Foto: TU Delft
Studenten van de TU Delft werken aan een supersnelle hyperloopverbinding in een van de nog ongebruikte tunnelbuizen van de Delftse spoortunnel. Spoorbeheerder ProRail kan de studenten die mogelijkheid bieden omdat twee van de vier tunnelbuizen pas over een paar jaar worden gebruikt voor het treinverkeer.
In de zomer van 2019 moet onder het station van Delft een twee kilometer lang traject beschikbaar zijn voor testritten op volle snelheid (meer dan 300 kilometer per uur). De hyperloop moet het eerste volledig elektrische vervoersysteem worden dat grote aantallen reizigers met korte reistijden dankzij ongekende snelheden van de ene naar de andere stad brengt.
Sinds september 2017 hebben de 37 studenten van het Delftse studententeam Delft Hyperloop II hard gewerkt aan het optimaliseren van de snelheid van het voertuig. Dit ontwerp won begin 2017 de hoofdprijs op de allereerste SpaceX Pod Competitie. Toch waren de Delftenaren niet de allersnelsten. Ze scoorden met name goed op veiligheid, efficiëntie en schaalbaarheid. Maar het Delftse team wil op de testbaan wel het huidige record van 384 km/u verbreken.
Het is overigens niet het enige hyperloop-initiatief. Zo onderzoekt Schiphol samen met Hardt Hyperloop uit Delft of de razendsnelle vacuümtrein een alternatief kan zijn voor korte afstandsvluchten.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 9 april 2020 13:18
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…