De speciale TGV die de concurentie aan moet gaan met low budget airlines gaat Ouigo heten. Ouigo moet per april 2013 gaan rijden vanuit Parijs (Marne la Vallée) naar Montpellier en Marseille. Dat wordt gemeld door diverse Franse media.
Er is ook al een TGV Duplex trein omgebouwd, die momenteel testritten doet. De omgebouwde TGV heeft blauwe kleuren en heeft uitsluitend 2e klas zitplaatsen. Mede daardoor heeft de trein 20% meer zitplaatsen dan een reguliere TGV. Met Ouigo moeten er 1 miljoen goedkope treintickets beschikbaar komen voor minder dan 25 euro.
Ouigo kan efficienter worden ingezet doordat de trein start in Marne la Vallée, daardoor kan de trein sneller op de hogesnelheidslijn komen. Ook in Lyon stopt de trein niet in het centrum, maar bij de luchthaven Saint-Exupéry. Daardoor moet er tijd gewonnen worden, zodat de nieuwe TGV-dienst lagere tarieven kan aanbieden.
This post was last modified on 9 februari 2017 20:01
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…