Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) moet eerst meer onderzoek doen naar de ontwikkeling van het goederenvervoer in Oost-Nederland voordat ze besluit om het vervoer via het spoor te laten verlopen. Dat adviseert de Commissie voor de milieueffectrapportage.
De noodzaak voor het gebruik van het spoor in Oost-Nederland voor intensief goederenvervoer is namelijk nog niet aangetoond. Zo kunnen het maximaal benutten van de Betuweroute of vervoer over water wellicht soelaas bieden. Mogelijk is de uitbreiding van het goederenvervoer helemaal niet nodig. De commissie adviseert daarom eerst een ´brede verkenning´ naar alternatieve vervoersmogelijkheden uit te voeren.
Het kabinet wil het goederenvervoer tussen Rotterdam en Oldenzaal zo veel mogelijk laten rijden over de Betuweroute en de zogeheten IJssellijn tussen Arnhem, Zutphen en Deventer. Dit moet in de Randstad ruimte scheppen voor personenvervoer. Om deze goederentreinen te kunnen verwerken moet het spoor tussen Elst en Oldenzaal echter worden aangepast.
Over deze aanpassing moet Schultz een tracébesluit nemen. Daarvoor laat de minister eerst de effecten op de omgeving in kaart brengen. Op verzoek van Schultz heeft de Commissie voor de milieueffectrapportage hierover een oordeel geveld.
(c) Novum
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…