Buffels (DM ’90) verhuizen naar Amsterdam

4 weken terug

De Nederlandse Spoorwegen is maandag begonnen met het verplaatsen van 48 oude dieseltreinen van een rangeerterrein in Nijmegen naar het Havengebied in Amsterdam. Het gaat om treinstellen van het type DM ’90, die als bijnaam ‘De Buffel’ werden genoemd.

Geen papieren

NS verkocht de oude treinen in 2017 aan een Roemeens spoorbedrijf, maar die kwam het materieel nooit ophalen. De maatschappij had weliswaar de treinen betaald, maar had de papieren voor het transport niet op orde.

Verkoop teruggedraaid

Via de rechter heeft NS de verkoop ongedaan gemaakt. Reden is dat de treinen in Nijmegen staan, waar spoorbeheerder ProRail aan het emplacement wil werken. NS mocht de treinen niet verplaatsen, om ze eigendom waren van de Roemenen. Door de koop ongedaan te maken, kan NS de treinen alsnog verhuizen.

Verhuizing naar Amsterdam

De Buffels worden nu naar Amsterdam overgebracht, waar de treinen weer een poosje kunnen blijven staan. Het is nog niet bekend wat er met de roestende treinstellen gaat gebeuren. “Dit zijn zulke bijzondere omstandigheden dat maatwerk per trein nodig is.” NS sleept in de komende weken telkens een paar buffeltreinen uit Nijmegen weg. De eerste treinstellen hebben inmiddels Amsterdam bereikt.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on november 13, 2019 12:33 pm

Bekijk reacties

  • Die oude treinen hebben wel wat. Ik ben momenteel voor een treinreisboek in Cuba, en de laatste rit vond plaats met oude Duitse rijtuigen. Alle spoorwegromantiek uit de oudere boeken van Paul Theroux kwam voorbij. Het was pure magie en nostalgie. Ik wilde niet arriveren. Het geschud, het gekleng van de koppeling, die ene tl-balk die nog functioneerde. Fantastisch. Deze buffels rijden vast een stuk soepeler, maar de spoorwegmagie is in Nederland voorgoed voorbij.

    • Zo te lezen is dat maar goed ook. In oude troep is alleen leuk dat het wel afloopt en dat je dan weer gewoon op pad kunt.
      Het idee dat je niet wil arriveren kan alleen bestaan doordat je weet dat je wel zult aankomen. Het is leuk om op te schrijven maar niet om het feitelijk ook zo te laten zijn.

      • Tuurlijk, maar het moment wordt ermee beschreven. Een trein die nooit arriveert zou iets zijn uit sprookjes of horrorverhalen.

  • Na een ontbinding van de koopovereenkomst is NS als verkopende partij gehouden de koopprijs terug te betalen aan de koper, verminderd met eventuele door NS gemaakte kosten. Zie art. 6:271 BW: Bij ontbinding ontstaat voor beide partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
    Een toekomstige koper van door NS af te stoten materieel dient in ieder geval in de koopovereenkomst een clausule op te nemen op welke lokatie het te leveren materieel gedurende een overeen te komen termijn kan worden geplaatst.

    • Mag ook de waardevermindering van de vloot door hogere leeftijd, alsook ontbreken van periodiek onderhoud van deze "roestende treinstellen" worden verrekend, of wel verminderd op de terugbetaling?

      Dat kan volgens mij namelijk een significant bedrag zijn.

  • In het artikel wordt geschreven over "de roestende treinstellen".
    Kan de auteur aangeven over welke delen van de treinstellen dat "roesten" betrekking heeft?

    • Juist opgemerkt Opmerker!
      In het volgende artikel over Qbuzz Dordrecht - Goninchem staat ook "De treinstellen blijken last te hebben van corrosie." Is er een complot?
      Een precieze opgave van roestende onderdelen is stap 1. Dan een commissie. En vanwege de banden met Roemenië, Oekraine, Dordrecht90 en het komende songfestival AIVD inschakelen. Alle concessies opschorten, met name die van het hoofdnet.

  • Nm 13:38
    Ah 13:54-13:58
    Dr 14:18-14:27
    Zp 14:43
    Dvge 14:59-15:06
    Apd 15:20
    Amf 15:53-16:14
    Ndb 16:35
    Asd 16:57
    Hrp 17:08

    En hetzelfde herhaalt ongeveer elke 8 uur tot donderdagochtend

  • De NS heeft SoS sleepdienst weer opgetrommeld om deze stellen weer te verplaatsen. Is het niet zinvol om eens goed over na te denken wat je met deze treinen nog kunt doen. De laatste keer dat ik met deze heb gereisd was in december 2017. Ik vond ze toen nog wel goed. Met goede revisie of een technische ombouw naar elektrisch kun je hier nog jaren plezier van hebben.

    • Het is toch iets wat steeds in de reacties terugkeert, en het zou mooi zijn als de treinen weer volledig gebruikt zouden worden.

      Echter wat wel zo is: Deze treinen zullen vanwege hun hoge instap niet meer voldoen aan de concessie-eisen, die een gelijkvloerse instap vereisen. En ombouw tot gelijkvloers komt financieel gewoon uit op een compleet nieuwe bestelde trein. Dus als ze weer opnieuw gebruikt zullen worden, zal dit enkel in het buitenland zijn. Of als een statisch object los van het spoor.

      • > Echter wat wel zo is: Deze treinen
        > zullen vanwege hun hoge instap niet
        > meer voldoen aan de concessie-eisen
        > die een gelijkvloerse instap vereisen.

        En kunnen vanwege hun wat grotere breedte en slechte detectie op vele trajecten niet worden ingezet ZONDER aanpassing van perrons e.d. op die trajecten. Verder moeten er natuurlijk bij-tank (voor diesel) lokaties worden aangemaakt.
        Ook zijn ze vrij duur in het gebruik, reden waarom Syntus, Arriva en Veolia vroeger ze liever niet huurden maar ipv daarvan de Lint, GTW en nu de Flirt hebben gebruikt.,

  • Waarom wordt er gesproken over roestende treinstellen? 'Werkloos' vind ik persoonlijk een betere omschrijving. Zo roestig zien ze er toch nog niet uit? ;-)

    Als je roestende treinen wilt zien, had je de Diesel-drie'tjes (DE-III) in Amersfoort moeten zien.

  • "NS mocht de treinen niet verplaatsen, om de treinen eigendom waren van de Roemenen. Door de koop ongedaan te maken, kan NS de treinen alsnog verhuizen."

    Nou niet doen alsof dit de enige oplossing was, kom op zeg.

    • Dat is in elk geval zoals het gebracht is, en waar de rechter in mee is gegaan. Dan is het toch niet raar tot dat wordt aangehaald? Ik heb mij overigens verbaasd dat NS het kort geding won, had ik vooraf niet direct verwacht.

      • Het verbaast me ook dat er geen tussenoplossing mogelijk was, waarbij de treinen wél verplaatst werden (naar havengebied zoals nu) maar dat de Roemenen nog wel de mogelijkheid hebben om het transport te regelen binnen x maanden.
        Het transport uit Amsterdam zou misschien paar uur langer duren dan uit Nijmegen, maar organisatorisch en kosten-technisch niet veel extra problemen opleveren.
        Of zie ik dat dan toch weer fout?

        • Tja, dan had de verkoop gered kunnen worden. Zo makkelijk zal het niet zijn een andere koper te vinden. Wellicht eerst zelf maar de treinen naar het Oosten rijden en daar verkopen.

      • Men heeft er een hele rechtzaak omheen opgeklopt en de koop ontbonden. Is niks in samenspraak opgelost, treurig.

        • De NS heeft ze uiteindelijk een anderhalf jaar lang de kans gegeven om de stellen op te halen. Pas in augustus (geloof ik) leek er sprake te zijn van een overbrenging, maar dit ging niet door.
          De argumenten van FeroTrans zouden volgens de NS ook niet kloppen.