. Andre schreef:

    Het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenten zijn voor 99% aandeelhouders van De Lijn. Als ‘Staatsbedrijf’ hadden de Vlamingen best wel wat protectionistischer mogen handelen en kiezen voor elektrische bussen die in Vlaanderen worden gebouwd. Denk aan Van Hool en VDL.

    1. Anoniem schreef:

      Vraag het Bart de Wever, de grote leider van het Vlaamse Volk.
      die zich van het juk van de Belgische Staat wilt onttrekken. Die altijd Wallonie en de socialisten en linkse kliek valselijk beschuldigt. Die zo lekker wegbekt en zijn fouten maskeert ten koste van anderen.
      Gelukkig is zijn tijd gedaan.
      Heeft Belgie en Vlaanderen veel schade toegedaan.

    2. Anoniem schreef:

      Niet concurrerende bedrijven met belastinggeld in stand houden is waanzin.

      1. Anoniem schreef:

        Klimaatvernietigende bedrijven CO2 subsidies jaarlijks 45 miljard Euros geven is afsturen op klimaatbreakdown.
        Vernietiging planeet en toekomst van huidige en toekomstige generaties.
        Met dank aan rechts.

      2. Andre schreef:

        En NS dan op het binnenlandse hoofdspoornetwerk?

  9. Bert Sitters schreef:

    De knuppel in het hoenderhok.
    Moeten wij in West-Europa krampachtig allerlei industriële activiteiten handhaven, als we een structureel tekort hebben aan arbeiderskrachten.

    1. Anoniem schreef:

      dat is progressief economomisch denken.
      Nu moeten mensen naar west-europa komen om slaven-arbeid te verrichten en sturen het weinig overgebleven verdiende geld naar huis.
      Om veelal een huis te bouwen.
      Nou laat de werknemers in hun vertrouwde omgeving werken en wij de ondernemers hebben hun produktie goedkoper gerealiseerd dan hier in west-europa.
      Maar ja.
      Bolkesteijn EU-richtlijn.
      Open de grenzen voor goedkope arbeidskrachten uit oost-europa.
      Neo-liberale economische politiek ten top.
      Ten koste van oost-europeanen en nederlanders.
      Hoe dom kan rechts zijn!

    2. Bert Sitters schreef:

      arbeidskrachten

    3. HH Manders schreef:

      Dat tekort kan deels opgelost worden door herwaarderen van allerlei functies, en anders inrichten van belastingheffing.

      Alleen weten we dat de politieke wil om dat te doen er niet is.

      En ja – voor je eigen voortbestaan als land of als Europa MOET je bepaalde industrietakken / economische sectoren behouden of stimuleren.

  10. Anoniem schreef:

    Nou, nou.

    Ben onderweg naar Brussel en lees:

    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12/mivb-hinder-staking/

    Hele dag grote hinder bij MIVB door vakbondsacties
    De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB bedient vandaag maar enkele tram-, metro- en buslijnen als gevolg van acties van de socialistische vakbond tegen het Europese besparingsbeleid.

    Heleen Vander Beken
    06:45
    Door de betoging rijden sinds vanochtend enkel metrolijnen 1 en 5. Verder worden tramlijnen 3, 4, 7 (enkel tussen Vanderkindere en Dockx Bruxsel), 8 , 9, 18, 51 en 92 bediend. Ook de buslijnen zijn beperkt tot 12, 36, 46, 50, 53, 56, 59, 60, 65, 71, 87 (enkel tussen Beekkant en Elbers, en Hunderenveld en Zwarte Vijvers), 88, 95, en T-bus 3. Die laatste wordt verlengd vanaf Esplanade naar Heizel.

    MIVB waarschuwt ook dat de frequentie van die ritten beperkt wordt en dat je dus langer zal moeten wachten. Wie toch het openbaar vervoer wil nemen, kan de website of app van MIVB raadplegen voor de laatste updates, want er kunnen nog extra bussen geschrapt worden.

    De socialistische vakbond ABVV protesteert vandaag in de Europese wijk in Brussel tegen “het blinde Europese bezuinigingsbeleid”. Er worden 1.500 à 2.000 militanten verwacht aan het Schumanplein rond 11 uur vanochtend.

    Ik ondersteun deze actie.
    De kaalslag van het OV europabreed moet gestopt worden.
    We hebben meer OV nodig.

    Ik ga mijn koffie nuttigen aan het Noord-station en bij de Beurs, Grand Cafe.
    Allez op naar de 25-urige werkweek.

    Met gratis OV.

  11. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @ Meneer Paul Lamote. U denkt dat ik anti-China ben, dan hebt u het volledig 100 procent MIS !
    Sterker nog als u bedenkt hoeveel producten we uit China hier gebruiken en zonder Made in China veel producten niet eens betaalbaar en te koop zijn.
    Ik heb – als het nodig is – evengoed kritiek op ELK product uit welk land dan ook als het niet goed gemaakt is of aan de gestelde eisen voldoet, indien nodig zal ik daar óók zéér kritisch naar kijken en op reageren ! En over China gesproken, naast Nederlands, Vlaams, Frans en Javaans bloed heb ik ook nog wat Chinees bloed in mijn aderen zitten.
    Het gaat hier alleen om DAT de Rotterdamse RET = als u tenminste weet wie of wat dat is – eertijds moeite had met het krijgen van reserve onderdelen voor hun metro voertuigen omdat die uit China kwamen en meer tijd nodig hadden om de Maasstad te bereiken. U zou mijn opmerking beter hadden moeten lezen EN begrijpen, maar mogelijk was u de strekking ontgaan !
    Het is te betreuren als een bedrijf als Van Hool gesloten moet worden, de impact van een industrie tak heeft vele gevolgen weet ik uit ervaring toen in Nederlands Limburg de steenkolenmijnen gesloten werden en Nedcar probeerde auto’s te produceren en recent de laatste Mini het levenslicht zag.
    Kostenbesparing kan op diverse manieren om een bedrijf te redden, de een doet dat door het – tijdelijk – inleveren van een deel van het salaris wat weleens voorkomt -, de ander productie over te hevelen naar elders, of de productie te herstructureren door minder aanbod van producten of verdergaande automatisering.
    Uw opmerking is dus misplaats, punt .

  12. treingraag schreef:

    Hopelijk levenslang een dikke uitkering voor de ontslagen werkers. Miljoenen in Europa leven al op de pof en nooit wat gedaan en niet van plan ook. Om over politici/bestuurders maar te zwijgen.

    1. Anoniem schreef:

      Nou joch ga toch ook golfen, restaurantbezoek, met je jet de wereld rondreizen.
      Werken is voor de “dommen” dat weten wij toch!
      Laat ze voor je werken, geef ze net zoveel dat ze niet kreperen en stuw ze vol met fake news en onzin. En vergeet niet hetze en haat te zaaien.
      Wij van de 1%.

  13. Max schreef:

    Dit sluit mooi aan op de discussie over ASML deze week: het ontbreekt in Europa aan een industriepolitiek.

    Dat we in België hoogwaardig gebouwde bussen vervangen door Chinese rommel. Dat we techbedrijven als ASML wegjagen. Dat we niet meespelen in de AI-revolutie. Het heeft allemaal met elkaar te maken. We moeten in het stemhokje beter keuzes maken om dit te voorkomen.

    1. Anoniem schreef:

      Kijk naar de rechtse industriepolitiek van de afgelopen 30 jaar.
      Kijk naar de duitse CDU en FDP politiek.
      kijk naar de duitse infrastruktuur.
      Er werd niet in toekomstbestendige zaken geinvesteerd.
      Duitsland loopt achter en dat terwille van de Schwarze Null dwz geen belastingverhogingen omdat de rijken dat nietvwillen.
      En zo zat hel land in een houdgreep.
      Nu met Die Gruene en SPD wordt vooruitgangspolitiek bedreven met de FDP als blok aan het been.
      Op Europees nivo is dat hetzelfde.
      Overal waar rechts economische politiek bedrijft is er stilstand. Tot tot neergang leidt.
      Wie jaagt ASML weg? Rechtse hetze en haat tegen expats.
      Rechtse belastingontwijkingspolitiek.
      Nu is men weer de 15% minimumbelasting aan het ondergraven.
      En ga maar zo door.

    2. Bert Sitters schreef:

      ASML heeft grote hoeveelheden geschikte werknemers nodig en die zijn er onvoldoende op de Nederlandse arbeidsmarkt.
      Net als in de zorg, defensie, onderwijs, politie, openbaar vervoer is gebrek aan personeel een gigantisch probleem.
      Bij werkgelegenheidspolitiek van de overheid zullen de vragen moeten gelden: wat hebben nodig, wat kunnen we aan en hoe doen we het?

      1. Anoniem schreef:

        Inderdaad.
        Niet het kortzichtige neo-liberale ikke en de rest…
        Onze wereld is een dorp.
        We moeten werken aan het behoud aarde en voor iedereen een menswaardig bestaan.

  14. Anoniem schreef:

    De lijn heeft geld genoeg als het niet in nederland busbedrijfen opkoopt.

  15. Cos schreef:

    De Lijn heeft geld genoeg maar koopt in Nederlands bus bedrijfen op voor veel geld

    1. Anoniem schreef:

      En dat allemaal van het geld van de gewone man.
      Schandalig!

    2. Annemiek schreef:

      Welke Nederlandse busbedrijven zijn volgens jou zoal opgekocht door de Lijn? Noem er eens een paar.

  16. Anoniem schreef:

    Trein ontspoort na botsing met werfkraan in Belsele: twee gewonden en veel schade

    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/13/trein-ontspoord-belsele-twee-passagierstreinen-aanrijding-werfkr/

Reacties zijn gesloten.