De Glacier Express versus de Regionale Trein: Ontdek de Prachtige Zwitserse Route

De Glacier Express, een van de meest beroemde Zwitserse treinen, staat bekend om zijn prachtige route door de adembenemende Zwitserse Alpen. De trein is uitgerust met panoramarijtuigen, waardoor reizigers kunnen genieten van ongeëvenaarde uitzichten op de majestueuze bergen en mooie landschappen. Wat veel mensen echter niet weten, is dat er ook elk uur een regionale trein over dezelfde route rijdt, die een minstens zo boeiende ervaring biedt.

Glacier Express

De Glacier Express volgt een vast schema, waarbij hij tweemaal per dag van Zermatt via Brig, Andermatt en Chur naar St. Moritz rijdt. Daarnaast zijn er nog twee gedeeltelijke ritten, een van Zermatt naar Chur en een van Brig naar St. Moritz.

Om een plaats in deze panoramatrein te bemachtigen, is reserveren verplicht. De reserveringen kunnen al vanaf drie maanden voor vertrek worden gemaakt en zijn vaak snel uitverkocht, vooral voor de twee directe treinen. De kosten voor een reservering bedragen 49 CHF. Wat ons betreft is het grote voordeel van de Glacier Express vooral dat deze rechtstreeks rijdt, en dat je kunt lunchen in de trein.

Regionale trein

De regionale trein daarentegen biedt een meer flexibele manier om de route te verkennen. Reizigers hebben de vrijheid om op elk gewenst moment te vertrekken, omdat er geen specifieke vertrektijden zijn. Reserveren is niet mogelijk, maar dat is helemaal niet erg. Over het algemeen zijn voldoende zitplaatsen beschikbaar. Een reis met de regionale trein biedt dan ook veel vrijheid. Je kunt genieten van het prachtige landschap, en de reis onderweg onderbreken.

Het is echter belangrijk op te merken dat er geen regionale treinen zijn die direct van Zermatt naar St. Moritz rijden. Als je van plan bent om de regionale trein te nemen, is het verstandig om slechts een deel van de route te reizen, bijvoorbeeld van Chur naar Zermatt. Hierbij moet je doorgaans driemaal overstappen, meestal in Disentis, Andermatt en Brig (of Visp). Hoewel dit misschien ingewikkeld klinkt, sluiten Zwitserse treinen doorgaans naadloos op elkaar aan, waardoor de overstappen soepel verlopen. In Disentis en Brig kun je in de regel op hetzelfde perron overstappen. In Andermatt kun je vaak eenvoudig overstappen door simpelweg de sporen over te steken.

Foto: in Andermatt kun je eenvoudig de sporen oversteken.

Open ramen

Officieel mogen de regionale treinen dan geen panoramatreinen heten, feitelijk is een deel van de regionale treinen dat wel degelijk. Vergelijkbare treinen rijden tussen Interlaken en Luzern, waar ze wél worden gepromoot als panoramatreinen. De regionale treinen met extra grote ramen rijden doorgaans tussen Zermatt – Visp – Brig en tussen Brig – Andermatt.

Foto: De regionale trein Brig – Andermatt mag officieel geen panoramatrein heten, maar heeft extra ramen. Op de foto de 1e klas.

Hoewel de treinen tussen Andermatt en Disentis, en Disentis en Chur vaak wat ouder zijn en niet volledig vergelijkbaar met de panoramarijtuigen, hebben ook deze rijtuigen voordelen. Hier kunnen de ramen vaak open. Dit is goed nieuws voor fotografen, omdat er geen last is van hinderlijke weerspiegelingen. Om deze reden zijn wij bij Treinreiziger.nl eigenlijk vooral fan van de regionale trein. Het biedt een authentieke treinervaring en stelt je in staat om volledig te genieten van het fantastische Zwitserse ov-systeem.

Kortom, of je nu kiest voor de beroemde Glacier Express met zijn panoramische luxe, of de charme en vrijheid van de regionale trein verkiest, een treinreis door de Zwitserse Alpen is een onvergetelijke ervaring. Het Zwitserse ov-systeem biedt uitstekende mogelijkheden om de prachtige natuur te verkennen en te genieten van de spectaculaire vergezichten die het land te bieden heeft. Wat je ook kiest, laat je verrassen door de schoonheid en efficiëntie van Zwitserlands treinreizen.

De regionale trein Disentis – Chur is wat ouder, maar hier kunnen de ramen (vaak) open.

De regionale trein Brig – Andermatt tijdens het wintersportseizoen, 2e klas.

De regionale trein Brig – Andermatt tijdens het wintersportseizoen, 1e klas.

De regionale trein Andermatt – Disentis, 1e klas.

De regionale trein Andermatt – Disentis, 2e klas.

De regionale trein Chur – St. Moritz, 1e klas

Het regionale treinstel van de Bernina Express, 1e klas. Tussen Chur en St. Moritz rijden de Bernina Express en Glacier Express parallel aan elkaar.

Overstappen op hetzelfde perron in Brig. Op dit perron komen zowel de treinen Zermatt – Brig – Fiësch als de trein Visp – Andermatt – Chur.

This post was last modified on 28 juli 2023 22:06

Bekijk reacties

  • Er zijn weinig mensen die zich financieel een tripje naar Zwitserland kunnen veroorloven.

    • Hoeft niet per se. Treinrondreis.nl biedt mooie reizen door het land met overnachting voor overzichtelijke prijzen. Daarnaast kun je ook reizen met Interrail, wat met hostels buiten de steden ook best betaalbaar is.

    • Dat valt wel mee denk ik. Icm een Interrailpas kan je aardig de prijs drukken van je vakantie. Ik heb er graag voor over om ieder jaar een keer naar Zwitserland te gaan. Wil je wat budget en een overnachting in Zwitserland uitsparen kan je zelfs nu met de NightJet die kant op en sowieso zijn de regionale netwerken in Zwitserland van de MGB en de Rhätische Bahn echt geweldig.

  • Hartelijk Dank voor deze informatie,ik denk dat het heel fijn is om deze reis met de regionale trein te maken.Onze ervaring met een Panorama rijtuig,dat het heel moeilijk is goede foto's te maken,door de weerspiegeling.

  • Ben in 2013 met PeterLanghout naar Zwitserland geweest ,Glacier Express ,tandrattrein van Zermat naar boven hoogste punt uitzicht op de Matterhorn schitterend uitzicht ,prima vacantie

  • In mei met treinrondreis.nl een 4 daagse treinrondreis door Zwitserland gemaakt. Oa ook met de Glacier Express en de Bernina express mee geweest. Echt een aanrader! En de locale treinen ipv de panorama treinen nemen is een prima optie en ook goedkoper. Treinen rijden in Zwitserland trouwens keurig op tijd.

Share

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug