Delft gebruikt tunnelbuis voor test hyperloop
08 okt 2018 13:32
Studenten van de TU Delft werken aan een supersnelle hyperloopverbinding in een van de nog ongebruikte tunnelbuizen van de Delftse spoortunnel. Spoorbeheerder ProRail kan de studenten die mogelijkheid bieden omdat twee van de vier tunnelbuizen pas over een paar jaar worden gebruikt voor het treinverkeer.
In de zomer van 2019 moet onder het station van Delft een twee kilometer lang traject beschikbaar zijn voor testritten op volle snelheid (meer dan 300 kilometer per uur). De hyperloop moet het eerste volledig elektrische vervoersysteem worden dat grote aantallen reizigers met korte reistijden dankzij ongekende snelheden van de ene naar de andere stad brengt.
Sinds september 2017 hebben de 37 studenten van het Delftse studententeam Delft Hyperloop II hard gewerkt aan het optimaliseren van de snelheid van het voertuig. Dit ontwerp won begin 2017 de hoofdprijs op de allereerste SpaceX Pod Competitie. Toch waren de Delftenaren niet de allersnelsten. Ze scoorden met name goed op veiligheid, efficiëntie en schaalbaarheid. Maar het Delftse team wil op de testbaan wel het huidige record van 384 km/u verbreken.
Het is overigens niet het enige hyperloop-initiatief. Zo onderzoekt Schiphol samen met Hardt Hyperloop uit Delft of de razendsnelle vacuümtrein een alternatief kan zijn voor korte afstandsvluchten.
© ANP / Treinreiziger.nl
Een snelheid behalen van 300 km/u vanuit stilstand kan onmogelijk op dit zeer korte traject van maar 2 kilometer. Aan het einde van dit stukje moet ie wel weer stilstaan.
Als het voertuig al 10 km/h per seconde can accelereren (dus 0 naar 100 km/h in 10 seconden, wat een gezinsauto nog wel lukt) dan duurt het 30 seconden op 300 km/h te halen, daarbij is het voertuit slechts 1250 meter verder gekomen, dus met nog 750 meter remweg over. Een beetje blokrem haalt al meer dan 10 km/h deacceleratie, dus kan je nagaan hoe goed een magneetrem kan afremmen.
Kortom het vliegertje gaat hier niet op, het gaat hier niet om een treinstel op rails maar om een kort wagentje op een magneetzweefbaan.
Ja hoor dat lukt zonder problemen. De indwronderliggende techniek is maglev. HyerloopOne heeft op een testbaan korter dan een kilometer meer dan 300 km/u geklokt!
Er wordt een buis binnen de tunnelbuis gebouwd. Het is een mooi recht stuk met fundering maar het is onmogelijk de betonnen tunnel in onderdruk te brengen en houden.
De kans dat de hyperloop ooit in bedrijf komt is eigenlijk nul. Het is leuk studeren.
Als de kans 0 zou zijn, waren er niet zulke grote namen als sponsors geweest. Wat te denken van KLM, NS, Prorail, Rijkswaterstaat, Strukton onder andere. Reken er maar op dat dit serieus de toekomst wordt, dit zou anders nooit zo in d epubliciteit zijn gekomen en nooit getest geweest.
Leuke proef stuurlui en helemaal leuk voor de studenten die zich hier mee bezig houden. Verder totaal onrealistisch natuurlijk dat ding er komt. Is er net een peperdure HSL aangelegd waar we het nog niet eens voor elkaar krijgen om fatsoenlijk te rijden gaan we al praten over magneettreinen in vrijwel vacuüm gezogen buizen die nog nergens in de wereld bestaan. Misschien over 50 tot 100 jaar maar een vervanger voor het vliegtuig wordt het nog lang niet natuurlijk, als dat het ooit al wel wordt. Als er nou “gewoon” HSL spoor wordt aangelegd van Amsterdam en Rotterdam naar Utrecht, en vanaf daar via Arnhem naar Duitsland dan ben je naar vrijwel alle belangrijke bestemmingen aangesloten op het Europese HSL netwerk en dan kunnen reizen tot +\- 700km prima met de trein uitgevoerd worden in plaats van met het vliegtuig.
*Hoe dat “stuurlui” er ineens komt geen idee. Moest “natuurlijk” zijn.
“Verder totaal onrealistisch natuurlijk dat ding er komt”
Dat ding is niet 1 project, net als dat ‘de trein’ ook niet 1 lijn is die men ergens bouwt. Dat de hyperloop niet snel met het HSL-net concurreert lijkt me duidelijk, maar dat is ook niet waar het voor ontwikkeld wordt. Er zijn talloze partijen met de ontwikkeling bezig net als bij de spoorwegen en er zijn genoeg plekken te vinden waarbij het wel kansrijk is dat men het gaat bouwen, denk aan vliegveldshuttles.
Ze bestaan wel. Ze zijn al tijden volop aan het testen, dus dat ze niet bestaan is onzin. Dit is écht de toekomst.