Concessie HSL en hoofdrailnet worden mogelijk samengevoegd

Een mogelijke oplossing voor de problemen op de hogesnelheidslijn gaat de staat honderden miljoenen kosten. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) overlegt met de NS-top over het in elkaar schuiven van de concessies van het normale spoor en het spoor van de hogesnelheidslijn, schrijft De Telegraaf dinsdag op basis van ingewijden.

Dat betekent dat de hogesnelheidstreinen in het normale net verweven kunnen worden. Bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen die na Breda doorrijden over het normale spoor naar Eindhoven. In 1999 bracht NS aanvankelijk een soortgelijk bod uit, toen werd dit afgeschoten door toenmalig minister Netelenbos (PvdA). Die vond dat NS zich niet aan de afspraak had gehouden, omdat het spoorbedrijf niet uitsluitend een bod had uitgebracht voor de HSL. Daarop besloot de minister het spoor aan te besteden.

Onrealistisch
NS, die er alles aan gelegen was om de hogesnelheidslijn toch binnen te halen, bood vervolgens 148 miljoen euro per jaar om over de HSL te mogen rijden (prijspeil 2000, inmiddels komt dat neer op 180 miljoen per jaar). Het bod was de heft meer dan concurrenten boden. Toen al waarschuwden deskundigen dat het bod onhaalbaar hoog was en het hogesnelheidsbedrijf HSA failliet zou gaan. NS is voor 95% aandeelhouder in HSA, de overige 5% komen voor rekening van de KLM. 

Hoofdrailnet
Nu een faillissement onafwendbaar lijkt, lijkt het er volgens de krant op dat de NS een vergoeding gaat betalen voor het totale netwerk. Dat bedrag is per jaar echter tientallen miljoenen euro´s lager dan de huidige bedragen die de NS voor het hoofdrailnet en de HSL neer telt. De spoorvergoeding die NS voor het hoofdrailnet betaald, bedraagt circa 172 miljoen. De huidige concessie van het hoofdrailnet loopt in 2015 af. De Tweede Kamer en de minister zijn echter van voornemens om het hoofdrailnet weer te gunnen aan NS. SP noemde een faillisement eerder al een voordeel, omdat dan de HSL opgenomen kan worden bij het hoofdrailnet.

Goed uitpakken
Voor de treinreiziger kan de oplossing goed uitpakken omdat de reistijden tussen de Randstad en Brabantse steden door het gebruik van het hsl-spoor korter kunnen worden. De vraag is wel, in hoeverre commerciële vervoerders als Arriva niet het dupe worden van deze beslissing. Zij hebben immers in 2000 de hogesnelheidslijn niet kunnen binnen halen, omdat HSA onrealistisch veel bood. Als HSA een realistische bieding had gedaan, was het bedrijf wellicht nooit in de financiële problemen geraakt of had een andere partij misschien wel het beste bod.

Foto: Stefan Verkerk

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug