Eurostar gaat rijden tussen Amsterdam en Genève – na de zomer meer treinen naar Londen

Eurostar gaat een verbinding maken tussen Amsterdam en het Zwitserse Genève. Dat heeft de treinmaatschappij dinsdag bekend gemaakt. Ook wil Eurostar tussen Londen en Genève en Frankfurt en Genève gaan rijden. De nieuwe verbindingen staan voor na 2030 in de planning.

Eurostar meldt ook dat het bedrijf vanaf 9 september het aantal ritten vanaf Amsterdam Centraal naar Londen van drie verhoogt naar vier. De extra trein vertrekt in de ochtend om 10.40 uur uit Amsterdam. Vanaf half december wordt de dienst nog verder uitgebreid naar vijf ritten per dag.

Via Brussel naar Genève

Sinds de directe ICE Amsterdam – Basel vorig jaar stopte, is er geen directe dagtrein meer tussen Nederland en Zwitserland. Als de geplande trein van GoVolta naar Bazel niet van de grond komt, dan zal de Eurostar Amsterdam – Genève weer voor een directe verbinding zorgen tussen de twee landen. Volgens Eurostar gaat de nieuwe trein via Brussel rijden.

Nieuwe verbindingen in samenwerking

Eurostar meldt de nieuwe verbindingen met partners te gaan rijden. Het bedrijf noemt niet wie die partners zijn. Momenteel rijdt Eurostar de treinen vanuit Amsterdam in samenwerking met NS International. De verbinding Frankfurt – Londen rijdt Eurostar waarschijnlijk samen met Deutsche Bahn die al geruime tijd een wens heeft voor een directe trein tussen Duitsland en Londen. Voor de trein Genève – Londen is het Zwitserse SBB de logische partner. SBB maakte eerder dit jaar bekend een verbinding met Londen te starten na 2030.

Wens al in 2012 uitgesproken

De nieuwe verbindingen zijn eigenlijk al meer dan tien jaar vertraagd ten opzichte van eerdere ambities van Eurostar. In 2012 maakte de toenmalige topman van Eurostar bekend dat het bedrijf in 2017 Londen met tien Europese steden wil verbinden, waaronder Frankfurt, Genève en Marseille.

Vijftig nieuwe treinen voor verdere groei

De nieuwe verbindingen passen binnen de ambitie van Eurostar dat in 2030 50 procent meer reizigers wil vervoeren met de huidige vloot van ruim 50 hogesnelheidstreinen. Voor de nieuwe diensten heeft Eurostar nieuwe treinen nodig. De vervoerder heeft al een investering van 2 miljard euro gepland voor de aankoop van maximaal 50 nieuwe hogesnelheidstreinen.

Meer concurrentie

Eurostar vervoerde in 2024 een recordaantal van 19,5 miljoen reizigers, vijf procent meer dan in 2023. In 2030 wil het bedrijf jaarlijks 30 miljoen reizigers vervoeren. Het moet zijn ambities waarmaken in een concurrerender markt. Tussen Londen en het Europese vasteland heeft Eurostar nu geen concurrentie maar inmiddels hebben zich met het Nederlandse Heurotrain, het Italiaanse Trenitalia en het Britse Virgin concurrenten gemeld voor de routes waarop Eurostar rijdt.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 10 juni 2025 19:14

Share

Recent Posts

Vlaanderen moet Limburg en Maastricht schadevergoeding betalen voor afblazen tram

Het Vlaams Gewest moet de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Maastricht een schadevergoeding betalen…

22 uur terug

De hyperloop is geen fantasie meer maar wel nog ver weg

De Europese Commissie omarmt de hyperloop nadat een studie in opdracht van de commissie bevestigt…

22 uur terug

Rijksbijdrage maakt bouw nieuw Fries treinstation mogelijk

Het al jaren terug geplande nieuwe treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke kan gebouwd worden nu het kabinet…

2 dagen terug

Heropening spoor naar Duitse Leer weer uitgesteld – zorgen provincie over voortgang project Wunderline

De heropening van het spoor tussen de Nederlandse grens en het Duitse Leer is weer…

2 dagen terug

Laatste dagen voor jongerendagkaart – vrijdag voor laatst te koop

De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…

3 dagen terug

European Sleeper herstart nachttrein Parijs – Berlijn

Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…

3 dagen terug