Het Spoorwegmuseum in Utrecht is vanaf woensdag de trotse eigenaar van een Buffel. Het gaat niet om het hoefdier, maar om een dieseltrein van het type DM’90, bijgenaamd Buffel. De NS draagt het treinstel over aan het museum. DM’90 staat voor Diesel Materieel 90. De treinen reden sinds 1996 op het spoor. Hun bijnaam hadden ze te danken hun uiterlijk.
De Buffels waren destijds de modernste (diesel)treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Ze zaten vol software, technologie die hun voorgangers ontbeerden. Het is de laatste trein die de spoorwegen helemaal zelf hadden ontworpen. In totaal zijn er 53 tweedelige dieseltreinen van dit type uit de fabriek gerold. De treinen werden gebouwd door Talbot in Aken, die tot die tijd bijna alle treinstellen voor NS bouwde.
Ruim 20 jaar geleden maakte DM ’90 zijn introductie mee op het traject Arnhem – Doetinchem, en later ook naar Winterwijk. Later werden de treinen onder andere ook ingezet tussen Nijmegen – Roermond en Groningen – Leeuwarden. De laatste DM’90 treinstellen reden tot vorig jaar op de spoorlijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het vervoer op die lijnen kwam in handen van OV-bedrijf Keolis, en inmiddels was het spoor voorzien van bovenleiding. De Buffels werden overbodig. In december 2017 maakten ze hun laatste rit.
Het artikel gaat verder onder de link
De Buffel had ook een elektrisch broertje, de Railhopper (SM ’90). Het ontwerp van De Buffel is gebaseerd op de Railhopper. De Railhopper was overigens geen succes. Er waren plannen om 250 treinstellen van te maken, maar vanwege allerlei problemen bleef het bij een protoserie van 9 treinstellen. Die treinstellen werden bovendien al na 11 jaar reizigersdienst afgeschreven. De Buffels hebben het langer volgehouden, ruim 20 jaar.
Met het einde van De Buffel kwam er ook een einde aan de dieseltrein bij NS. “Het is een afsluiting van een tijdperk. Net zoals in 1958 het stoomtijdperk werd afsloten met de overdracht van de laatste stoomlocomotief, sluit NS met de overdracht van de Buffel het dieseltijdperk af”, aldus hoofd collecties van het Utrechtse museum Peter-Paul de Winter. Treinstel 3426 is in Nederland gebleven en is geschonken aan het Spoorwegmuseum. Woensdagmiddag arriveert het treinstel op spoor 2 van het museumterrein. De trein zal tot eind oktober te zien zijn, waarna hij naar het depot gaat.
De overige rijvaardige treinstellen zijn verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans genoemd. In Roemenië rijden ook al de oude wadlopers, die zijn echter door TFC gekocht. Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren reisde begin dit jaar nog mee met de Wadloper in Roemenië.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:29
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…