Boetes voor NS en ProRail

Minister Schultz is ontevreden over de prestaties van NS en ProRail. Daarom legt het ministerie de twee partijen een boete op. Dat heeft zij vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven. NS moet ruim 1 miljoen euro betalen, Prorail moet 300.000 euro.

Schultz heeft de prestaties van de bedrijven over de jaren 2010 en 2011 nader onder de loep genomen. Ze keek onder meer naar het aantal treinvertragingen en de (on)tevredenheid van reizigers.

Boete 2011
Vorig jaar concludeerde ze dat NS in 2010 op deze terreinen te slecht presteerde. Daarom legde ze toen een voorlopige boete op van ruim 2 miljoen euro. NS kreeg de kans om die boete te ontlopen als het bedrijf in 2011 betere prestaties zou laten zien. De VVD-bewindsvrouw vindt dat dat onvoldoende is gebeurd. De voorlopige boete is gehalveerd en zal nu daadwerkelijk geïnd worden.

Boete 2011
Voor 2011 krijgt de Nederlandse Spoorwegen een nieuwe voorlopige boete. Die bedraagt dit keer 2,75 miljoen euro. De NS kan de boete opnieuw (deels) ontlopen als de prestaties in 2012 beter zijn. De minister erkent dat het met de punctualiteit bij NS steeds beter gaat, maar de reisinformatie voldoet volgens haar nog niet. NS president-directeur Bert Meerstadt gaf vrijdag ook aan dat reisinformatie het belangrijkste verbeterpunt is. Daarom heeft de vervoerder 250 miljoen euro uitgetrokken voor reisinformatie.

Maximale boete
´´De voorlopige boete voor 2012 heeft nu de maximale hoogte´´, schetst Schultz. ´´Afspraken maken we niet voor niets. Er zijn verbeteringen, maar het moet nog beter. Daar heeft de reiziger recht op. Er reden nog nooit zoveel treinen op tijd. Maar klanttevredenheid is minstens zo belangrijk als punctualiteit. Daar ligt nu de uitdaging voor NS.´´

Reisinformatie
Prorail moet het ministerie een dwangsom betalen omdat het reizigers in 2010 onvoldoende heeft geïnformeerd bij vertragingen. Deze zomer gaat de reisinformatie volledig over van ProRail naar NS. Over 2011 heeft de minister Prorail geen last onder dwangsom opgelegd.

Share
Tags: Financiën

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug