ChristenUnie presenteert witboek NS: spoor nog steeds niet winterhard

Tijdens calamiteiten kan het "Rondje om de kerk" uitkomst bieden. Dat is één van de suggesties van Arie Slob van de ChristenUnie aan de spoorsector. Zijn partij vindt dat het spoor nu nog onvoldoende winterhard is. Daarom heeft hij met zijn partij een "Witboek NS" opgesteld. Daarin staan in totaal bijna 50 verbetersuggesties.

Volgens Slob is er weinig over van de gespierde taal van oud-minister Eurlings. Die beloofde na de winter van 2009 "dit nooit meer", maar daar is volgens het kamerlid weinig van terecht gekomen. Want alhoewel er in 2010 minder treinen uitvielen, en minder treinen vertraging opliepen, zorgde de sneeuw opnieuw voor grote problemen.

Reisinformatie
In het Witboek is er vooral veel kritiek op de reisinformatie.“Die deugde van geen kanten en de systemen erachter zijn onvoldoende voorbereid op grote verstoringen” zegt Slob. Hij vervolgt: “Het is niet eens zo dat reizigers geen begrip hebben voor de overlast, maar hij wil dan wel weten waar hij aan toe is. Veel reizigers voelden zich echter compleet aan hun lot overgelaten." Nu werden veel reizigers door andere reizigers met een smartphone geholpen, die vaak meer wisten dan de conducteurs.

Overvolle treinen
Volgens de ChristenUnie ging er ook veel mis bij de omschakeling van de normale dienstregeling naar de nooddienstregeling. De partij stelt voor om zo min mogelijk treinen te schrappen, en dan maar treinen met vertraging te laten rijden. "Liever een vertraagde trein dan een vertraagde én stampvolle trein”, aldus het kamerlid.

Rondje om de kerk
Door allerlei calamiteiten had NS moeite om haar personeel bij te sturen. Slob: “De logistieke puzzel bij verstoringen moet worden ontward.” Het Kamerlid doet als suggestie bij calamiteiten het “rondje rond de kerk” in te voeren. “De reiziger moet centraal staan. Dat betekent: de treinen blijven rijden. ’s Avonds na de grote drukte moet ervoor gezorgd worden dat het personeel weer op hun standplaats kan terugkomen.” 

Het witboek zal donderdag 20 januari worden overhandigd aan vertegenwoordigers van NS en ProRail tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Fotografie Anne Paul Roukema / ChristenUnie

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug