Duitsland krijgt definitief een goedkoop abonnement voor het reizen met het openbaar vervoer, want de financiering is nu eindelijk rond. Vanaf 1 mei kan voor 49 euro per maand onbeperkt gebruik worden gemaakt van regionaal en lokaal openbaar vervoer in heel het land.
Het zogeheten Deutschlandticket is het vervolg op het zeer populaire abonnement van 9 euro per maand dat afgelopen zomer werd aangeboden. Dit moet Duitsland, dat tegen 2045 klimaatneutraal wil zijn, helpen om minder CO2 uit te stoten. Het 9 eurokaartje voorkwam ongeveer 1,8 miljoen ton uitstoot, aldus de Duitse vervoersbedrijvenvereniging.
Vervoersbedrijven worden gecompenseerd voor het inkomensverlies dat ze zullen lijden. Hiervoor reserveren de landelijke regering en de deelstaten tot en met 2025 een flink bedrag. Berlijn stelt 1,5 miljard euro beschikbaar, net als de deelstaten. Een wet hierover is vrijdag goedgekeurd door de Bondsraad, de Eerste Kamer van het Duitse parlement. De Bondsdag, het lagerhuis, was eerder al akkoord gegaan.
De kaartverkoop begint naar verwachting al aankomende maandag – 3 april – schrijven Duitse media. De introductie is later dan gepland, mede door discussies over de financiering. Ook was er onenigheid over hoeveel het abonnement zou moeten kosten. Het treinkaartje wordt ook wel het D-ticket genoemd.
Het Deutschlandticket zal net als het eerdere 9 euroticket niet geldig zijn in EuroCity’s, Intercity’s en ICE’s. Het treinkaartje zal geldig zijn in onder andere RE-, RB- en S-bahn treinen. Ook in de bus en metro (U-bahn) zal het ticket te gebruiken zijn. Het 9 euroticket was alleen per kalendermaand beschikbaar, hoe dit met het Deutschlandticket zal zijn is bij de redactie van Treinreiziger.nl onbekend. Wel is duidelijk dat het ticket alleen verkrijgbaar zal zijn als abonnement, dat maandelijks opgezegd kan worden.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 1 april 2023 10:32
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…