Eurostar dreigt met vertrek uit Nederland

Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar donderdag in een ingezonden stuk in het Financieel Dagblad waarin ze ook klaagt over een gebrek aan belangstelling voor internationale reizigers. Staatssecretaris Chris Jansen zegt in een reactie aan Treinreiziger in gesprek te zijn met Eurostar.

Cazenave luidt de noodklok omdat Eurostar geen garanties heeft dat de vervoerder straks in Nederland gebruik kan maken van alle infrastructuur die nodig is voor de treinen naar Parijs en Londen. Zo heeft het bedrijf te horen gekregen dat er op Amsterdam Centraal in 2025 maar 200 meter perron voor de Eurostar-treinen beschikbaar is, terwijl die 400 meter lang zijn. Cazenave noemt daarnaast ook de nieuwe snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) als een probleem.

Geen duidelijkheid

Volgens Cazenave veroorzaken de snelheidsbeperkingen veel vertragingen, langere reistijden en onvrede bij reizigers. Eurostar heeft geen duidelijkheid wanneer de beperkingen op de HSL en de perrons in Amsterdam Centraal opgeheven zijn. Cazenave: ’’Zonder duidelijkheid op het Nederlandse spoornetwerk en een gegarandeerde toegang tot de noodzakelijke infrastructuur is Eurostar gedwongen in de loop van 2025 de verbindingen vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Londen en Parijs op te schorten.’’

Gedwongen vertrek

Cazenave schrijft dat een eventueel vertrek van Eurostar niet het gevolg zal zijn van een beslissing van Eurostar zelf maar van ’een gebrek aan belangstelling en zorg voor internationale reizigers’. ’’Het is niet Eurostar dat Nederland verlaat, maar Eurostar dat gedwongen wordt om uit Nederland te vertrekken.’’

Vorig jaar meldde Eurostar dat de verbinding Amsterdam-Londen de succesvolste dienst is van de treinmaatschappij. Ook nu schrijft Cazenave dat Eurostar Nederland ziet als het land met het grootste groeipotentieel binnen het Eurostar-netwerk. Maar het is volgens haar alleen mogelijk om treinen te laten rijden als er een stevige toezegging komt dat de terminal in Amsterdam op tijd klaar is.

Staatssecretaris Jansen laat in een reactie weten dat ’alles op alles wordt gezet’ om de terminal op Amsterdam Centraal op tijd af te hebben. Hij verwacht dat dit aan het eind van het jaar zover is. Op het station wordt momenteel een tijdelijke terminal gebouwd voor de internationale treinen naar Londen waar plek is voor de paspoortcontrole.

Trein naar Londen waardevol

Volgens Jansen zijn de internationale treinen van Amsterdam naar Parijs en van Amsterdam naar Londen en vice versa ’voor Nederland belangrijke spoorverbindingen’. ’’Alle partijen hebben vorig jaar bevestigd dat de verbouwing van Amsterdam Centraal noodzakelijk is en dat we tegelijkertijd ook de treinverbinding van en naar Londen als heel waardevol beschouwen. We zijn met Eurostar in gesprek over de ontwikkelingen en hebben er vertrouwen in dat vanaf januari 2025 er weer rechtstreekse treinen naar Londen kunnen rijden.”

De NS en Prorail zijn nog in gesprek over de perronverdeling in Amsterdam Centraal. Volgens Jansen heeft de verbouwing van het station waarschijnlijk meer ruimte nodig. ’’Of dit impact gaat hebben op de dienstregeling van Eurostar is nu nog niet te zeggen. Door de grootschalige verbouwing op Amsterdam Centraal was altijd al duidelijk dat er minder ruimte zou zijn voor treinen en reizigers.’’

Nu via Brussel

De grootscheepse verbouwing van Amsterdam Centraal begon dit jaar. Daardoor is er momenteel geen plek voor de paspoortcontrole van reizigers naar Londen. Treinreizigers naar de Britse hoofdstad reizen daarom eerst met Eurostar naar Brussel om daar de paspoortcontrole te doen en over te stappen op de trein naar Londen. Door de tijdelijke terminal in Amsterdam zouden de treinen naar Londen vanaf het nieuwe jaar weer rechtstreeks moeten gaan rijden.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 september 2024 09:23

Share

Recent Posts

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

7 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug