Campagne voor NL-ticket (naar Duits voorbeeld)
18 sep 2024 9:46
Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor het openbaar vervoer. Het NL-ticket is naar het voorbeeld van het Duitslandticket waarmee onze oosterburen voor 49 euro een maand lang vrij met het ov reizen.
Rover is de campagne Heel Holland Reist begonnen om de politiek over de streep te trekken om geld vrij te maken voor een NL-ticket. De reizigersorganisatie verwacht dat dit kaartje meer reizigers naar het ov trekt en dat daardoor de inkomsten voor vervoersbedrijven stijgen. “Hoog tijd dat de ov-sector aan een andere knop gaat draaien dan die eeuwige prijsverhogingen. De kost gaat voor de baat uit”, stelt directeur Freek Bos van Rover.
Betaalbaarheid ov
Volgens Rover blijkt uit een peiling onder ruim 4000 reizigers dat 36,7 procent van de mensen de betaalbaarheid van het openbaar vervoer een probleem vindt. De reizigersorganisatie denkt dat het beter is om met een goedkoop kaartje veel reizigers het ov in te krijgen dan weinig reizigers te hebben die een duur kaartje hebben gekocht.
Overigens staat Rover niet alleen in de wens voor een NL-ticket. Tijdens het Nationaal OV Beraad in februari 2023 heeft toenmalig staatssecretaris Vivianne Heijnen van openbaar vervoer en infrastructuur vervoerders gevraagd een dergelijk kaartje te ontwikkelen om het gebruik van het ov te stimuleren. Heijnen schreef toen al aan de kamer dat de verwachting is dat ’de kosten voor vervoerders en de overheid hoog zijn en de financiële ruimte beperkt is’.
Onderzoek loopt
Momenteel onderzoekt een werkgroep binnen het Nationaal OV Beraad de mogelijkheden voor een NL-ticket. Staatssecretaris Chris Jansen schreef de Kamer vorige maand dat de uitkomst van het onderzoek van deze werkgroep aan het einde van het jaar bekend is.
Duitsland voerde in 2022 voor het eerst een Duitslandticket in om meer mensen het ov in te krijgen. En dat lukte. In de zomermaanden kon er voor 9 euro een maand lang vrij gereisd worden met het ov in Duitsland en velen deden dat. Vanaf mei 2023 is het Duitslandticket 49 euro. Het kaartje geldt alleen voor stads- en streekvervoer en niet in intercity’s en ICE’s.
Mooi zo een NL-Ticket, maar het OV kan nu de reizigerstromen niet meer aan en zit vol andere grote problemen. Laat men eerst de problemen fiksen en dan pas een NL-Ticket, anders wordt het helemaal een puinhoop op het spoor. De auto-/rijbewijsloos is het eerste slachtoffer van een totaal disfunctionerend en overbelast OV en nu is het al niet goed, maar de puinhoop wordt alleen groter omdat de problemen alleen maar boven de pet groeien. En laten we ook maar eens beginnen die 6% prijsverhoging in 2025 terug te draaien als eerste stap om de te hoge prijzen terug te draaien.
En men zou ook kunnen kiezen voor 40% korting op alle OV voor een bedrag van rond de EUR 8,- per maand. Dan ontwricht je de boel een stuk minder. En dan niet het volle tarief uit de klauwen laten lopen, zoals nu het geval is.
Dat NL-ticket kan anders ook gewoon bijv. 200€ zijn in de start, en dan gewoon nooit compenseren voor de inflatie. Dan is de prijs nog steeds best wel hoog, maar kunnen meer reizigers hun hele reiskosten afkopen.
De situatie op een groot deel van het Nederlandse spoor is volgens mij dat NS de huidige aantallen passagiers al nauwelijks kan verwerken. Zeker als een NL-ticket de hele dag zou gelden, betekent dat dat veel reizigers die nu na 9:00 vertrekken, ook in de spits willen gaan reizen. Dan krijg je treinen die dermate overvol raken, dat ze te onaantrekkelijk worden voor de forenzen die nu al voor de trein kiezen. Uitbreiding van de capaciteit door middel van nieuwe materieel of technische ingrepen, zit er op korte termijn niet in.
Veel BTM-vervoer in de Randstad is ook niet gebaat bij extra reizigers vanwege de capaciteit. Waar je wel meer reizigers wenst, is in een groot deel van het openbaar vervoer buiten de Randstad, maar dan ook weer niet overal. Ik denk dat het wellicht nog zin heeft om de kosten voor veelgebruikers af te toppen, zoals N. ook zegt. 200 euro per maand lijkt me dan een prima prijs.
Ik heb in de spits vaak van utrecht naar amsterdam zuid gereisd, wat een van de drukste routes zou moeten zijn.
Heb nooit moeite om een zitplek te vinden.
Ik zie alleen wel veel mensen die lever staan dan naast iemand anders zitten, maar je kan niet verwachten dat de ns half lege treinen gaat rijden.
De drukste treinen zie je dan ook op trajecten waar sprinters rijden. Overigens vertrok ik dinsdagavond met de intercity van 21:05 van Schiphol naar Groningen. Daar was tot Zwolle letterlijk geen staplaats meer beschikbaar en bleven de mensen achter op de stations.
Te korte trein waarschijnlijk?
Daluren kunnen goedkoper. Zeker bepaalde trajekten. Idee wellicht trajektkorting in de daluren en dan variabel welk trajekt welke dag, welk tijdstip, wel/geen schoolvakantie tijd. Uitdaging voor de techneuten.
Overigens is het zondagsavonds bal in de trein met nou niet bepaald lieden waarvan je denkt morgen en de rest van de week weer aan de slag. En toch geld voor de trein. Dus duur?
Daluren kunnen inderdaad goedkoper, maar was dat vorig jaar niet afgewezen door de tweede kamer (tarief differentiatie). Dat had nu heel veel gescheeld als rustige treinen goedkoper zouden worden, en drukke treinen duurder (om ze rustiger te krijgen).
Gelukkig heeft NS nu de prijstijddeal, zodat je wel van goedkope, rustige treinen gebruik kan maken
Ben zelf ook zeer blij met de prijstijddeal en maak er ook regelmatig gebruik. Het enige nadeel is dat je voor hoge kortingen er vroeg bij moet zijn.
Zo’n NL ticket kan de NS idd niet aan! Wat ze wel zouden kunnen doen is voor de rustige trajecten via internet goedkopere spar tickets verkopen op momenten wanneer ze een zo goed als lege trein verwachten die volgens de dienstregeling toch moet rijden!
Dat ticket bestaat al en kan je vinden onder prijstijddeal. En als je vaker in de dal periode reist heb je dal vrij
Wat zijn “daluren” tegenwoordig. De toeloop van reizigers heeft zich totaal veranderd naar andere uren dan voorheen wisselt zich steeds meer. Is er op vrijdagmorgen nog wel sprake van een ochtendspits? In de weekenden pakken steeds meer shoppers de trein naar Amsterdam.
Dat is er al onder de noemer PrijsTijdDeal, waarbij de korting tot maar liefst 60% kan oplopen. NS is nu met verschillende fases aan het uitproberen welke tijdsblokbeperkingen het beste werken en of dat reizigers aanzet tot het uitwijken naar die treinmogelijkheden. Het nadeel van dit systeem is dat het kijkt naar het hele traject ipv een verwijzing naar goedkope delen binnen het hele reistraject. Bijv. PrijsTijdDeal geldt op door-de-weekse avonden vanaf 20:00. Plan je bijv. een vertrek om 19:47 uit Leeuwarden, (waarop het dan in de trein nog bijna leeg is) kun je dat kaartje niet kopen, al valt het deel vanaf Heerenveen wel in het goedkope tijdsblok.
Het zou me niks verbazen als dit de nieuwe spitsheffing gaat worden. In plaats van dat ze de prijzen tijdens de spits gaan verhogen, belonen ze mensen die de spits meiden of op tijden/trajecten gaan reizen die de NS wil.
Een maand lang reizen voor een habbekrats, lijkt mij wel iets te veel van het goede. In de Nederlandse situatie kan men het reizen per trein voor recreatief gebruik beter stimuleren met dagkaarten tegen gereduceerd tarief. Deze reizigers hebben geen haast, dus een uitsluiting van IC-treinen, is bespreekbaar. Naar ik vernam, is het aantal reizigers op vrijdagen lager dan op maandag t/m donderdag. Dus maak de budget-dagkaarten (circa € 12,50-15,00) geldig op vrijdag, zaterdag en zondag.
Bij dit voorstel ervaren de dagelijkse forensen nauwelijks enige hinder van de dagtochtelingen. Zij kunnen met sprinters en regionale spoorlijnen hun eigen provincie en een buurprovincie verkennen, en een enkele avontuurlijk ingestelde reiziger kan verdere reizen maken (die dan wel wat langer duren dan reizen met de IC’s). Ik zie geen grote nadelen, dus waarom niet aan de slag ?
De Nederlandse netwerkstructuur qua OV is totaal ongeschikt voor IC-uitsluiting. Daarnaast is het hele idee van een NL-ticket júíst dat ál het OV er in zit. Zie het als het OV als totaalproduct leveren voor een vaste prijs. Koop je liever een auto + wegenbelasting + reparatie + APK + brandstof, of wil je een NL-ticket en je mobiliteit gekocht hebben voor een vast bedrag per jaar?
Uitsluiting van IC-treinen? Dan sluit je dus ook bepaalde stations en daarmee ook reizigers uit.
Probeer maar ‘s zonder gebruik te maken van een InterCity naar Den Helder te gaan, of naar Enkhuizen. Of hoe moet je dan bv van Zwolle naar Deventer, of Amersfoort – Apeldoorn, of Eindhoven – Limburg?
Naja, voorbeelden te over.
Dus praktisch niet haalbaar.
Het Duitse systeem valt niet 1 op 1 over te nemen naar Nederland.
Dat kan op de meeste trajecten ook wel. Leeuwarden-Zwolle bijv. met de Sprinter is maar 7 minuten langer dan met de IC en op haast elk traject rijden genoeg Sprinters naast Intercity’s. Probleem wordt het op lijnen als Apeldoorn-Amersfoort en Weert-Roermond, waar alleen maar Intercity’s overheen rijden en op lijnen waar de IC op alle tussenstations stopt: Zwolle-Zutphen, Alkmaar-Den Helder, Deurne-Venlo, Roosendaal-Vlissingen en op tijden dat er helemaal geen Sprinters rijden, zoals Zwolle-Groningen/Leeuwarden. Dan zou je voor die lijndelen en tijden uitzonderingsclausules moeten invoeren en dat schept weer verwarring bij de reiziger.
> dus een uitsluiting van IC-treinen, is bespreekbaar.
Kansloos, wie bereik je ermee? De beroepsreiziger, die nog vollere treinen krijgt (en niet zelf betaald) de automobilist?
Net als de tienertoer van vroeger. Dat was geloof ik alleen in de zomer. En alleen voor tieners 🙂
De ns heeft daar nu de jongeren dagtour voor
Vreselijk slecht plan, niet aan beginnen. Daar gaat je zitplaats en kan je de hele weg staan.
Iedere zonnige zomerdag worden forensen die vanaf station Den Haag Centraal naar huis willen reizen steevast geconfronteerd met treinen al gevuld zijn met badgasten die een dagje op het strand van Scheveningen hebben doorgebracht. Bij een geregelde verdubbeling van de vervoersvraag, zou je denken dat de capaciteit van de treinen, waar mogelijk, ietwat wordt aangepast. Men kan een extra trein laten rijden of de reguliere treinen verlengen. Maar dat ‘vergeet’ NS gemakshalve …
Deels een slecht plan. Maar een Dal NL-Ticket zou misschien nog kans hebben. Die dan geldig is vanaf 9:00 voor €49,- inclusief intercity. Dit dan als proef starten. Het haalt misschien een groep toch over de streep om eens het ov echt dagelijks te gaan gebruiken.
Dan kan het Studentenreisrecht eindelijk afgeschaft worden. Elke student betaalt € 49 en wie kan aantonen de kaart voor woonplaats-opleiding/stageplek nodig te hebben (minimaal 5 km reisafstand, behalve als je door beperking niet kunt fietsen), krijgt ook reisrecht binnen de spits. Eerst moeten even de drukke reistijden goed in kaart zien te brengen (en dat moet je niet aan NS of TransLink, maar een onafhankelijk bureau overlaten!).
Veel lezers zullen me wel een oude zeur vinden, maar de titel ‘Heel Holland reist’ vind ik onjuist. Ik woon gelukkig niet in Holland, maar in een van de andere prachtige provincies. En al die provincies bij elkaar noemen we: juist Nederland.
Inderdaad, je bent een oude zeur.
Als iemand je iets wil uitleggen ben je GEEN zeur, hoor………….
In Duitsland worden de kosten betaald door de federale regering samen met de deelstaten.
In Nederland kan beter gezorgd worden dat de lagere inkomens omhoog gaan, zodat deze mensen ook gemakkelijk de normale prijs voor een treinkaartje kunnen betalen.
Dan krijg je meer geld in omloop, waardoor er een nog grotere hyperinflatie ontstaat. Het wordt dan voor een groep niet interessant meer om nog te gaan werken en krijg je er een luie samenleving voor terug.
Ik mis nog steeds het Kruidvat onbeperkt trein reizen kaartje voor 10 euro.
Dat waren andere tijden.
Overigens golden die Kruidvatkaartjes alleen in het weekend. Op veel trajecten zijn dat tegenwoordig de drukste dagen.
Volgens mij was de laatste keer de kaarten van de Kruidvat ook doordeweeks geldig.
En met welk doel moeten die kaartjes weer ingevoerd worden? Er is toch al overduidelijk gecommuniceerd dat die kaartjes niet terug gaan komen?
Er is inderdaad gecommuniceerd dat de kaartjes niet meer terug komen. Toch vind ik het geen slecht idee als ze hier weer iets mee gaan doen.
Kruidvatkaartjes trekken alleen incidentele profiteurs, geen vaste reizigers.
Het hoeft natuurlijk niet meer één op één te zijn zoals vroeger. Daarnaast ben ik bang dat treinen overvol komen met een NL-ticket voor een vast bedrag.
Maar kijken kan geen kwaad of je weer iets kan doen met actiekaartjes zoals die vroeger waren zoals in de fysieke winkels. Eventueel in een vorm waarbij de NS klanten/reizigers meer aan zich kan binden en ook tegen meer reëel prijs.
Je krijgt er ook tussenhandelaren mee die kaartjes massaal opkopen en voor een hogere prijs op Marktplaats, Speurders, Bol.com, etc. gaan doorverkopen.
Waarom nu zo negatief reageren? Dat waren geen profiteurs……
Volgens Rover blijkt uit een peiling onder ruim 4000 reizigers dat 36,7 procent van de mensen de betaalbaarheid van het openbaar vervoer een probleem vindt.
36,7% van de OV-reizigers vindt de betaalbaarheid van het OV een probleem? Dat vind ik nog best laag eigenlijk. Logischerwijs zal het percentage onder niet-treinreizigers nog veel lager liggen.
Bij een transversaal onderzoek kun je eigenlijk niet de vraag over de prijs stellen. Mensen zijn geneigd snel te antwoorden dat ze de prijs te hoog vinden, omdat ze alles wel goedkoper willen. Ook al kunnen ze het gemakkelijk betalen.
Als Albert Heijn aan de klanten vraagt willen jullie dat de prijs voor een pak koffie omlaag gaat, dan zal menigeen antwoorden “Ja”. Weinig zullen reageren; “Doe de prijs maar omhoog.”
In Duitsland hebben de goedkope kaartjes er toe geleid dat scholieren en studenten nu de trein, metro, tram of bus nemen in plaats van de fiets.
In zat afgelopen juni in een regio-express van Berlijn naar Stralsund. Deze zat stampvol met reizigers met een Deutschland-ticket. In de eerste klas ontstond een felle discussie tussen reizigers met zo’n ticket die daar hadden plaatsgenomen en de conducteur die hen een boete gaf. De reizigers vonden dat zij recht hadden om in de eerste klas te mogen zitten, omdat er in de tweede klas geen zitplaatsen meer waren. Er moest assistentie worden ingeroepen. Dit leidde tot vertraging en versperring van het baanvak.
Ja, dat van die fietsen hoor ik al sinds een jaar vanuit het noorden van Duitsland. Bushalte langs doorgaande wegen op het platteland (die er eigenlijk alleen nog stonden omdat ze nooit waren weggehaald), moeten nu opnieuw veilig worden geasfalteerd, omdat het stikt van de jongeren die eerder met de fiets gingen. En in veel grotere plaatsen en steden zijn voorzieningen aangelegd voor fietsers, waar plots niemand meer gebruik van maakt, behalve mensen die een beetje als weirdo’s worden gezien. Datzelfde als met de eerste klasse, maakte ik onlangs ook mee op de regional expres (ik had de ICE geboekt, maar die reed weer eens niet) vanuit Kiel. Daar vonden mensen de tweede klasse ook te druk en dat leidde tot vervelende situaties, ernstiger dan ik het ooit in Nederland heb gezien.
Precies dit inderdaad. De argumentatie van de 36,7% van rover lijkt me niet heel erg overtuigend voor een minister van financiën om overstag te gaan. Zeker als je in het buitenland ziet wat de gevolgen van een dergelijke maatregel zijn.
In Duitsland gingen studenten en scholieren vrijwel nooit met de fiets omdat de deelstaat en de Kreis wettelijk verplicht zijn scholierenvervoer te organiseren.
Als Rover werkelijk gelooft in dit soort onzin, wat houdt ze tegen om het dan zelf voor €49 aan te bieden?
Een maandkaart kost €353.80 en daar maakt NS nog verlies op ook. Maar als Rover groot inkoopt, zeg 1 miljoen maandkaarten, dan krijgen ze vast wel 10% korting. Weet je wat, NS staat heel genereus tegenover dit initiatief en geeft een enorme korting zodat Rover maar €249 betaalt. Eens kijken hoe veel Rover aan het einde van dit jaar dan heeft verdiend aan deze actie. En of NS daar ook nog iets aan over heeft gehouden.
Als je kijkt naar wat er op de meeste trajecten ten opzichte van de huidige capaciteit nog bij kan aan reizigers, dan heb je het wellicht over een paar procent. Terwijl je het daarmee voor de reizigers die al op het reizen met de trein zijn aangewezen een stuk onaantrekkelijker maakt. En daar dan miljarden voor neertellen is totale waanzin.
Rover wil helemaal geen tickets verkopen, ze zijn een belangenvereniging….
Ze bemoeien zich met de interne bedrijfsvoering door te beweren dat dit een goed verdienmodel zou kunnen zijn. En blijkbaar denken ze ook de wijsheid in pacht te hebben door de verkoopprijs te willen bepalen.
Dan gedraag je je dus niet als belangenvereniging maar als ondernemer.
Het kan zijn dat de mensen achter Rover het allemaal veel beter snappen dan de rest van de wereld. Nou laat maar zien dan, proof us wrong…
Om precies deze reden noem ik ROVER sinds het Rudy Schoonveld-blunder van 2003 (als winnaar van een rechtszaak over een prijsstijging, alsnog gaan schikken met de verliezer, NS dus), weleens gekscherend: NS-Klantenservice dependance-Amersfoort.
Prove us wrong Leer eerst maar eens Engels, goed Engels………
Beter NL ticket van vb €50 per maand, mocht men in de spits willen reizen dan kan men daarvoor spitsheffing geven van vb €2,00 per rit. Wel moet NS snel alles op orde te zetten en meer treinen per uur komen (incl late uren). Dan hebben zij op die manier meer inkomen kunnen realiseren en ook halen zij veel meer mensen uit de auto (beter voor de milieu).
Ik denk dat ook alle infrastructuren onder de hoede van de overheid moet komen ipv privatisering.
Ik heb hierboven aangegeven hoe je je dromen werkelijkheid kunt laten worden. Een beetje realist gaat die uitdaging toch gewoon aan? Of durf je niet omdat je zelf ook niet gelooft dat dit werkt?
De overheid is 100% eigenaar van de infrastructuur, 100% eigenaar van de beheerder Prorail en aangezien de tarieven die de vervoerders betalen lager is dan de kosten neemt de overheid ook nog eens de tekorten voor haar rekening. Als er ooit een privatisering zou komen dan is het waarschijnlijk uit met de pret.
Het is geen rocketscience dat NS meer inkomsten heeft als ze meer treinen laten rijden. Dan hebben ze uiteraard ook meer kosten. De afweging om meer treinen te laten rijden heeft te maken met de verhouding tussen de extra inkomsten en uitgaven. Daarnaast lijken de bedragen van 50 euro per maand en 2 euro per spitsrit totaal uit de lucht gegrepen.
Ik zie weinig realisme in deze post om eerlijk te zijn.
het milieu…………..
Mooi initiatief. Maar de insteek hier in het nl maatschappij is zo min mogelijk doen en meer geld binnen halen. Kijk maar naar ptt post. Minder post ieder jaar en ieder jaar grote prijsverhoging. Met de trein en ov in het algemeen het zelfde. Jagen de mensen uit ov door de prijs ieder jaar sterk te verhogen waardoor het onbetaalbaar wordt voor de meeste mensen. Dus minder personeel nodig, lees personeel die het zware werk moeten doen, en dus ook minder materieel en dus ook minder kwaliteit. Maar meer omzet maken.
Posterijen zijn gewoon ingehaald door de tijd.
Het NL-ticket is een klimaatticket.
De kosten van de klimaatkatastrofe is enorm.
Er is in NL geen afname van de CO2-uitstoot door het verkeer in NL.
Het klimaatticket gaat CO2-uitstoot, fijnstof, milieuverontreiniging etc. beperken.
Het OV wordt door iedere burger gefinancierd.
Dus het moet voor iedere burger financieel toegankelijk zijn.
Financiering: 29 E plus Inkomstenbelasting verhoging van 0,015% 1e schijf en 0,5% voor 2e schijf. (deze laatste groep heeft tenslotte de grootste schade vervuiler betaalt principe op haar konto te schrijven)
Mensen dienen iñn hun mobiliteitsbehoefte rekening te houden met hun medemens, natuur en klimaat.
Je kunt met te voet, fiets, OV, leenauto je mobiliteitsbehoefte realiseren.
Om maar eens bij de feiten te blijven: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85347NED?dl=A3498
De uitstoot van personenauto’s was in 2022 maar liefst 11% minder dan in 2019. En zelfs nog lager dan in 1990 terwijl de bevolking en mobiliteit explosief zijn gegroeid in dezelfde periode.
Vooral het vrachtvervoer over de weg is heel fors meer uit gaan stoten ondanks veel schonere motoren. Als je je zorgen maakt over CO2, fijnstof en milieuverontreiniging dan kun je beter goederenvervoer over het spoor gaan promoten.
Krijg je met dit ticket mensen de auto uit?
Een kilometer in een kleine middenklasser kost 44 eurocent, aldus de ANWB. Dat is een stuk duurder dan met de trein. Helemaal als je met een kortingkaart rijdt.
Wat nodig is om nieuwe reizigers in de trein te krijgen is:
snelheid,
comfort,
betrouwbaarheid,
regelmaat,
dienstverlening,
veiiheid.
De nieuwe ICNG die nu proef rijdt op Brussel, in een uur en twintig minuten van Rotterdam naar Brussel, dat gaat werken. Moet deze trein wel volgens dienstregeling rijden.
Besef wel als de auto al voor de deur staat dat je ook al de vaste lasten, die je toch al betaald en je hebt het dan over een autoloze reiziger. Krijg sterk het idee dat het OV nemen niet aantrekkelijk als je al een auto voor de deur hebt staan, waar je toch al voor betaald.
Ergernis is van het falen van het OV heeft veel mensen naar een tweedehandsje doen laat kopen. En dit is al begonnen in mei 2020 (Corona tijd) toen de overheid zei dat automobilisten al in mei weg mochten terwijl OV reizigers tot juli moesten wachten en dan ook nog de mondkapjes, die niet lekker zitten.
In elk geval zal de invoering de NL-ticket weinig automobilisten overtuigen, omdat de kwaliteit van het OV dan hoogst waarschijnlijk helemaal door het ijs zakt en de NS kan het nu al niet aan. Ik heb het niet over de kosten, want goedkoop is zo een NL ticket niet voor de overheid. Autolozen zullen snel roepen om snel met dit te stoppen als ze keer op keer getracteerd worden door een OV die dit niet aan kan.
Maak die autobezitter eens duidelijk dat voor zijn dagelijkse mobiliteitsbehoefte, te voet, fiets, OV, carsharing financieel veel aantrekkelijker is.
Ik reis met de bahncard100 en heb Deutschlandticket.
En dat autobezitters de door hen aangerichte schade aan medemens, natuur en klimaat eens gaan financieren.
De vervuiler/ veroorzaker betaalt.
Kortom, er is primair een beter OV nodig.
Deze trein is heeft in Brussel noord in 2e klasse bezetting van 25 – 30 % en 1e klasse niet meer dan 7%.
Daarvoor dienen binnenlandse, belgische treinen te wijken.
Dus niet zo doordacht.
De ICNG rijdt naar Brussel rijdt nog niet voor het publiek. De huidige IC naar Brussel is veel te traag, om veel automobilisten uit de auto te trekken. De ICNG gaat een stuk sneller. De testen van nu wijzen uit: een uur en twintig minuten van Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid. Die tijd is een automobilist vaak alleen al kwijt in de files bij Antwerpen en Brussel en om in de stad Brussel zelf te komen. De drie rijtuigen met eerste klas (met een andere naam) in de Eurostar zijn wel goed bezet.
Reizigers van Brussel naar Antwerpen kunnen ook met deze snelle trein. Ze betalen dan echter meer, dan met de Belgische IC-treinen, die feitelijk semi-boemels zijn: station Mortsel-Oud-God, wie moet daar nu wezen?
Correctie: reizigers van Brussel naar Antwerpen kunnen ook met de snelle ICNG. Ze betalen dan echter meer. Net als in Duitsland waar je meer betaalt voor de IC en de ICE dan de regionale treinen.
Hogere frequenties zijn veel belangrijker dan snelheid en comfort. Al die huidige uurdiensten zijn de dood in de pot.
Het is en ,en, en: een combinatie van. Als een treinrit te lang duurt, dan kiest een reiziger die de keuze heeft veel sneller voor de auto. Een vieze trein met onvoldoende zitplaatsen en overlast door andere reizigers schrikt mensen af. Zij denken dan: “Zat ik maar in mijn eigen auto?”
De feiten in 2023 7,4%.
Je moet wel eerlijk berichten.
De feiten staan gewoon in de link naar de CBS site. En die gaan nog niet verder dan 2022. Klachten over de snelheid van publiceren kun je deponeren bij het CBS. Over geruchten mbt de cijfers van 2023 ga ik niet discussieren.
En ter financiering: 0,50 E per liter CO2 brandstof.
Het is tenslotte liberaal dat de vervuiler betaalt.
“Het OV wordt door iedere burger gefinancierd.”
Ik ben benieuwd wat al die uitkeringstrekkers die nu geen belasting betalen in de toekomst dan gaan bijdragen.
Paul lmotte, iedere burger betaalt belasting.
Je praat maar wat.
Je faket maar wat.
Je hebt geen kennis.
Alleen betalen burgers die geen geld verdienen €0.
Mevrouw Heineken en tal van andere grootgraaiers weten handig de belasting te ontduiken.
Uitkeringstrekkers kosten uiteraard meer aan belastinggeld dan ze afdragen. Of denk je dat het geld voor de bijstand van een geldboompje wordt geplukt?
En al de anderen worden dankzij belastinggeld aan het werk gehouden.
En leveren non-productie/ meerwaarde.
Ja ze zijn van de straat.
Al die loontrekkenden en zzp-ers.
En daardoor heb je een staatsschuld omdat zij onvoldoende belasting afdragen.
Lol, is nu werkelijk de bewering dat zzp’ers en burgers in loondienst per definitie geen meerwaarde bieden aan de samenleving? Ik weet dat u zich al belachelijk heeft gemaakt met tal van absurde posts hier, maar dit zou een nieuw dieptepunt zijn.
Wat voor meerwaarde levert u zelf trouwens?
Door de klimaatkatastrofe, veroorzaakt door ikke, ikke en de mensheid, natuur en klimaat kan stikken, reeds 40 jaar geleden te agenderen.
Hier zijn voorstanders van CO2uitstoot en minimale belastingen waardoor infrastruktuur tekort schiet voor hedendaagse problemen.
In Duitsland is er aan wegeninfrastruktuur renovate/ instandhouding 600 miljard Euros nodig.
Omdat rechts beleid en politieke parijen de Schwarze Null/ geen belastingverhoging voorstaan.
Het wordt jaar in slechter met de natuur en klimaat, infrastruktuur, tussen mensen en naties en hier wordt het niet gezien.
Jammer voor mens, natuur, klimaat.
Wat ik in het verhaal van Rover niet snap is dat ze beweren dat een NL Ticket tot meer inkomsten bij de vervoersbedrijven leidt. Als dat zo zou zijn dan is er toch helemaal geen extra geld van de overheid nodig???
Je hoeft alleen maar naar Duitsland te kijken dat het systeem nu al haken en ogen kent. Genoeg RE-treinen die – ook buiten de spitstijden – uitpuilen. Het systeem is goed, maar eerst moet er onvoorwaardelijk gezorgd worden voor een goed OV met een up-to-date-infrastructuur en voldoende materieel, eerder moet je er gewoon niet aan willen beginnen. Het is jammer dat ROVER aan tunnelvisie lijdt. Afblazen dat plan en wel per-direct!
Behalve de drukte in de treinen is er ook een probleem met de OV-inkomsten als forenzen van hun huidige (dure) abonnement overstappen op het NL-ticket (al de spits daar ook in zit). In Duitsland is dat ook al een probleem. Door de Federale overheid aldaar wordt dit verlies aan inkomsten wel enigszins gecompenseerd, maar nu zijn er vanwege de hoge kosten al weer geluiden om daar mee te stoppen.
Het idee dat invoering van een NL-ticket zou leiden tot een inkomsten verhoging zou ik graag onderbouwd zien.
Sorry Rover, maar dit lid gaat hier niet aan meewerken.
Ik zie liever beter OV dan goedkoper OV. Je kunt het OV goedkoper maken, maar de dienstuitvoering wordt daarmee niet goedkoper. Ondertussen valt er wel gedeeltelijk een inkomstenbron weg. Het geld dat met de dienstuitvoering gemoeid is, zal betaald moeten worden. Als de OV-reiziger het niet betaalt, wie dan wel? Niet allemaal tegelijk graag.
Daarvoor is de ledenraad.
het Deutschlandticket wordt volgend jaar: 58 E.