Connexxion aast op stukjes hoofdrailnet

Connexxion bestrijdt de opvatting van NS dat de samenhang van het hoofdrailnet één vervoerder vereist. Connexxion wil per 2015 op stoptreinen kunnen inschrijven. Dat meldt OV-Magazine in haar nieuwsbrief op basis van uitspraken van Connexxion managar Rail bij het symposium ´Trein van de toekomst´.

In 2015 eindigt de concessie van NS voor alle stoptreinen en Intercity’s op het hoofdrailnet. Vanaf dat moment wil Connexxion kunnen inschrijven op alle aanbestedingen voor stoptreinen. "Bij reizen zonder spoorboekje knip je de knooppunten los. Daardoor ontstaat er minder behoefte aan samenhang", aldus manager rail Coen Storm van Connexxion.

Vanaf 2020 hoopt hij ook te kunnen inschrijven op Intercityverbindingen. Daarmee gaat hij een stap verder dan topman Connexxion Hubert Guyot, die een maand geleden in OV-Magazine verklaarde dat Connexxion zich niet richt op het hoofdspoor. Volgens Storm ziet Connexxion tramprojecten (Groningen, Nijmegen, Utrecht), light rail (RijnGouwelijn, Zwolle–Kampen) én heavy rail (stoptreinen, Intercity´s) als groeimarkten.

Connexxion beschuldigde vorig jaar NS van het afschermen van het spoor, waardoor een bedrijf als Connexxion geen intercity´s kan laten rijden. Aanleiding was toen de deelname van NS in Qbuzz, waardoor NS indirect ook actief is bij het stads- en streekvervoer. NS beschuldigde op haar beurt Connexxion van calimero gedrag.

Foto: Connexxion trein Protos (Maurits Vink).

This post was last modified on 7 januari 2019 22:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug