Campagne voor NL-ticket (naar Duits voorbeeld)

Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor het openbaar vervoer. Het NL-ticket is naar het voorbeeld van het Duitslandticket waarmee onze oosterburen voor 49 euro een maand lang vrij met het ov reizen.

Rover is de campagne Heel Holland Reist begonnen om de politiek over de streep te trekken om geld vrij te maken voor een NL-ticket. De reizigersorganisatie verwacht dat dit kaartje meer reizigers naar het ov trekt en dat daardoor de inkomsten voor vervoersbedrijven stijgen. “Hoog tijd dat de ov-sector aan een andere knop gaat draaien dan die eeuwige prijsverhogingen. De kost gaat voor de baat uit”, stelt directeur Freek Bos van Rover. 

Betaalbaarheid ov

Volgens Rover blijkt uit een peiling onder ruim 4000 reizigers dat 36,7 procent van de mensen de betaalbaarheid van het openbaar vervoer een probleem vindt. De reizigersorganisatie denkt dat het beter is om met een goedkoop kaartje veel reizigers het ov in te krijgen dan weinig reizigers te hebben die een duur kaartje hebben gekocht. 

Overigens staat Rover niet alleen in de wens voor een NL-ticket. Tijdens het Nationaal OV Beraad in februari 2023 heeft toenmalig staatssecretaris Vivianne Heijnen van openbaar vervoer en infrastructuur vervoerders gevraagd een dergelijk kaartje te ontwikkelen om het gebruik van het ov te stimuleren. Heijnen schreef toen al aan de kamer dat de verwachting is dat ’de kosten voor vervoerders en de overheid hoog zijn en de financiële ruimte beperkt is’.

Onderzoek loopt

Momenteel onderzoekt een werkgroep binnen het Nationaal OV Beraad de mogelijkheden voor een NL-ticket. Staatssecretaris Chris Jansen schreef de Kamer vorige maand dat de uitkomst van het onderzoek van deze werkgroep aan het einde van het jaar bekend is.

Duitsland voerde in 2022 voor het eerst een Duitslandticket in om meer mensen het ov in te krijgen. En dat lukte. In de zomermaanden kon er voor 9 euro een maand lang vrij gereisd worden met het ov in Duitsland en velen deden dat. Vanaf mei 2023 is het Duitslandticket 49 euro. Het kaartje geldt alleen voor stads- en streekvervoer en niet in intercity’s en ICE’s.

This post was last modified on 18 september 2024 18:19

Share

Recent Posts

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

7 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug