fbpx

Glacier Express: 8 uur genieten van de Zwitserse bergen

De Glacier Express is misschien wel de bekendste trein van Zwitserland en biedt onderweg prachtig uitzicht op de Zwitserse Alpen. Het is in elk geval de langzaamste sneltrein ter wereld. En daar zijn ze in Zwitserland trots op. Waarom? Zodat je extra de tijd hebt van het mooie landschap te genieten.

Route Glacier Express

Want adembenemend is de reis, van de Glacier Express. De trein verbindt Zermatt – gelegen aan de voet van de bekende Matterhorn – met St. Moritz. De 291 kilometer lange treinreis duurt ongeveer 8 uur en gaat via 291 viaducten en bruggen en via nog eens 91 tunnels. Wat ons betreft is vooral het gedeelte Andermatt – St. Moritz is indrukwekkend. Wie in Andermatt wil instappen, kan voorafgaand eerst de mooie tocht Göschenen – Andermatt maken.

Foto: De Glacier Express door de Rijnkloof in Graubünden. Copyrights: Rhätische Bahn / Christof Sonderegger

Eén van de hoogtepunten van de Glacier Express is de Oberalppass. Vanuit Andermatt klimt de trein in een kwartier tijd maar liefst 600 meter omhoog tot een hoogte van 2033 meter. Nadien begint de afdaling via de Rijnkloof, die ook wel de Zwitserse Grand Canyon wordt genoemd. Een ander hoogtepunt is als de Glacier Express via de Albula-spoorlijn rijdt (Thusis – St. Moritz). Deze spoorlijn is door UNESCO zelfs benoemd tot werelderfgoed. Op dit traject (bij Filisur) bevindt zich ook het bekende Landwasserviaduct. Dit indrukwekkende viaduct is 65 meter hoog en rust op gigantische pilaren. Wat het viaduct vooral uniek maakt, is dat de trein op het viaduct een scherpe bocht maakt.

Regionale trein of de Glacier Express?

De Glacier Express richt zich specifiek op toeristen. De panormatrein heeft extra grote ramen, zodat het landschap nog beter te bewonderen is. Interrail en de Swiss Travel Pass zijn geldig op de route van de Glacier Express. Wel is reserveren voor de toeristentrein verplicht. De toeslag, inclusief reservering bedraagt 43 CHF in het hoogseizoen en 33 CHF in het laagseizoen. Voor een kort traject geldt een korting van 10 CHF. De trein rijdt in het zomerseizoen normaal gesproken tot 4x per dag, in de winterperiode 2x per dag. In 2020 is de Glacier Express vanwege het coronavirus geruime tijd geschrapt geweest, maar vanaf 20 juni 2020 wordt de toeristentrein weer opgestart. In de periode van half oktober tot half december rijdt de Glacier Express nooit.

Behalve de Glacier Express is de route ook te bewonderen per regionale trein. In veel regionale treinen kunnen de ramen open. Hierdoor kun je nog betere foto’s maken. Wie reist met Interrail of de Swiss Pass, hoeft voor de regionale trein niet bij te betalen. Wel dien je er rekening mee te houden dat er meerdere keren overgestapt dient te worden. De regionale treinen rijden overdag tenminste elk uur. Reserveren is niet nodig.

Praktische informatie Glacier Express

  • De reis van Zermatt naar St. Moritz duurt ongeveer acht uur. De trein stopt onderweg te Brig, Andermatt, Disentis/Mustér, Chur, Tiefencastel, Filisur en Samedan.
  • Er is catering aanwezig. Tegen meerprijs is er een 3-gangenlunch te bestellen.
  • Een los treinkaartje Zermatt – St. Moritz kost 145 CHF per enkele reis, hierbij is de toeslag voor de verplichte zitplaatsreservering niet inbegrepen.
  • Een zitplaatsreservering kost in het laagseizoen 23 tot 33 CHF en in het hoogseizoen 33 tot 43 CHF.
  • Aantrekkelijk is om Zwitserland te ontdekken met Interrail of de Swiss Travel Pass.
  • De Glacier Express heeft tegenwoordig wifi.

Praktische informatie regionale treinen

  • De treindienst op de route van de Glacier Express wordt verzorgt door de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) en de Rhätische Bahn (RhB). Op de route rijden de volgende treinen:
    • Elk uur een stoptrein (MGB) Zermatt – Visp – Brig – Fiesch
    • Elk uur een stoptrein (MGB) Visp – Brig – Fiesch – Andermatt
    • Elk uur een stoptrein (MGB) Andermatt – Oberalppass – Disentis
    • Elk uur een Regional Express (RhB) Disentis – Reichenau Tamins – Chur – Landquart
    • Elk uur een Interregio Express (RhB) Chur – Reichenau Tamins – Filisur – St. Moritz.
  • In veel treinen kunnen de ramen open. In nieuwe treinen kan dat niet altijd. Die treinen hebben dan veelal wel panoramarijtuigen, met name in de eerste klasse.
  • Leuk uitstapje is in Andermatt de trein naar Göschenen heen en weer. De trein lijkt hier bijna wel een lift, zo snel weet de trein de hoogteverschillen te overbruggen! Een retourritje Andermatt – Göschenen duurt 35 a 40 minuten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.