fbpx
Copyrights: NS/Maaike Poelen

CAF geselecteerd voor levering 60 dubbeldekkers voor NS

NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.

CAF

Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een geldige aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer). CAF scoorde van de vier partijen het beste op de combinatie van de geldende prijs- en kwaliteitscriteria, waarin onder andere zijn meegewogen de investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel en support na aflevering.

CAF is een Spaanse treinfabrikant, die onder andere de laatste generatie Sprinters voor NS heeft gemaakt. Het gaat om de Sprinter Nieuwe Generatie.

Foto: Stefan Verkerk. CAF Sprinter

Wachttermijn 

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Zolang deze termijn loopt, kan NS geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning. Hierna start NS de onderhandelingen met CAF om tot finalisering van het uiteindelijke contract voor de dubbeldekkers te komen. Nadat dit contract eind dit jaar is getekend, start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven. De nieuw aan te schaffen dubbeldekkers gaan op termijn een deel van de huidige dubbeldekkers van NS vervangen (DDZ) en moeten vanaf 2028 gaan rijden.

Een CAF / Alstom dubbeldekker in Spanje. Dit zal overigens niet het model zijn dat voor NS gemaakt zal worden. Foto: SerrgioFdezz / CC BY-SA 4.0

Hoge capaciteit en toegankelijkheid

Het gaat bij de aanbesteding om een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert en die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. In totaal gaat het in de basisorder om 30 dubbeldekkers van vier rijtuigen lang en 30 dubbeldekkers van zes rijtuigen lang met in totaal ongeveer 30.000 stoelen. Daarnaast is er de mogelijkheid om met diverse opties voor aanvullende bestellingen het park in de toekomst verder uit te breiden en voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer.

Afbeelding: Alstom. Hier een Duits broertje van de ICNG, die ook deels enkeldeks en deels dubbeldeks is.
5 1 stem
Artikel waardering
71 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Realisme graag
1 jaar geleden

Wat moet NS met nieuwe treinen nu ze enorm gaan inkrimpen??

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De toekomst kan je niet voorspellen. De gaan ook pas vanaf 2028 rijden, en de aanbesteding stond al enkele jaren.

C.V.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Regeren zij ook voor uit zoals de regering. Achteraf dus jammer dat we dat geldt uitgegeven hebben. En wie moeten deze treinen gaan besturen er zijn nu al grote te korten. Pure geld verspilling

Maarten Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  C.V.

En hoe lang denk je dat het DDZ nog mee gaat? Er komt een moment dat onderdelen niet meer voor handen zijn en je alles zelf moet gaan vervaardigen om de boel rijdende te houden. Er komt ook een moment dat leeftijd echt een negatieve rol gaat spelen op de inzetbaarheid en veiligheid. En er komt ook een moment dat nieuw goedkoper is te exploiteren dan oud.

Dus die geldverspilling waar u het over heeft valt best mee. Helemaal omdat het materieel dat ermee vervangen wordt al dik richting de 40 dienstjaren gaat.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Inkrimpen? Al je ziet hoe snel het aantal treinreizigers weer toenam. Alleen nu is personeelstekort het probleem. Je tovert niet zomaar nieuw personeel uit de hoed. Ze moeten eerst worden opgeleid.

HM
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De oude doorloopkoppen (o.a. op het traject Rotterdam – Utrecht) zijn ontoereikend (dat probleem was er al deels ZONDER het personeelstekort), en ik denk dat een deel van de dubbeldekkers ook aan vervanging toe is.

Patrick
1 jaar geleden

Zal dus niet zo veel goeds zijn. SNG is ook een barrel met veel storingen. Het is een beetje de Ali express trein.

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

Geen idee hoe je bij deze lariekoek komt. Het is een prima trein, als we het niet over de stoelkeuze hebben ;-). Ik zie ze niet vaak in storing.

Blijkbaar ben jij ontevreden en vind je het leuk om lekker te bashen. Laat dat liever gewoon!

Treinkapitein
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Dat is nou precies wat er in Utrecht ook wordt, gedacht alleen ik durf te stellen dat ruim 60% van alle strandingen komen door SNG (1)4600/(1)5800/3300/4300 etc. is het vaak meerdere keren per dag raak.

Over de aliexpress kwaliteit is nog zacht uitgedrukt, de treinstellen zitten nu al her en der scheurtjes in en dingen als cabinedeuren die spontaan tijdens het rijden open gaan, zonnenschermen die meer kapot zijn dan heel, stuurtafels die hevige slijtage vertonen en zo zijn er nog een hoop dingen.

Patrick
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Rij jij deze treinen als machinist? Cabines volgeplakt met stickers wegens de herrie, zonneschermen kapot, ventilatieroosters kapot, deuren die spontaan open gaan, of niet meer te openen zijn. Reisinformatie werkt niet meer, maakt enorm veel lawaai zowel buiten als binnen,, haarscheurtjes in de ophanging, vele software problemen, frontverlichting een sfeerpit of standje vuurtoren, ruitenwissers/sproeiers defect of verkeerd afgesteld. Pas met MBN aan de lijn gehangen. Meeste storing en klachten komt van dit barrel. Die gaat geen 40 jaar mee.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

Zijn dit feiten? Of zijn dit alternatieve feiten? Geloof er niets van. Neigt naar complottheorieën.

Drukeensopenter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

Hier ook een machinist en ben het er helemaal mee eens! Het is echt rommel! Onbegrijpelijk dat ze weer hiervoor kiezen!

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

Drukeensopenter:

Civity platform heeft goede reputatie. Ze rijden in meerdere landen. En waarschijnlijk niet alleen omdat ze goedkoop zijn. Dan waren er minder spoorbedrijven die deze treinen hadden.

En wat voor type trein had het moeten worden? Nederlandse variant van Rhein Ruhr Express, Coradia Stream (zie CFL)? Of een KISS trein met één enkeldeks rijtuig.

Brokenlion
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

mee eens treinstel.heeft vanaf het begin al mankementen ik als monteur wordt er niet heel blij van bovenstaande mankementen hebben de stellen inderdaad mee te maken…

Apple h.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

GvB heeft 72 urbos trams,dr zyn dr een paar die nog nooit gereden hebben,plukwagen.
30 metro s zyn in aflevering……..

Machinist NSR
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

Als het regent lekt het soms door de cabine naar binnen. En de sleutelkastjes van de conducteur die druk je zo verder naar binnen als je iets teveel kracht zet. In het begin was het afslepen van een SNG door een andere trein ook een probleem de Scharfenbergkoppeling was net iets anders. Ik hoef het niet te betalen. Maar je had beter een paar goede Stadler treinen kunnen bestellen dan maar wat minder maar dan heb je wel goede kwaliteit.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Arien:

Op basis van welke platform wordt het ontwikkeld? Of wordt op basis van Civity ook dubbeldekkers gemaakt?

Treinkapitein
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

@Hanzeboog2012 Als ik en @Patrick bijna dagelijks met deze dingen rijden denk ik wel dat we weten waar we over praten. Complottheorieën laat me niet lachen…

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Patrick

Wat een kolder reactie.

Ariën
1 jaar geleden

Het is nog koffiedik kijken tijdens de wachtperiode. Maar ik zie het nog wel eens gebeuren dat de CAF Polyvalent, die voorheen van Alstom was, wel eens de basis kan worden voor de nieuwe trein, en dat er een enkel/dubbeldeks trein zal ontstaan die de kenmerken zal krijgen van de Alstom-treinen.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Zijn er dubbeldekkers van Polyvalent? Weet niet beter dan dat ze enkeldeks zijn.

Verassende ontwikkeling. Heb jij ook een linkje via Tenderned waarop de specificaties te zien zijn.

Want ben dan benieuwd of ze dan een bepaalde aantal zitplaatsen aangeven. Want met totaal 300 bakken 30.000 zitplaatsen. Gemiddeld per bak 100 zitplaatsen. Klopt dat?!

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012
treingraag
1 jaar geleden

Waarom geen Stadler? Zwitserse kwaliteit, is toch bekend?

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Aanbesteding. Lees artikel.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Op een combinatie van aspecten scoort CAF het beste. Zou RENFE als Spaanse Staatsspoorwegen dan ook moeten kiezen voor Stadler i.p.v. CAF als Stadler beter scoort?

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Dat is wel zo maar feitelijk zijn veel regeringen niet zo gek om de eigen industrie ter zijde te schuiven. Wij hebben geen treinenbedrijf. Hoewel het ook geen beletsel is. Defensie koopt gewoon zweedse trucks die niet eens vrij op de weg kunnen rijden omdat ze te hoog zijn. Dit na veertig jaar trouwe dienst van de DAF vier-tonner.

treingraag
1 jaar geleden

Stadler! Zwitserse kwaliteit! En ook voor ons klimaat beter dan mooi Mediterraan design maar degelijkheid?

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Geen aandelen, eerste kwam wat traag op scherm.
Mooie dag.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

de logica van uw bewering is afwezig.

MrHammond
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Stadler en kwaliteit? Baggerkwaliteit, kan ik als Zwitser alleen maar bevestigen! Die treinen vallen na zo’n 10 jaar van ellende uit elkaar en naar 20 jaar zijn ze compleet rijp voor de afbraak, hoezo “kwaliteit” en “goed voor het klimaat”? Verder zonder uitzondering lawaaierige rammelbakken.
Verder een nogal corrupt bedrijf: de CEO en eigenaar is lid van de extreemrechtse SVP die het liefste de spoorwegen helemaal ziet verdwijnen en het klimaat slechts een “links probleem” vinden (en heeft jarenlang daarvoor in het parlement gezeten!). Die invloed gaat zover dat iedere Zwitserse spoorwegmaatschappij inmiddels weet dat wanneer ze niet bij Stadler bestellen, ze door die firma in de openlijkheid kapotgetreiterd worden, en op minstens 4 jaar vertraging kunnen rekenen door allerlei overbodige rechtzaken. Nee, leuk bedrijf, ik kan alleen maar toejuichen wanneer een spoorwegmaatschappij daar niet bestelt!

Hanzeboog2012
1 jaar geleden

Levering van nieuwe dubbeldeksintercity is verschoven van 2027 naar 2028. Dat is redelijk binnen de perken.

Verwacht eerder dat het 2029 wordt. Want een nieuwe trein in gebruik nemen duurt al snel 7 jaar met ontwikkelen, testen, fabriceren en leveren. Hoop dat er geen onvoorziene omstandigheden zijn. Zoals een wereldwijde pandemie ervoor zorgde dat de levering van ICNG
vertraagd werd. Al ligt dat niet alleen aan corona.

En dan gefaseerd de DDZ en daarna de oudste V-IRM–M met of zonder ETCS vervangen.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

ICNG was meen ik al vertraagd voordat corona een gemakkelijk excuus werd

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  CK

ICNG was al enigszins vertraagd. Dat gebeurt bij vele nieuwe treinen.

De corona is bepaald geen excuus. De software uit het zwaar getroffen India tijdens de coronacrisis werd aanzienlijk later geleverd. Alstom heeft hier een vestiging die de software leverde voor ICNG.

Drukeensopenter
1 jaar geleden

Onbegrijpelijk dat de NS weer voor mediterraans spul kiest. Die SNG’s zijn de Dacia’s onder de sprinters!

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Drukeensopenter

Civity is een betrouwbare platform. Kun jij spoorbedrijven noemen die ontevreden zijn met hun Civity?

Dries Molenaar
1 jaar geleden

Het is weer veel belovend. Een goede reputatie volgens deskundigen hier maar op de rails nauwelijks te handhaven. Reken niet dat deze treinen voor 2030 op de rails zijn te zien.

Anton
1 jaar geleden

Geen geld om het personeel de gevraagde loonsverhoging te betalen, hierdoor heel Nederland plat,maar wel geld om Spaans ameublement aan te kopen ,wie moet deze trein rijden als er nu al te kort aan personeel is.

John Nijholt
1 jaar geleden

En wordt er in het ontwerp dan ook een keer gekeken naar de instap gelijk vloeren met het perron en bagage, zonder dat je met 2 koffers de trap op of af moet, want dit is in de huidige dubbel Dekkers natuurlijk een drama.

VIRM
1 jaar geleden
Antwoord aan  John Nijholt

Zie het artikel: de trein wordt een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen. Dus in principe zou het enkeldeksrijtuig toegankelijk moeten zijn.

Stein
1 jaar geleden

Waarom in vredesnaam nog intercity’s die uit 4 wagons bestaan? Die dingen hebben veels te weinig plek. Het is elke keer balen als je op een vol perron staat en er een 4-delige Virm aan komt rijden. Laat staan als je er bij twee wagons een enkeldeks van maakt.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stein

Omdat er ook lijnen zijn waar helemaal niet zo veel reizigers zijn in de daluren. Genoeg treinen waar je nu een losse ICM in de daluren niet eens vol krijgt, laat staan een dubbeldekker.

CK
1 jaar geleden

Gemiste kans om ze gelijk op 200 km/h te bestellen met toelating voor de hsl, de meerprijs daarvan zal peanuts zijn maar met grote voordelen voor niet-Randstedelijk Nederland zodra er serieus werk gemaakt wordt van een ETCS-uitrol.

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  CK

Hoezo een gemiste kans? Of heb je nog nooit gehoord van de ICNG? 😉

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Meer materieel dat geschikt is maakt het tzt alleen maar makkelijker in de planning. 160km/h en ECTS is nu wel het minimum wat besteld moet worden. Die 40km/h extra kan de kop niet kosten, waarschijnlijk is het ontwerp al geschikt voor 200 of 250km/h.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Naast een “mediterane hittegolf” anno 2022 waait er nu dus ook een echte Spaanse wind in de vorm van nieuwe dubbeldekkers bij NS. Zou de mening en ervaring van reizigers ook enige invloed op de keuze hebben of gaat gewoon om de prijs met nu goedkoop en later misschien duurkoop spul ?

1991
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik ben bang van wel Frans..

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Noemen ze niet “het k(C)af van het koren scheiden” 1991 om maar eens een woordspeling te gebruiken ?
Nu moet alles volgens misschien Europese normen met gelijkvloerse instap en klaagt men als een trein dat niet heeft. In bijna 62 jaar tijd heb ik veel zien veranderen en amper 20 a 30 jaar geleden mocht men al blij zijn als men een plek had nog zonder WiFi en treden om in te stappen en geen airco om maar eens wat te noemen want je wist niet beter. De tijd verstrijkt maar of alle veranderingen een verbetering zijn is een andere vraag. De (jeugd) van nu weet niet anders en raakt gewend aan alle nieuwigheden maar realiseren niet dat er ook andere tijden waren. Als NS pietje precies is zoals bij de bouw van slok 1600 in Frankrijk laten ze dat OOK maar doen bij de Spanjaarden dat zij Kwaliteit leveren en niet met de “Spaanse slag” werken en er voor zorgen dat de klant NS dus en de reizigers waar voor hun geld krijgen! Dus NS ga er letterlijk met je neus boven op het productieproces zitten en niet achteraf zeuren dat de treinen niet zo goed zijn als afgesproken

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Bij de ICNG zat NS er vanaf het begin al bovenop. En daarvoor ook met CAF NS SNG.

Dus waarom zouden ze nu niet boven op zitten? Lees over de klachten van SNG. Maar bij CAF verklaarde dat NS kritisch meekeek.

En waarom lees je nu pas de klachten?

Simon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Zoals je al opmerkt zijn de tijden veranderd Frans.
Op papier gaat het allemaal kloppen en dat ding wordt gewoon gekocht.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik denk dat u het historisch besef van de jeugd onderschat. Uw reactie klinkt een beetje als het klassieke ‘vroeger was alles beter.’ 😉

Zo sta ik er niet in. In België hebben ze nog echt oude barrels rondrijden, waar je anno 2022 echt niet meer mee aan kan komen zetten. Als ik conducteur zou zijn en met zo’n trein op pad gestuurd zou worden, zou ik me echt schamen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

In Zwitserland gaat spoorwegmaterieel veel langer mee. Het materieel wordt perfect onderhouden en meermaals gemoderniseerd. Het is geen uitzondering dat meterieel 60 jaar mee gaat. Er is nog behoorlijk wat materieel met een bouwjaar rond 1960 in bedrijf.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Bij de SBB is het oudste materiaal van de jaren 80 volgens mij. En daar zijn ook wel wat klachten over in Zwitserland. Bij de vele overige spoorwegmaatschappijen zal vast nog wel wat ouders rondrijden. Maar nieuw is in vele opzichten natuurlijk veel beter en voor een serieuze westerse spoorwegmaatschappij in mijn ogen noodzakelijk.

MrHammond
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Het meeste materieel uit de jaren ’50-’70 is bij de SBB (en andere normaalspoorbedrijven die langere afstanden rijden) is er juist de laatste jaren uit gegaan, gezien de gehandicaptenwetten is ook nog maar de vraag hoe lang de comfortabele EW IV uit de jaren ’80 nog in bedrijf zullen zijn…
En het nieuwe spul is echt niet beter, tekenend is al dat de FLIRTs binnenkort samen met de 20 jaar oudere NPZ al vervangen moet worden.
En wat er aan extra comfort voor rolstoelgebruikers en mensen met zware koffers bij is gekomen, gaat er voor de rest helaas dubbel op achteruit: slechtere stoelen, veel slechtere rijkwaliteit, meer lawaai, en slechter funktionerende airconditioning en verwarming vanwege het “moderne open interieur”.
Dan heb ik liever een paar treden bij het instappen en geen stopcontact wanneer ik daarvoor goed en rustig rijgedrag krijg en comfortabele stoelen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

@Joost2 en @MrHammond Ik heb dit eerst nagezocht voordat ik het geschreven heb.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizerische_Bundesbahnen#Personenwagen

Die ältesten im Normalbetrieb verwendeten Wagen sind die ab 1956 beschafften Einheitswagen I und II.

https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II

Die Re 4/4II ist mit 277 abgelieferten Lokomotiven die bisher grösste Triebfahrzeugserie in der Schweiz. Die Re 4/4II wurde während 21 Jahren von 1964 bis 1985 gebaut und in Verkehr gesetzt. Ausmusterung: ab 2010 (d.w.z. nog niet afgesloten)

Natuurlijk staat dit materieel op de lijst van spoedig te vervangen materieel.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Die einheitswagen zijn uit dienst. Die locomotieven rijden inderdaad nog

Bas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wat een vreemde reactie. Natuurlijk mag er kritisch worden gekeken naar wat de juiste verwachtingen zijn, maar de NS heeft simpelweg te maken met reizigersvervoer. Reizigers hebben wensen en dat wordt op politiek niveau vertaald in investeringen, subsidies, en concessies voor NS. Natúúrlijk moet NS dan meegaan in die wensen. En ja, misschien dat jij geen WiFi gebruikt, geen behoefte hebt aan stopcontacten, niet in een rolstoel zit, en nooit gebruik hoef te maken van het toilet – maar dit zijn faciliteiten waar een aanzienlijk deel van de reizigers wél om vraagt (jong en juist ook oud!) en wat inmiddels de standaard is anno 2022. De semi-nieuwe NS treinen die dit niet hadden zijn sterk bekritiseerd, en qua comfort loopt NS nog altijd achter op andere Europese vervoerders. De nieuwe treinen blijven Hollands zuinig.

Vernieuwing bekritiseren puur omdat het vernieuwing is is vrij inhoudsloos. Het afschaffen van de sta-coupés, de 3de klas, de bankjes, en de kolen en diesel waren ook ooit vernieuwingen. Is er ook maar iemand die daar om rouwt? Is het nuttig om te weten dat veel vroeger slechter was? Ik zie de relevantie niet.

Eend
1 jaar geleden

Ik begrijp niet waarom de NS weer wil
kopen. De nadelen van de dubbeldekkerstreinen
zijn:- moeilijk toegankelijk voor reizigers met een beperking en reizigers met bagage,
– het in- en uit- stappen duurt langer,
– meer slijtage aan de infrastructuur met
name in bochten,
– de lange rijtuigen zwenken uit in de
bochten. Dit is vooral een probleem voor
perrons, die in bocht liggen
dEr ontstaan een grote
afstand tussen rijtuig en perron. Zelf
heb ik gezien dat een reiziger er tussen
viel en
de arbeidsomstandigheden zijn in dubbeldekkerstreinen slechter. Korte
rijtuigen kunnen breder worden in passen toch
in profiel.

derek
1 jaar geleden

In de UK staan de CAF treintjes bij Northern Rail bekend als ‘cheap as ‘f***’.

Jean
1 jaar geleden

Mooie discussie, vraagje: De huidige dubbeldekkers, welke fabrikant is dat? Die zijn gewoon goed toch? Naam Bombardier zit ergens in mijn geheugen. Ben fervent treinreiziger en vind de nieuwe Spaanse sprinters echt niet best.

1991
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jean

Talbot

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jean

De VIRMs heb ik altijd met plezier zien aankomen om er dan te mogen instappen. Alleen die fluitende regeling in de technische ruimte was wat minder. Welke gek heeft dat ooit OK gevonden om in bedrijf te stellen?

1991
1 jaar geleden

Dus bij een concessie is NS dus verplicht om de goedkoopste optie te nemen, in hoeverre gaat de fabrikant hier op kwaliteit bezuinigen om toch nog een leuke winstmarge voor zichzelf op te hoesten?

Anoniem
1 jaar geleden

Goed dat NS vooruit kijkt en alvast begint.
Aantal reizigers zal zeker gaan groeien de komende jaren.

Joost
1 jaar geleden

Zolang de stoelen in de 2e klas middenleuningen hebben ben ik tevreden. De VIRMs zijn niet meer van deze tijd.

Stoelen
1 jaar geleden

Hopelijk grijpt NS deze kans om weer eens goede stoelen aan te schaffen, die ongein die ze met de VIRMs hebben uitgehaald is ronduit pijnlijk (letterlijk & figuurlijk).

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

@Stoelen. Serie VIRM3 gemoderniseerd heeft in de tweede klas best aardige stoelen beter dan de vorige gemoderniseerde VIRM serie 1 en 2, nu de laatste serie 4 nog.
Trouwens @Joost2. Ik heb best historisch besef van de jeugd, bekijk het alleen van een ander standpunt en zie aan mijn nicht van 20 plus hoe zij hiermee omgaat. EN wat de Belgische treinen betreft, althans wat ik in Maastricht zie aankomen stamt nog een beetje van het stenen tijdperk en besmeurd waar je niet vrolijk van wordt of is dat “Belgische kunst” ?

Eend
1 jaar geleden

Toch is 100 % gelijkvloerse instap veel
beter gezien de vergrijzing en bovendien
gaat het in – en uit- stappen veel sneller.
Bovendien hebben lange rijtuigen
het nadeel van grotere slijtage aan de
rails in de bochten en grote spleten
bij perrons in de bochten.

Dylan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Eend

De perrons in Nederland zijn te hoog voor een gelijkvloerse instap bij dubbeldekkers. Het enige wat misschien lukt is een gelijkvloers balkon. voor een 100% gelijkvloerse instap zal je alle perrons in het land moeten verlagen. Gaat waarschijnlijk meer kosten dan die nieuwe treinen.

John van Hal
1 jaar geleden

@Dries Molenaar: Dag is al tijden niet Nederlands meer. Behoort tot het Amerikaanse Paccar concern. Scania heeft ook een fabriek in Nederland, overigens.

John van Hal
1 jaar geleden

@Dries Molenaar: DAF is al tijden niet Nederlands meer. Behoort tot het Amerikaanse Paccar concern. Scania heeft ook een fabriek in Nederland, overigens.