CAF geselecteerd voor levering 60 dubbeldekkers voor NS

NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.

CAF

Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een geldige aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer). CAF scoorde van de vier partijen het beste op de combinatie van de geldende prijs- en kwaliteitscriteria, waarin onder andere zijn meegewogen de investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel en support na aflevering.

CAF is een Spaanse treinfabrikant, die onder andere de laatste generatie Sprinters voor NS heeft gemaakt. Het gaat om de Sprinter Nieuwe Generatie.

Foto: Stefan Verkerk. CAF Sprinter

Wachttermijn

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Zolang deze termijn loopt, kan NS geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning. Hierna start NS de onderhandelingen met CAF om tot finalisering van het uiteindelijke contract voor de dubbeldekkers te komen. Nadat dit contract eind dit jaar is getekend, start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven. De nieuw aan te schaffen dubbeldekkers gaan op termijn een deel van de huidige dubbeldekkers van NS vervangen (DDZ) en moeten vanaf 2028 gaan rijden.

Een CAF / Alstom dubbeldekker in Spanje. Dit zal overigens niet het model zijn dat voor NS gemaakt zal worden. Foto: SerrgioFdezz / CC BY-SA 4.0

Hoge capaciteit en toegankelijkheid

Het gaat bij de aanbesteding om een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert en die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. In totaal gaat het in de basisorder om 30 dubbeldekkers van vier rijtuigen lang en 30 dubbeldekkers van zes rijtuigen lang met in totaal ongeveer 30.000 stoelen. Daarnaast is er de mogelijkheid om met diverse opties voor aanvullende bestellingen het park in de toekomst verder uit te breiden en voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer.

Afbeelding: Alstom. Hier een Duits broertje van de ICNG, die ook deels enkeldeks en deels dubbeldeks is.

This post was last modified on 24 augustus 2022 23:14

Bekijk reacties

    • De toekomst kan je niet voorspellen. De gaan ook pas vanaf 2028 rijden, en de aanbesteding stond al enkele jaren.

      • Regeren zij ook voor uit zoals de regering. Achteraf dus jammer dat we dat geldt uitgegeven hebben. En wie moeten deze treinen gaan besturen er zijn nu al grote te korten. Pure geld verspilling

        • En hoe lang denk je dat het DDZ nog mee gaat? Er komt een moment dat onderdelen niet meer voor handen zijn en je alles zelf moet gaan vervaardigen om de boel rijdende te houden. Er komt ook een moment dat leeftijd echt een negatieve rol gaat spelen op de inzetbaarheid en veiligheid. En er komt ook een moment dat nieuw goedkoper is te exploiteren dan oud.

          Dus die geldverspilling waar u het over heeft valt best mee. Helemaal omdat het materieel dat ermee vervangen wordt al dik richting de 40 dienstjaren gaat.

    • Inkrimpen? Al je ziet hoe snel het aantal treinreizigers weer toenam. Alleen nu is personeelstekort het probleem. Je tovert niet zomaar nieuw personeel uit de hoed. Ze moeten eerst worden opgeleid.

    • De oude doorloopkoppen (o.a. op het traject Rotterdam - Utrecht) zijn ontoereikend (dat probleem was er al deels ZONDER het personeelstekort), en ik denk dat een deel van de dubbeldekkers ook aan vervanging toe is.

  • Zal dus niet zo veel goeds zijn. SNG is ook een barrel met veel storingen. Het is een beetje de Ali express trein.

    • Geen idee hoe je bij deze lariekoek komt. Het is een prima trein, als we het niet over de stoelkeuze hebben ;-). Ik zie ze niet vaak in storing.

      Blijkbaar ben jij ontevreden en vind je het leuk om lekker te bashen. Laat dat liever gewoon!

      • Dat is nou precies wat er in Utrecht ook wordt, gedacht alleen ik durf te stellen dat ruim 60% van alle strandingen komen door SNG (1)4600/(1)5800/3300/4300 etc. is het vaak meerdere keren per dag raak.

        Over de aliexpress kwaliteit is nog zacht uitgedrukt, de treinstellen zitten nu al her en der scheurtjes in en dingen als cabinedeuren die spontaan tijdens het rijden open gaan, zonnenschermen die meer kapot zijn dan heel, stuurtafels die hevige slijtage vertonen en zo zijn er nog een hoop dingen.

      • Rij jij deze treinen als machinist? Cabines volgeplakt met stickers wegens de herrie, zonneschermen kapot, ventilatieroosters kapot, deuren die spontaan open gaan, of niet meer te openen zijn. Reisinformatie werkt niet meer, maakt enorm veel lawaai zowel buiten als binnen,, haarscheurtjes in de ophanging, vele software problemen, frontverlichting een sfeerpit of standje vuurtoren, ruitenwissers/sproeiers defect of verkeerd afgesteld. Pas met MBN aan de lijn gehangen. Meeste storing en klachten komt van dit barrel. Die gaat geen 40 jaar mee.

        • Zijn dit feiten? Of zijn dit alternatieve feiten? Geloof er niets van. Neigt naar complottheorieën.

        • Hier ook een machinist en ben het er helemaal mee eens! Het is echt rommel! Onbegrijpelijk dat ze weer hiervoor kiezen!

        • Drukeensopenter:

          Civity platform heeft goede reputatie. Ze rijden in meerdere landen. En waarschijnlijk niet alleen omdat ze goedkoop zijn. Dan waren er minder spoorbedrijven die deze treinen hadden.

          En wat voor type trein had het moeten worden? Nederlandse variant van Rhein Ruhr Express, Coradia Stream (zie CFL)? Of een KISS trein met één enkeldeks rijtuig.

        • mee eens treinstel.heeft vanaf het begin al mankementen ik als monteur wordt er niet heel blij van bovenstaande mankementen hebben de stellen inderdaad mee te maken...

        • GvB heeft 72 urbos trams,dr zyn dr een paar die nog nooit gereden hebben,plukwagen.
          30 metro s zyn in aflevering........

        • Als het regent lekt het soms door de cabine naar binnen. En de sleutelkastjes van de conducteur die druk je zo verder naar binnen als je iets teveel kracht zet. In het begin was het afslepen van een SNG door een andere trein ook een probleem de Scharfenbergkoppeling was net iets anders. Ik hoef het niet te betalen. Maar je had beter een paar goede Stadler treinen kunnen bestellen dan maar wat minder maar dan heb je wel goede kwaliteit.

      • Arien:

        Op basis van welke platform wordt het ontwikkeld? Of wordt op basis van Civity ook dubbeldekkers gemaakt?

        • @Hanzeboog2012 Als ik en @Patrick bijna dagelijks met deze dingen rijden denk ik wel dat we weten waar we over praten. Complottheorieën laat me niet lachen...

  • Het is nog koffiedik kijken tijdens de wachtperiode. Maar ik zie het nog wel eens gebeuren dat de CAF Polyvalent, die voorheen van Alstom was, wel eens de basis kan worden voor de nieuwe trein, en dat er een enkel/dubbeldeks trein zal ontstaan die de kenmerken zal krijgen van de Alstom-treinen.

      • Op een combinatie van aspecten scoort CAF het beste. Zou RENFE als Spaanse Staatsspoorwegen dan ook moeten kiezen voor Stadler i.p.v. CAF als Stadler beter scoort?

        • Dat is wel zo maar feitelijk zijn veel regeringen niet zo gek om de eigen industrie ter zijde te schuiven. Wij hebben geen treinenbedrijf. Hoewel het ook geen beletsel is. Defensie koopt gewoon zweedse trucks die niet eens vrij op de weg kunnen rijden omdat ze te hoog zijn. Dit na veertig jaar trouwe dienst van de DAF vier-tonner.

  • Stadler! Zwitserse kwaliteit! En ook voor ons klimaat beter dan mooi Mediterraan design maar degelijkheid?

    • Stadler en kwaliteit? Baggerkwaliteit, kan ik als Zwitser alleen maar bevestigen! Die treinen vallen na zo'n 10 jaar van ellende uit elkaar en naar 20 jaar zijn ze compleet rijp voor de afbraak, hoezo "kwaliteit" en "goed voor het klimaat"? Verder zonder uitzondering lawaaierige rammelbakken.
      Verder een nogal corrupt bedrijf: de CEO en eigenaar is lid van de extreemrechtse SVP die het liefste de spoorwegen helemaal ziet verdwijnen en het klimaat slechts een "links probleem" vinden (en heeft jarenlang daarvoor in het parlement gezeten!). Die invloed gaat zover dat iedere Zwitserse spoorwegmaatschappij inmiddels weet dat wanneer ze niet bij Stadler bestellen, ze door die firma in de openlijkheid kapotgetreiterd worden, en op minstens 4 jaar vertraging kunnen rekenen door allerlei overbodige rechtzaken. Nee, leuk bedrijf, ik kan alleen maar toejuichen wanneer een spoorwegmaatschappij daar niet bestelt!

  • Levering van nieuwe dubbeldeksintercity is verschoven van 2027 naar 2028. Dat is redelijk binnen de perken.

    Verwacht eerder dat het 2029 wordt. Want een nieuwe trein in gebruik nemen duurt al snel 7 jaar met ontwikkelen, testen, fabriceren en leveren. Hoop dat er geen onvoorziene omstandigheden zijn. Zoals een wereldwijde pandemie ervoor zorgde dat de levering van ICNG
    vertraagd werd. Al ligt dat niet alleen aan corona.

    En dan gefaseerd de DDZ en daarna de oudste V-IRM--M met of zonder ETCS vervangen.

      • ICNG was al enigszins vertraagd. Dat gebeurt bij vele nieuwe treinen.

        De corona is bepaald geen excuus. De software uit het zwaar getroffen India tijdens de coronacrisis werd aanzienlijk later geleverd. Alstom heeft hier een vestiging die de software leverde voor ICNG.

  • Onbegrijpelijk dat de NS weer voor mediterraans spul kiest. Die SNG's zijn de Dacia's onder de sprinters!

    • Civity is een betrouwbare platform. Kun jij spoorbedrijven noemen die ontevreden zijn met hun Civity?

  • Het is weer veel belovend. Een goede reputatie volgens deskundigen hier maar op de rails nauwelijks te handhaven. Reken niet dat deze treinen voor 2030 op de rails zijn te zien.

  • Geen geld om het personeel de gevraagde loonsverhoging te betalen, hierdoor heel Nederland plat,maar wel geld om Spaans ameublement aan te kopen ,wie moet deze trein rijden als er nu al te kort aan personeel is.

  • En wordt er in het ontwerp dan ook een keer gekeken naar de instap gelijk vloeren met het perron en bagage, zonder dat je met 2 koffers de trap op of af moet, want dit is in de huidige dubbel Dekkers natuurlijk een drama.

    • Zie het artikel: de trein wordt een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen. Dus in principe zou het enkeldeksrijtuig toegankelijk moeten zijn.

Share

Recent Posts

Treinpersoneel Arriva gaat staken in Groningen en Friesland

Medewerkers van regionale treinen in het noorden van Nederland gaan vanaf volgende week donderdag staken…

18 uur terug

Zwitserland heeft wereldprimeur met nieuwe GoldenPass Express

De Zwitserse spoorwegen hebben een nieuwe primeur. Voor het eerst ter wereld kan er een…

3 dagen terug

Dienstregeling 2023: minder maar langere treinen

Komende zondag gaat de dienstregeling 2023 in. Vanwege het personeelstekort gaan er opnieuw minder treinen…

3 dagen terug

Lelylijn maakt kans op EU-subsidie

De geplande Lelylijn, een spoorlijn die Groningen en Lelystad moet gaan verbinden, maakt kans op…

4 dagen terug

Treinen stoppen voorlopig niet in Zoetermeer

Er stoppen tot nader bericht geen treinen op station Zoetermeer. De gemeente Zoetermeer heeft een…

4 dagen terug

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

1 week terug