CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Het CDA vindt dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zich niet langer mag bemoeien met de hogesnelheidslijn. Omdat die verbinding kwetsbaar is en de financiële risico´s groot zijn, moet het kabinet het HSL-dossier en de aanschaf van nieuwe treinen door de Nederlandse Spoorwegen onderbrengen bij minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe van de oppositiepartij bevestigde woensdag deze oproep die hij in De Telegraaf heeft gedaan. De oproep krijgt echter weinig bijval van de andere partijen in de Tweede Kamer. De PvdA en SP zien er niets in.

De jongste problemen met de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda vormt de aanleiding van het pleidooi van de CDA´er om minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) verantwoordelijk te maken voor het dossier. "Die voelt als aandeelhouder van de NS de HSL-pijn direct in de portemonnee", zei De Rouwe in De Telegraaf. "Dat is voor de verhoudingen in het kabinet misschien niet leuk, maar wel voor de reiziger en die is net even belangrijker."

De Rouwe oogst vooral kritiek met zijn voorstel. SP-Kamerlid Farshad Bashir ziet er niets in. "Sander de Rouwe is bezig met NS-bashen. Het is hem niet te doen om de reiziger. Hij wil de HSL verkopen aan het buitenland", reageert hij. Bashir stelt verder dat NS een ´prima alternatief´ heeft opgezet om de rommel op te ruimen van onder anderen Mansvelds voorganger, oud-CDA-minister van Verkeer Camiel Eurlings.

"Het is goed dat gisteren de veiligheid van de treinen gecheckt is", laat Duco Hoogland (PvdA) weten in een reactie. "Vandaag rijden ze alweer. Sander de Rouwe oordeelt wat te snel denk ik." Mansveld wil niet reageren op het voorstel van de CDA´er.

NS zette dinsdag de Intercity Direct aan de kant vanwege technische problemen. Dat gebeurde op advies van de fabrikant Bomardier omdat er problemen waren met de stroomafnemer van de Traxx-locomotieven. Uit voorzorg werden alle locomotieven meteen geïnspecteerd.

Inmiddels zijn genoeg locomotieven weer vrijgegeven om woensdag een uurdienst te rijden. Een woordvoerder van Mansveld laat weten dat NS druk bezig is met de inspectie van de overige locomotieven. Zodra meer locomotieven zijn goedgekeurd, wordt de dienstregeling weer uitgebreid naar eens per halfuur.

(c) ANP / Novum

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug