Eurostar gaat rijden tussen Amsterdam en Genève – na de zomer meer treinen naar Londen

Eurostar gaat een verbinding maken tussen Amsterdam en het Zwitserse Genève. Dat heeft de treinmaatschappij dinsdag bekend gemaakt. Ook wil Eurostar tussen Londen en Genève en Frankfurt en Genève gaan rijden. De nieuwe verbindingen staan voor na 2030 in de planning.

Eurostar meldt ook dat het bedrijf vanaf 9 september het aantal ritten vanaf Amsterdam Centraal naar Londen van drie verhoogt naar vier. De extra trein vertrekt in de ochtend om 10.40 uur uit Amsterdam. Vanaf half december wordt de dienst nog verder uitgebreid naar vijf ritten per dag.

Via Brussel naar Genève

Sinds de directe ICE Amsterdam – Basel vorig jaar stopte, is er geen directe dagtrein meer tussen Nederland en Zwitserland. Als de geplande trein van GoVolta naar Bazel niet van de grond komt, dan zal de Eurostar Amsterdam – Genève weer voor een directe verbinding zorgen tussen de twee landen. Volgens Eurostar gaat de nieuwe trein via Brussel rijden.

Nieuwe verbindingen in samenwerking

Eurostar meldt de nieuwe verbindingen met partners te gaan rijden. Het bedrijf noemt niet wie die partners zijn. Momenteel rijdt Eurostar de treinen vanuit Amsterdam in samenwerking met NS International. De verbinding Frankfurt – Londen rijdt Eurostar waarschijnlijk samen met Deutsche Bahn die al geruime tijd een wens heeft voor een directe trein tussen Duitsland en Londen. Voor de trein Genève – Londen is het Zwitserse SBB de logische partner. SBB maakte eerder dit jaar bekend een verbinding met Londen te starten na 2030.

Wens al in 2012 uitgesproken

De nieuwe verbindingen zijn eigenlijk al meer dan tien jaar vertraagd ten opzichte van eerdere ambities van Eurostar. In 2012 maakte de toenmalige topman van Eurostar bekend dat het bedrijf in 2017 Londen met tien Europese steden wil verbinden, waaronder Frankfurt, Genève en Marseille.

Vijftig nieuwe treinen voor verdere groei

De nieuwe verbindingen passen binnen de ambitie van Eurostar dat in 2030 50 procent meer reizigers wil vervoeren met de huidige vloot van ruim 50 hogesnelheidstreinen. Voor de nieuwe diensten heeft Eurostar nieuwe treinen nodig. De vervoerder heeft al een investering van 2 miljard euro gepland voor de aankoop van maximaal 50 nieuwe hogesnelheidstreinen.

Meer concurrentie

Eurostar vervoerde in 2024 een recordaantal van 19,5 miljoen reizigers, vijf procent meer dan in 2023. In 2030 wil het bedrijf jaarlijks 30 miljoen reizigers vervoeren. Het moet zijn ambities waarmaken in een concurrerender markt. Tussen Londen en het Europese vasteland heeft Eurostar nu geen concurrentie maar inmiddels hebben zich met het Nederlandse Heurotrain, het Italiaanse Trenitalia en het Britse Virgin concurrenten gemeld voor de routes waarop Eurostar rijdt.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 10 juni 2025 19:14

Share

Recent Posts

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

18 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

22 uur terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug

Geen treinen van Hengelo naar Enschede – eerste van vier stremmingen deze zomer

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…

2 dagen terug

Veel extra treinen van en naar Nijmegen voor Vierdaagse

NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…

2 dagen terug

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

3 dagen terug