Flixbus: bus Eindhoven – Londen met zonnepanelen

FlixBus heeft een eerste internationale bus tussen Dortmund en Londen, via Nederland en België, uitgerust met zonnepanelen. De opgewekte zonne-energie wordt gebruikt voor de elektronica in de bus. Volgens de vervoerder is de bus beter voor het milieu en wordt de CO2-uitstoot van de reis verminderd.

Zonnepanelen

De bus zelf rijdt gewoon op diesel, maar volgens Flixbus verbruikt de bus nu minder. Het busbedrijf stelt dat de bus gemiddeld 1,7 liter diesel per 100 km bespaart. “We hebben deze bus laten rijden naast een bus zonder zonnecellen. Normaal verbruikt de bus 29,76 liter diesel per 100 kilometer, nu was dit 28,08 liter diesel. Dat komt neer op een besparing van 7%”, legt Flixbus-woordvoerder Linde Olde Hampsink uit. Ze wijst erop dat de besparing in de zomerperiode mogelijk groter is.

De bus met zonnepanelen is een proef. De bus rijdt momenteel twee keer per week heen en weer tussen Dortmund en Londen. In Nederland stopt de bus in Eindhoven, in België gaat de bus via Antwerpen en Brugge. Vanaf april gaat de bus frequenter rijden en tijdens de vakantieperiodes dagelijks.

Zonnecellen op de bus.

Elektrische bussen

Naar zover Flixbus weet is het wereldwijd voor het eerst dat een langeafstandsbus is uitgerust met zonnepanelen, bij streekbussen komt het vaker voor. Nog beter voor het milieu zijn elektrische bussen, maar een proef in Duitsland met elektrische bussen werd juist vorig jaar juist beëindigd. Volgens Duitse media hadden de bussen – die reden tussen Frankfurt en Mannheim – vaak mankementen waardoor de bussen in de praktijk vaak stil stonden. Het bereik van 320 kilometer was ruim voldoende voor de 115 kilometer lange route. Maar volgens de Flixbus-woordvoerder is juist het bereik de reden geweest dat het busbedrijf in Duitsland niet is verder gegaan met de elektrische bus. Toch erkent het bedrijf dat ook technische mankementen een rol hebben gespeeld. “De fabrikant kon geen adequate lokale ondersteuning garanderen, wat leidde tot ongeplande busannuleringen als gevolg van incidentele technische defecten”, vertelt Linde Olde Hampsink.

In Frankrijk rijdt er nog wel een elektrische bus van Flixbus rond. Die rijdt tussen Parijs en Amiens. Die proef is wel succesvol. “Dat komt dankzij de steun van lokale fabrikanten”, legt de vervoerder uit. Het busbedrijf zou het liefst meer elektrische bussen inzetten, mits de actieradius groter wordt. “Als de bussen een bereik zouden hebben van 500 kilometer, zou dat ideaal zijn. Dan zouden de bussen ingezet kunnen worden tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel. In China zijn ze wel bezig bussen te ontwikkelen met een groter bereik”.

2.000 bussen

Waar elektrische bussen last hebben van een beperkt bereik, hebben waterstofbussen dat niet. Flixbus heeft momenteel echter nog geen waterstofbussen. Olde Hampsink: “Maar we zijn daar wel over in gesprek”. In totaal rijden er 2.000 groengekleurde bussen in het busnetwerk van Flixbus in Europa. Maar bijna alle bussen zijn dus nog niet zero emission. Wel heeft het bedrijf de ambitie klimaatneutraliteit na te streven. “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor onze reizigers. Uit een enquête blijkt dat in Nederland 11% van de reizigers voor Flixbus kiezen mede vanwege de duurzaamheid.”

This post was last modified on 7 februari 2020 10:51

Share
Tags: Flixbus

Recent Posts

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

2 uur terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

5 uur terug

Tauernspoorlijn na stremming van acht maanden weer open en sneller

Na meer dan een half jaar is de belangrijke internationale verbinding over de Tauernspoorlijn (Salzburg…

1 dag terug

Twee weken lang stremmingen Rotterdamse metro E

In Rotterdam ligt metro E (Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal) er vanaf zaterdag twee…

1 dag terug

Nieuwe spoorstakingen dreigen – leden VVMC en FNV wijzen eindbod NS af

Er dreigen nieuwe acties bij NS nu de leden van FNV Spoor en de Vakbond…

2 dagen terug

NS Jongerendagkaart nog steeds te koop via Treinreiziger: veel interesse

Sinds deze maand is NS gestopt met de verkoop van de populaire Jongerendagkaart. Toch kunnen…

2 dagen terug