DB Schenker krijgt boete van bijna een ton

DB Schenker, een van de grootste goederenvervoerders van Europa, moet 95.000 euro boete betalen voor het overtreden van regels bij een chloortransport. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam donderdag bepaald. Het OM had om een boete van 250.000 euro gevraagd

De bestrafte overtredingen vonden plaats tijdens een transport op 17 en 18 april 2011. Behalve chloor werden er ook andere gevaarlijke stoffen met de goederentrein vervoerd. Dat mag niet, omdat andere licht ontvlambare stoffen namelijk een extra brandrisico opleveren. In het geval van brand kunnen wagons met chloor exploderen.

Bovendien reed de chloortrein bijna 93 kilometer per uur, 30 kilometer harder dan was toegestaan. Chloor mag als gevaarlijke stof slechts met beperkte snelheid vervoerd worden. Een dag later reed de goederentrein ook te snel, met 76 kilometer per uur. Ook waren de vereiste vervoersdocumenten niet aanwezig.

Volgens de rechtbank is Schenker gespecialiseerd in transport via het spoor in Europa, waaronder het vervoeren van gevaarlijke stoffen. "Dat een professioneel bedrijf van de aard en omvang als Schenker kennelijk bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat door (werknemers van) haar onderneming de desbetreffende regelgeving niet stipt zou worden nageleefd, vindt de rechtbank zeer laakbaar. Als straf is een forse geldboete passend en geboden."

DB Schenker wees er eerder op dat het de Inspectie zelf heeft geïnformeerd over de onregelmatigheden. De onregelmatigheden zouden zijn gebeurd, omdat in Nederland de regels strenger zijn dan elders in Europa. "We hebben toen terstond maatregelen genomen om herhaling te voorkomen", liet DB Schenker toen weten.

DB Schenker is eenvan de grootste goederenvervoerders van Europa. Het heeft vestigingen in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto: archief

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug