DB: “Vertraging hoort bij basisfunctie spoorwegen”

2 jaar terug

De baas van de Duitse spoorwegen, Richard Lutz, heeft zich op een topbijeenkomst van de spoorwegsector in Berlijn schertsend proberen te verontschuldigen voor de vele vertragingen van treinen: “Op dit moment behoort het tot onze basisfuncties om af en toe iets later dan gepland aan te komen.”

Slechte stiptheid

De Duitse spoorwegen liggen publiek en politiek zwaar onder vuur door vertragingen, gebreken in het netwerk en grote verliezen. Ongeveer een kwart van de lange-afstandstreinen is meer dan 6 minuten te laat. Ook zijn er geregeld problemen met materieel, waardoor lange-afstandstreinen soms tot de helft korter zijn dan gepland.

Verbetering komt er aan

Toch is de DB-topman optimistisch:de eerste wezenlijke verbeteringen komen in de komende maanden. Er worden meer treinen ingezet en er is een actieplan tegen technische storingen. Dat is het begin om stap voor stap van de problemen af te komen, beloofde Lutz. Hij beklemtoonde wel dat dit niet van de ene op de andere dag kan gebeuren.

Bondscoaches

De Duitse minister van Verkeer, Andreas Scheuer, uitte anderzijds zijn ongenoegen over de vele critici van de Deutsche Bahn. Hij klaagde dat de beste stuurlui aan wal staan: “We hebben dezelfde problemen als bondscoaches, want we hebben hier (in Duitsland) 82 miljoen machinisten.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on januari 31, 2019 10:18 pm

Bekijk reacties

  • Wat is er toch met Duitsland aan de hand? Hun voetbalelftal kwakkelt, hun 4G-netwerk is slecht en nu is de DB ook al niet meer punktlich?

    • De wet van de remmende voorsprong lijkt inderdaad nogal van toepassing op Duitsland. Ik merk het zelf vooral aan de sterk verouderde betaalsystemen die er gebruikt worden.

      • Ik denk dat je gelijk hebt Annemiek.
        De wegen en bruggen in Duitsland zijn nu ook in slechte staat.
        Verder worden aan DB steeds hogere eisen gesteld.
        Bij dit soort semioverheidsbedrijven met hun loopbaanpaden speelt dan al snel het ‘Peterprincipe’ een rol waardoor mensen binnen hun functie op de tenen lopen.
        De financiële situatie van DB is natuurlijk ook om te huilen.

        • Wanneer het Peter principle zo massaal zou gelden dan belanden mensen op functies die ze niet aan kunnen. Op de tenen lopen helpt dan niet meer.

          Het probleem in Duitsland is dat men veel te weinig belasting binnen haalt en dus ook te weinig uit geeft waardoor alles onder de maat is. Defensie, sociale voorzieningen, pensioen voor kleine luiden, infrastructuur.

  • Hadden ze maar 82 miljoen machinisten in Duitsland... Dagelijks vallen daar vele treinen uit omdat er gewoon geen machinisten (of mensen die het willen worden) te vinden zijn.

  • Als ik alle horrorverhalen over DB en hun ICE lees (op de Duitse teletekst)dan valt het hier nog best mee. Om de schulden weg te werken, wil DB zelfs Arriva al verkopen. Iets voor Abellio?

  • Dan zou NS dus een deel van haar vroegere 'nevenlijnen' in Nederland terugkrijgen, zij het onder een andere bedrijfsnaam. Zijn reizigers dan beter af?

    • Nu de provincie samen met ProRail en EU-subsidies de regionale lijnen tot een succes hebben gemaakt, wil NS ze ineens terug hebben. "We hebben straks toch sprinters zat", zei Van Boxtel een paar maanden terug.
      Verschil met vroeger is wel dat de provincie nu de eisen stelt. In NS-tijd werd de frequentie in daluren schaamteloos tot 1 trein in de 2 uur gereduceerd.

      • Flauwekul aanname en bewering.
        Overigens zou het voor iedereen beter zijn wanneer er nog maar één spoorvervoerder zou zijn. Er is geen reden buitenlandse bedrijven toe te laten terwijl omgekeerd nauwelijks mogelijk is.

        • Hoezo flauwekul aanname en bewering? Zet je NS-pet eens af en kijk naar de feiten.
          Het citaat van Van Boxtel komt uit een interview met de Volkskrant van eind december over zijn (al eerder uitgesproken) voornemen te bieden op regionale lijnen. Ook rond die tijd las ik een vergelijkbare opmerking in het AD of De Telegraaf.
          Dat regionale treinen vorige eeuw)in daluren 1 keer per 2 uur gingen weet ik uit eigen ervaring. In ieder geval Arnhem-Winterswijk, Stavoren-Leeuwarden en Geldermalsen-Arnhem (het andere uur reed hij naar Nijmegen.
          Verder zal het me worst zijn wie de dienst uitvoert. De provincies zullen geen tweede keer toestaan dat die lijnen kapot bezuinigd worden.

        • NS leverde destijds belachelijk lage frequenties op de regionale lijnen, dus daar heeft NS niets meer te zoeken. Overigens levert NS een flink deel van de tijd zelfs nu nog uurdiensten bij de sprinters in de Brainport regio.

  • Vreemd, daar velen hier het idee hebben dat in het Duitse buitenland alles beter is. Vervelend is dat die waanideeën ook voortdurend in het openbaar geventileerd worden.

    • En als we zeggen dat men in Duitsland vroeger met veel meer zaken "pünktlich und gründlich" was, dan moeten we weer rekening houden met schampere verwijten dat we 'vroeger was alles beter-mensen' zijn....