Bohinj Spoorlijn (Slovenië): Een panoramische reis terug in de tijd

Zelfs de reis met de normale trein over de Sloveense Bohinj Spoorlijn van Jesenice naar Nova Gorica is een trip terug in de tijd. De pruttelende Fiat dieseltrein uit de jaren zeventig van de vorige eeuw doet qua ouderwetse treinromantiek weinig onder voor de antieke stoomtrein die ‘s zomers toeristen over dit traject vervoert. Maar op dit traject gaat het veel meer om de unieke uitzichten en indrukwekkende kunstwerken dan de treinen die je er langs, door en over brengen. Deze minder bekende spoorlijn kan dat ook niet ontbreken in onze reeks “Mooiste treinreizen“.

Prachtig uitzicht

De Bohinj Spoorlijn tussen Jesenice en Nova Gorica is slechts 89 kilometer lang. Maar daar doe je met de trein wel circa twee uur over. Dat klinkt langzaam, maar in zekere zin valt dat wel mee. De reis gaat dwars door de Julische Alpen en stopt onderweg ook nog eens op 17 stations. Met de auto is de kortste route doorgaans niet sneller, alleen de veel langere snelweg-route (164 km) kan sneller zijn dan de trein. 
Startplaats Jesenice is een alpenstadje in een smal dal. Eindpunt Nova Gorica is een mediterraans stadje op de grens met Italië. Dat maakt de onderneming als een wereldreis in een notendop.

Onderweg gaat de trein door 28 tunnels. 5 gallerijen en over maar liefst 65 bruggen. De langste spoortunnel van Slovenië (6327 meter) zit in het traject. Het is goed opletten tijdens de rit want de ene mooie passage over een mooie oude brug volgt alweer snel op het andere mooie uitzicht op de bergen. Ook prachtige ravijnen en mooie alpenweiden trekken voorbij. De trein passeert eveneens het bekende meer van Bled en volgt de smaragdgroene rivier de Soča.

Foto: rivier de Soča

Zeer indrukwekkend is ook de Solkan-brug. Dit is de langste stenen boogspoorbrug ter wereld. De hoofdboog van de brug is 85 meter lang. In de brug zitten 4533 kalkstenen blokken. Deze brug passeer je in de buurt van Nova Gorica. Dankzij de brug kan de trein de rivier de Soča passeren.

Dieselend via enkel spoor

Het hele jaar door rijdt de trein over de Bohinj Spoorlijn. Treinreiziger.nl gaat mee in januari. Dat betekent doorgaans een rit door de sneeuw, maar de winter is dit jaar mild. De zon schijnt over groene alpenweiden en alleen op de bergtoppen reflecteert een randje sneeuw het zonlicht.
Zelfs op het tussen de steile bergwanden gelegen grensstation Jesenice schijnt de zon. Hier schiet de oude Fiat-dieseltrein 813-020 exact volgens schema om 11.15 uur op gang. Nou ja, schieten… De dieselmotor pruttelt luid terwijl het treinstel stapvoets zuidwaarts rolt. De reis is begonnen!

Al snel na Jesenice pruttelt de trein langzaam omhoog over enkelspoor. Vanuit Jesenice gaat het omhoog naar het hoogste punt van de route. Dat ligt op slechts 576 meter, ongeveer 20 meter hoger dan Jesenice en 476 meter hoger dan Nova Gorica, het laatste punt. Dat is opmerkelijk weinig klimmen en dalen voor een traject door een gebergte met veel toppen boven de 2000 meter.

Op sommige delen gaat het tunnel in, tunnel uit. De 17 stationnetjes zijn ook het bekijken waard. Ze hebben allemaal nog een oud stationsgebouw, maar bij de meeste is die onbemand en kan je er ook geen kaartje kopen. Dat doe je dan in de trein bij de conducteur die na elk station door de trein loopt. Sommige stations zijn niet veel meer dan een halte. Zelfs perrons ontbreken soms. Enkele stations: Podhom, Nomenj, Hudajužna, Grahovo en Plave. Wie kent zie niet? Het zijn plaatsjes met nauwelijks inwoners. En je vraagt je soms af hoe mensen het station kunnen bereiken want soms lijken ze wel heel erg afgelegen. In werkelijkheid valt dat wel mee. Voor het grootste deel loopt het spoor parallel aan een weg.

Geschiedenis

De Bohinj Spoorlijn is onderdeel van de Transalpina spoorverbinding die ooit het Tsjechische Bujovice verbond met de Italiaanse havenstad Triëste. Halverwege de 19e eeuw startte in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk een discussie over een tweede verbinding van het rijk naar de Adriatische Zee, naast de Zuidelijke Spoorlijn van Wenen, door Slovenië, naar Triëste. Uiteindelijk werd in 1901 de beslissing genomen voor de nieuwe spoorlijn, die deels over bestaand spoor zou gaan. Dwars door de Julische Alpen. En dat was een flinke uitdaging voor de spooringenieurs en ruim 10.000 arbeiders die aan de spoorlijn werkten.

In 1906 opende aartshertog Franz Ferdinand de spoorlijn die naar verwachting een majeur traject zou worden. Maar dat is niet uitgekomen. Tijdens onze reis telt de oude Fiat diesel nog geen 20 reizigers. Als de spoorlijn wel belangrijk was geworden, dan had het wellicht wat meer leven in het gebied gebracht.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog speelde de lijn nog wel een belangrijke rol om soldaten en materiaal naar het front te brengen. Maar na de oorlog bestond het Oostenrijk-Hongaarse Rijk niet meer en liep het spoor door drie landen; Oostenrijk, het koninkrijk Joegoslavië en Italië. Die grenzen veranderden weer tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Tijdens die oorlog werden flinke delen van de spoorlijn beschadigd. Maar de spoorlijn is nooit gesloten. In 1960 werd het spoor vernieuwd. Bruggen en tunnels werden gerenoveerd. Elektrificatie is er nooit van gekomen.

Toeristische attractie

Het traject is nu vooral een toeristische attractie. Dat toeristisch potentieel zagen ze al in de socialistische dagen van Joegoslavië. In 1986 ging er een antieke stoomtrein over het traject rijden. Die trein rijdt nog steeds. Van mei tot oktober, met name op zaterdagen. Een kaartje is wel aanzienlijk duurder kan een normaal kaartje. De rit gaat net als de gewone trein van Jesenice naar Nova Gorica.

Foto: Simon-Kovacic / Shutterstock

Naar Sežana: een rit door mediterraans Slovenië

Tot 2014 ginger er nog treinen door naar Triëste maar het laatste stuk is in 2014 afgesloten omdat er verzakkingen waren van het spoor. Je kan nog wel door naar Sežana. Dat is na een overstap in Nova Gorica (ruim een uur wachttijd) nog een uur rijden. Het is een rit door mediterraans Slovenië. Langs wijngaarden en mediterraanse dorpjes. In dit traject ligt ook het steilste stukje spoor van Slovenië, 1 op 26 (elke 26 meter 1 meter omhoog).

Ticketprijzen

Een ticket voor de Bohinj spoorlijn is niet duur. Voor de twee uur durende rit Jesenice – Nova Gorica betaal je in 2020 slechts 6,99 euro (enkele reis), in het weekend zijn er goedkopere weekendretourtjes beschikbaar (9,78 euro). Kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 3,50 euro. (Tarieven 2020 volgens de website van de Sloveense spoorwegen.)


Tip: combineer Bohinj Spoorlijn met rondje Slovenië

Als je de Bohinj Spoorlijn eens zelf wilt ontdekken vanaf Ljubljana kan je een rondje maken van Ljubljana naar Jesenice. Van Jesenice over de Bohinj Spoorlijn naar Nova Gorica. Van Nova Gorica naar Sežana en van Sežana naar Ljubljana (soms met een overstap in Divača). Dat is de tip van Mark Koghee, die deze reis voor Treinreiziger.nl heeft gemaakt. Daaruit is dit verslag voort gekomen.

Ons reisschema was al volgt:

10.00 uur vertrek vanuit Ljubljana. Aankomst Jesenice 11.08 uur (€ 5,80)
11.15 uur vertrek Jesenice. Aankomst Nova Gorica 13.04 uur (€ 6,99)
14.44 uur vertrek Nova Gorica. Aankomst Sežana 15.50 uur (€ 3,44)
15.53 uur vertek Sežana. Aankomst Divača 16.02 uur
16.07 uur vertrek Divača. Aankomst Ljubljana 17.31 uur (€ 9,50)
(De laatste rit is een intercity, die zijn iets duurder dan de regionale treinen. Bij de laatste prijs is ook de rit Sežana – Divača inbegrepen).

Van Jesenice naar Nova Gorica gaat zeven keer per dag een trein. Er gaan ook autotreinen over de route. Tussen Bohinjska Bistrica en Most na Soči gaan dagelijks 4 autotreinen. Dat bespaart automobilisten een rit over het slingerende bergpad Soriška.

Ben je op zoek naar meer tips om te doen in de omgeving van Bohinj? Kijk dan op Reisgenie.nl


SZ serie 813 / 814

De Fiat 813-020 waarmee onze reis ging, is een van de dieseltreinstel van de serie 813/814. Deze treinstellen maakte Fiat samen met het Sloveense bedrijf TVT Maribor, in opdracht van de Sloveense spoorwegen (SZ). De treinen uit deze serie zijn tussen 1973 en 1976 geproduceerd. Sindsdien zijn de treinstellen diverse keren vernieuwd.

Kengetallen van de 813/814-treinen
Zitplaatsen: 150
Maximum snelheid: 100 kilometer per uur
Brandstof: Diesel
Inhoud tank: 830 liter
Vermogen: 294 kW


Stoomtrein Bohinj spoorlijn

Tijdens de zomer rijdt er geregeld op zaterdagen een stoomtrein over de spoorlijn. Check hier voor meer informatie. Bij de rit is o.a. een lunch inbegrepen. Volwassenen kunnen een retourtje kopen vanaf 45 euro, kinderen van 6 tot 12 jaar vanaf 29 euro. Kinderen onder de zes zijn gratis, maar krijgen geen lunch. In 2019 vertrok de stoomtrein om 9:03 uur uit Jesenice, en met een aankomst om 11:59 uur in Nova Gorica. Op de terugweg vertrekt de trein om 16:35 uur, met aankomst 19:53 uur terug in Jesenice. (Tarieven 2019.)

Foto’s van de treinreis

Met dank aan Mark Koghee
(tekst en de meeste foto’s, inclusief video, zijn van hem afkomstig)

This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:31

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug