Maand onbeperkt Duitse (regionale) treinen: € 49 (vanaf 2023)
14 okt 2022 9:19
Vanaf begin 2023 kunnen treinreizigers in Duitsland een maand onbeperkt reizen per regionale trein. Het nieuwe abonnement gaat 49 euro kosten en is de opvolger van het zogenoemde 9-Euro-ticket dat deze zomer beschikbaar was.
Ook geldig in bus, tram en metro
Net als bij het 9-Euro-ticket zal ook het abonnement van 49 euro niet geldig zijn in Duitse ICE’s, intercity’s en EuroCity’s. Daar staat tegenover dat het wel geldig zal zijn in bussen, trams en metro’s (U-Bahn). Ook in stadstreinen (S-Bahn) zal het ticket geldig zijn en zoals gezegd in de regionale treinen (RE en RB-treinen).
Het nieuwe abonnement is donderdag aangekondigd door de Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing. In juni, juli en augustus 2022 konden reizigers voor slechts 9 euro per maand met regionale treinen door heel Duitsland reizen. Dat abonnement, ingevoerd ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen, bleek dusdanig populair dat de Duitse overheid kiest om een nieuw abonnement te introduceren.
Financiering
“Hoewel de onderhandelingen complex waren, gaan we met een duidelijk resultaat naar buiten”, zei Wissing tegen de Duitse krant Bild. Zo blijft reizen voor kinderen tot en met zes jaar gratis. Grote steden krijgen de optie het abonnement voor een lagere maandprijs aan te bieden aan jongeren, studenten en mensen met een laag inkomen.
Behalve over de prijs was er overeenstemming dat het het doel voor introductie 1 januari 2023 is. “Dat zou een ideaal moment zijn.” Of die datum gehaald gaat worden is echter niet zeker. Het kan ook zijn dat het nieuwe ticket pas later beschikbaar komt.
Desalniettemin blijven de vragen over de financiering van het ticket onopgelost. Dat moet volgens Wissing “zo spoedig mogelijk” worden overeengekomen in een gespreksronde met bondskanselier Olaf Scholz en de ministers van Financiën en premiers van de deelstaten. De gedachte is dat de landelijke overheid 1,5 miljard euro gaat bijdragen, de Duitse deelstaten zouden een vergelijkbaar bedrag moeten ophoesten.
Meer vertraagde treinen
Het 9-Euro-ticket is deze zomer 52 miljoen keer verkocht. Een deel van de reizigers maakte een ritje dat ze anders met de auto gemaakt zouden hebben. Echter, het goedkope ticket had ook een keerzijde: op sommige plekken was de vraag zo groot dat treinen overvol raakten. Daardoor daalde ook de stiptheid. Die is inmiddels weer iets opgekrabbeld. In mei had 7,7% van de regionale DB-treinen +6 of meer. Gedurende de actieperiode was dit steeds boven de 10 procent. In september kwam het percentage uit op 8,6% en was het percentage vertraagde treinen dus weer afgenomen.
Foto: katatonia82 / Shutterstock.com
Hmmmm, als Nederland dit ook zou kunnen invoeren dan compeseer je pas echt en zillen die reizigers die men mist echt terug komen. Ik snap niet waarom Nederland zo erg achter de feiten aanlopen op zulk gebied.
De vraag blijft waar dit op termijn van betaald moet worden.
Grote kans is dat dit zal worden betaald door op de infra te bezuinigen.
De prijs is niet lang te handhaven. 100 tot 150 euro lijkt het minimum wil dit te handhaven zijn.
2 zone abonnement in Amsterdam kost al 91 euro…. dan zou ik 100 euro zo betalen als ik buiten Amsterdam zou werken..
Alles is te betalen.
Voor het energieplafond is voorlopig 23 miljard gereserveerd, dus vergeleken daarmee is 1 miljard voor een goedkoop OV abbo peanuts. Grote probleem is natuurlijk dat de kans steeds groter wordt dat het geld in DenHaag een keer opraakt. Sinds corona kijkt iedereen zodra er een rekening binnenkomt naar DenHaag voor een bijdrage. Dat loopt helemaal mis. Het geld groeit er niet aan een boom maar wordt weggehaald bij de mensen die werken. En van alle kanten hoor je nu dat de regering daarmee inmiddels fors over de grens is waardoor werken nog wat oplevert.
Dus verzin van alles, goedkoop OV, goedkoop gas, goedkope benzine, goedkoop studeren, goedkope kinderopvang… het wordt een mega probleem om daar het geld voor te vinden.
@JasperN. Hou eens op over dat terugkomen van de reiziger, dat is niet reëel. De dagjesmensen zijn terug, van de forenzen ontbreekt nog 20%. Die gaat nooit meer terugkomen. Voor corona reisde ik min 4 dagen pw met de trein naar mijn werk. Dat is door thuiswerken nu 3 max 4 dagen per MAAND geworden. En dat geldt voor een groot deel van mijn collega’s ook. Ik zit voor mijn werk nu meer op Teams dan in de trein. En grote andere groepen op mijn werk ook. Iedereen die thuis wil werken mag dat mits je 1 dag pw aanwezig bent. Scheelt mij 2 uur reistijd per werkdag. Vergeet maar dat ik ooit nog 4 dagen pw ga reizen omdat de trein kennelijk niet vol genoeg zit. Ben niet gek.
De Duitsers hebben zelf ook een prijsplafond die een heel stuk genereuzer is dan die van ons. En dan betalen ze ook nog eens miljarden voor het subsidiëren van het OV. En dat terwijl hun zware industrie van plan is te gaan vertrekken. Olaf Scholz is hun Joop den Uyl. De Duitsers gaan nog een hele grote kater krijgen van hun beleid nu. En Nederland ook, want de Nederlandse economie draait slecht als de Duitse economie er ook niet goed voor staat.
Het probleem is dat het Nederlandse net grotendeels onderhandse aan NS is gegund en dan is subsidiëren wettelijk verboden. In Duitsland is alles aanbesteed en dan kan het wel.
Daarbij is Duitsland de (Deel-)staat verantwoordelijk voor de tariefstelling. Dit is wel doorgeschoten dat elk verkehrsverbund zijn eigen tarieven heeft. In Nederland is de NS verantwoordelijk voor de tariefstelling.
Doordat het HRN hier niet is aanbesteed kan dat in Nederland niet.
Om zo een actie te kunnen draaien heb je pure capaciteit nodig in de treinen. We hebben nu door het personeelstekort tekorte treinen, die regelmatig overvol zijn. Wil je zoiets doen dan zal je voor moeten zorgen dat de capasiteit goed is. Verders zijn er in Nederland ook enkele lijnen waar alleen IC treinen rijden, zoals Amersfoort – Appeldoorn en Deventer – Zwolle als je IC treinen zou willen uitsluiten.
Een OV actie moet wel capaciteit voor zijn. En als het nieuwe eraf is zal het extreme OV gebruik ook langzaam wat afnemen, maar als je vaste treinreizigers de auto in jaagt door extreme drukte schiet je je doel voorbij.
Ik hoop wel dat het OV bureau Overijssel, Gelderland en Flevoland de €10,- dagkaart, die we afgelopen zomer hadden breder gaat inzetten om het OV hier verder te promoten. Een actie die ik dit jaar volledig heb leeggemolken en als deze weer komt weer verder gaat leegmelken. Maar deze actie richt zich wel veel meer op recreatieve reizigers en niet zozeer op pendelaars.
In Brabant hadden voor de invoering van de OV-Chipkaart ruim een jaar een actie gehad een uur bussen voor €0,60 of €0,90 (spits), waarbij je een speciale stippenkaart kocht. Je kon met zowel stads en streekbussen mee en vaak werd er royaal afgestempeld. Deze actie richtte zich op veel gebruikers OV. Immers je kocht een stippenkaart van 45 strippen a 30ct per strip.
Helaas leidde dit soort dumpprijzen niet dat er meer mensen van het OV gebruik maken (wat Brabant hiermee wilde bereiken). Ook de actie in Overijssel leidde niet tot grote hoeveelheden extra bus/ niet ns trein gebruik.
In Nederland hebben we al echt goedkope abonnementen als Dal Vrij en Weekend Vrij. In plaats van waarom wij het niet zo doen als de duitsers, kun je je ook afvragen waarom de duitsers het niet doen zoals wij het doen. Elk land heeft nou eenmaal haar eigen regels.
Overigens denk ik dat een abonnement van 49 euro voor alleen het stad- en streekvervoer wel eens de redding van de streekbus kan betekenen. Ik denk dat dergelijk vervoer (vooral in de provincie) daar zodanig meer aantrekkelijk van wordt, dat de voortdurend leeg rondrijdende bussen snel verleden tijd zullen zijn.
We hebben inderdaad de Weekend Vrij en de Dal Vrij abonnementen maar deze abonnementen zijn alleen geldig in de trein en niet in bus tram of metro.
De abonnementen zoals ze nu zijn vind ik zelf al erg interessant maar zou er best extra geld voor over hebben als ik dus ook met de bus, tram en metro kan reizen.
Wouter, dat bestond eerder ook. Maar NS heeft deze mogelijkheid afgeschaft. Voor bus tramm en metro moet je nu een apart abonnement hebben bij betreffende vervoerder. Tenzij je OV Vrij hebt, een enorm duur abonnement.
hoe worden mensen die niet met de trein reizen zo gecompenseerd? Voor wat, eigenlijk?
Het klinkt als een entitlement op te goedkoop gas. EN als dat niet lukt moet de gemeenschap dat maar ophoesten. En vooral ook moeten de mensen voor weinig blijven werken.
De NS zal dit nooit invoeren! Als je bv kijkt naar de voordelige reismogelijkheden in België en Duitsland, zeker voor 60 plussers, dan is het Nederlandse aanbod een lachertje. Wat betreft de trage terugkeer van mensen in de trein: verbeter het aanbod en laat de voordelige dagkaarten die je vóór corona kon kopen weer terugkeren. Daar werd door alle leeftijdscategorieën zeer veel gebruik van gemaakt. Dan zitten de treinen zo weer vol! Trouwens: vol zitten doen ze nu al, op vrijwel ieder uur van de dag is het moeilijk een plaatsje te vinden. Maar dat is vooral het gevolg van het schrappen en inkorten van treinen door personeelsgebrek! Maar dat argument wordt deels ook misbruikt. Zo jaag je reizigers vanzelf de trein uit!
Sabine, het probleem is dat de mensen die doorgaans een ‘dagkaartje’ zouden kopen alweer terug zijn in de trein. Het zijn juist de forensen, waar NS het meest op verdient, die maar niet terugkeren. Een dalkaartje gaat daar dus niets aan veranderen.
Verder wel eens dat dal best duur is, maar het groepsticket dal kan daar soelaas bieden. Gek dat daar zo weinig reclame voor wordt gemaakt. Met zijn 7en voor 44 euro op pad..
Klopt, het probleem zit bij de dure spits abonnementen.
Veel reizigers is geen doel op zich!
Mee eens. Hoe goedkoper hoe meer er gereisd wordt. Vor het milieu moet minder gereisd worden.
Indirect wel, als er weinig reizigers zijn zal de overheid ook de investeringen in infra fors gaan terugbrengen. De spoorsector heeft dus belang bij veel reizigers.
Een bloeiende spoorsector is ook geen doel op zich.
Als de NS nu al moeite heeft om de treinen op tijd te laten rijden en de reizigers veilig en comfortabel te vervoeren, moet je niet nog meer reizigers aantrekken door (spot)goedkope vervoersbewijzen aan te bieden. Naar mijn mening moet de NS juist stoppen met de goedkope weekend-vrij en weekend-voordeel abonnementen, zolang NS niet in staat is de volledige dienstregeling te rijden in de weekenden.
Verder moet naar mijn mening het volledige aanbod aan goedkope vervoersbewijzen voor alleen de 60-plusser afgeschaft worden, aangezien in Nederland de 60-plusser de rijkste bevolkingsgroep is en de 60-plusser in Nederland veel rijker is dan de 60-plusser elders in Europa.
Waar is je 60 plusser uitspraak op gebaseerd? Houd je aub aan feiten en niet aan volgens mij zijn de ……
Volgens mij is het echt algemeen bekend (bijvoorbeeld uit cijfers van het cbs en berichtgeving daarover in de media) dat gepensioneerden verreweg de meest welvarende bevolkingsgroep vormen. Bovendien geven ze het minste uit. Ouderen die hun hele leven inactief hebben zitten wachten op een karig AOW’tje, verdienen niet bepaald medelijden voor die domme keuze.
@stanny
De feiten:https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2019/armoede-bij-kinderen-en-volwassenen/
Het is niet de NS, die zoiets invoert. Het is de overheden, die dit soort acties bepalen. Als de Nederlandse / provinciale overheid wilt dat OV tegen dumpprijzen verkocht wordt en ze maken een deal met de vervoersbedrijven komt dat er. In Duitsland en Luxemburg werkt dat precies hetzelfde. En het OV bedrijf maakt niet veel uit door wie ze betaald worden, maar het feit dat ze betaald worden.
In Duitsland bepalen Verkehrsverbunden en deelstaten de tarieven omdat zij ook verantwoordelijk zijn voor inkomsten en uitgaven. De vervoerders zijn alleen maar uitvoerders die een afgesproken prijs krijgen voor de diensten de ze rijden. Dat is een andere situatie dan in Nederland waar vervoerders verantwoordelijk zijn voor inkomsten en uitgaven.
Zullen dezelfde regels voor grensoverschrijdende treinen gelden? Bijv. de treinen naar Hengelo, Enscheden, Venlo etc. Ik neem aan dat je niet zoals bij het Niedersacgsen ticket ook hier een supplement naar Groningen kunt kopen?
Het ticket zal ook geldig zijn tussen Hengelo en Bad Bentheim.
Niet geldig:
Tussen Emmerich Am Rhein en Arnhem Centraal
Tussen Bad Nieuweschans en Leer Im Ostfriesland
Tussen Venlo en Kaldenkirchen
Tussen Enschede en Gronau Im Westfalen
Tussen Heerlen/Landgraaf en Herzogenrath/Aachen Hauptbahnhof
Tussen Arnhem Centraal en Oberhausen Hauptbahnhof (ICE International en Nightjet)
Wel met Weekend Vrij (65+: 21 Euro!) enkele trajekten hiervan.
Het traject Kaltenkirchen – Venlo was zo overbelast dat handhaving niet meer mogelijk was. Duitsers kwamen massaal ook zonder Zusatzticket over de grens en als ze dan eens aangesproken werden was een ‘das wusste ich nicht’ voldoende.
En waarschijnlijk ook op de buslijn Meppen-Emmen zoals ook bij het 9€ ticket het geval was.
Wie wil met de trein van Niedersachsen naar Groningen? Zolang de brug niet hersteld is, is reizen een verzoeking.
Volgens mij valt dat op papier best mee door de businzet van Arriva. De snelbussen rijden in elk geval niet helemaal leeg rond. Ik schat dat ze gemiddeld zo rond de 60% vol zitten. Laatst vertrok ik echter uit Groningen met de bus van 6:30 en toen was ik de enige passagier. Ik heb ook wel eens gezien dat de bussen en de reservebus helemaal vol zaten en dat reizigers alsnog naar de stoptrein naar Leer werden verwezen. Datzelfde gebeurt in de zomermaanden ook zeer regelmatig in de andere richting. Voor corona was dat eerder regel dan uitzondering.
In de praktijk loopt de bus de laatste tijd meestal flinke vertraging op door de jaarlijkse werkzaamheden aan de Emstunnel. De bus van x:30 vanuit Groningen, biedt in Leer geen aansluiting op de trein van y:41 in de richting van Oldenburg/Bremen. Bussen nemen dan al bij Bunde de drukke 436, om de ergste vertraging te voorkomen. Als de file voor de Emstunnel al voor die afslag begint, kiest iedereen ervoor om door Weener en het centrum van Leer te rijden. In de andere richting hoort de bus om y:30 te vertrekken, maar die bus komt meestal een minuut of 20 te laat, waardoor veel reizigers al de 620 naar Weener hebben genomen.
In Groningen is het altijd wel zo geregeld dat de bus stipt om x:30 vertrekt. Daarvoor wordt altijd een extra bus ingezet, zodat niet gewacht hoeft te worden op de vertraagde bus uit Leer. Heel soms gebeurt datzelfde in Leer ook. Op korte termijn worden de bussen op de route ook vervangen, omdat de huidige exemplaren zijn afgeschreven. Arriva laat daarvoor twee bussen bestickeren. Volgens mij zijn dat twee van de nieuwste types dubbeldekkers, die in elk geval niet geschikt zijn om via de route langs de dijk bij Bingum (waar de bussen nu ook wel eens langs gaan) te rijden.
valt best mee. Ik ging van het voorjaar van Winschoten naar Leer.
Bij de grens stond een bus die je naar Leer bracht en bij de Bahnhof aldaar kon je bij seen Nederlands apparaat uitchecken.
Ongetwijfeld komt hier weer een stormloop op met als gevolg stampvolle regionale treinen. De vraag is dus of het wel zo aantrekkelijk is om opeengepakt door Duitsland te treinen. Kortom, een bedrieglijke aanbieding.
€ 49 per maand is nog een behoorlijk bedrag voor alleen pretreizen. Voor alleen woon-werk-verkeer is het wel een zeer gunstige regeling, maar er stond in het AD ook dat Duitsland veel meer het thuiswerken stimuleert vergeleken met Nederland (thuiswerkvergoeding € 5 per dag in DE, € 2 per dag in NL). Bedenk wel dat abonnement voor pretreizen in Nederland € 31,60 per maand bedraagt (Weekend-vrij zonder extra’s) en dan is € 49 per maand fors duurder wil je enkel pretreisjes maken. € 49 per maand is echt een wereld van verschil vergeleken met € 9 per maand afgelopen zomer.
Ik weet niet in wat voor uurlonen jij denkt, maar die paar euro thuiswerkvergoeding dat stimuleert toch exact helemaal niets? 3 euro meer/minder op een werkdag, bij het gemiddelde uurloon in Nederland (25 euro), is iets meer dan 7 minuten werken. Dat schiet toch niet op?
thuiswerkvergoeding? Voor de WC en de koffie?
Wat de ambtenarij hier in Nederland voor zichzelf zo mooi wist te regelen. Geld toe bij minder werken.
Het ticket maakt voor 1,63 Euros per dag dat je mobiel bent.
Dat je in Keulen de strassenbahn goedkoper kunt nemen dat je vandaag de dag kunt doen.
Dat je woon – werkverkeer je dagelijks slechts 1,63 Euros terwijl je nu een veelvoud kwijt bent en je trajektgebonden bent.
De mobiliteit wordt betaalbaar voor allen.
Het klimaat en milieu wordt minder geschaad.
Je hoeft niet meer een dag in de week te werken voor het kunnen bezitten van een auto, voor je mobiliteit.
Als het in België en Duitsland kan waarom zou dat niet in Nederland kunnen een financieringssysteem zoals Duitsland de helft de provincie die betaald en de andere helft het land naar mijn mening zou dat mogelijk kunnen zijn maar ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn
In Duitsland kan dit omdat alle regionale vervoer is aanbesteed. In België omdat er nog een oud, lopend contract is met de NMBS, als dat afloopt kan het daar zonder aanbestedingen ook niet meer.
Het is simpel:zonder aanbesteden is subsidie in de toekomst net meer toegestaan om misbruik van subsidie tegen te gaan.
Ze hebben er nu een 4 voor gezet om het dumptarief effect weg te nemen, maar dan is de prijs van een QDL ticket om dat een maand lang te stoptreinen.
Hoe kijk ik er na? Tweeledig
Aan een kant vind ik het goed dat het OV gepromoot wordt en mensen aangespoord worden om gebruik te maken van de trein, bus etc.
Aan de andere kant verwacht is dezelfde puinhopen als bij de €9,- tickets ook is de prijs nu iets minder scherp, maar nog steeds extreem laag. Maar het 4tje ervoor werkt zeker wel psychologisch door bij de mens waardoor er hoogst waarschijnlijk toch minder mensen gebruik van gaan maken.
Met € 49 per maand valt denk ik de puinhopen ook wel mee. Op werkdagen moeten mensen toch werken en hebben mensen geen tijd voor pretreizen. Bovendien wordt thuiswerken in Duitsland veel meer gestimuleerd dan in Nederland (in de krant stond dat de thuiswerkvergoeding in Duitsland € 5 per dag bedraagt vergeleken met € 2 per dag in Nederland) en de € 49 per maand in Duitsland voor pretreizen is nog altijd een stuk duurder dan Weekend Vrij (€31,60 per maand) in Nederland.
Weekend vrij. Daar heb je gelijk in en zeker in flex verpakking waarbij je iedere maand kan bepalen of je gaat pretreizen.
Dit wordt juist voorkomen doordat het 49€ ticket met grote waarschijnlijkheid alleen als 12-maanden abonnement zal bestaan
@niels h, heb je een bron die beweert dat het € 49-ticket alleen als jaarabonnement wordt aangeboden?
De mondkapjesindustrie vaart er wel bij.
De (deel)regering is verantwoordelijk voor deze verplichting en niet de OV bedrijven. Als je met zo een bekluier in het OV moet zitten is de zin voor pretreizen bij mij al heel ver weg.
Uiteindelijk zijn maar zeer weinig maatregelen echt effectief gebleken tegen Coronaverspreiding en dat wordt nu ook steeds duidelijker en daarbij hebben we nu te maken met hele andere varianten dan begin 2020. Zelfs in China en Australie is de zero-covid politiek volledig mislukt.
Tussen de aankondiging van de mondiale coronapandemie op 11.03.2020 en het overlijden van de Britse vorstin op 08.09.2022 zitten precies 911 dagen.
Zoveel dagen zitten ook tussen de moord op Pim Fortuyn op 06.05.2002 en de moord op Theo van Gogh op 02.11.2004.
Charles wordt naar verwachting gekroond – als het ooit zover gaat komen – op 06.05.2023.
Gaat er een lichtje branden?
Tussen de aankondiging van de mondiale coronap(l)andemie op 11.03.2020 en het overlijden van de Britse vorstin op 08.09.2022 zitten precies 911 dagen.
Zoveel dagen zitten ook tussen de moord op Pim Fortuyn op 06.05.2002 en de moord op Theo van Gogh op 02.11.2004.
Charles wordt naar verwachting gekroond – als het ooit zover gaat komen – op 06.05.2023.
Gaat er een lichtje branden?
En guess what? Het is vandaag 911 exact dagen geleden dat jij je medicatie nam. Het kan geen toeval zijn!
De mondneusmaskerverplichting vervalt op vrijdag 7 april 2023.
Voorlopig althans.
Wordt dit €49 abonnement ook beschikbaar voor Nederlanders? Een Duitse SEPA werkt niet zonder Duits woonadres, dus iets als een PayPal zou een kans geven voor wie bij de grens woont of een maand door Duitsland wil reizen.
Waarschijnlijk wordt dit abonnement ook aan de kaartautomaat verkocht, maar dit wordt even afwachten tot alles concreet duidelijk wordt in de komende weken.
Let wel op dat vanaf januari de optie om oa een QDL en STT verdwijnt uit de automaten buiten NRW (dus oa in Venlo, Zevenaar en Arnhem). De kans is dus groot dat je voor het abonnement/ticket naar Duitsland of Hengelo-Oldenzaal (dat is ook al bijna duitsland) zal moeten reizen. Met een nederlands vrij reizen abonnement kan je wel zonder extra kosten reizen tot aan Aachen, Emmerich, Gronau en Leer.
Hoe gaat het met die maandkaart voor 49 euro in de bussen van Heerlen naar Aken. De bus stopt midden in het centrum van Aken.
Het ticket is gelijk 9 euro ticket vanaf grens geldig.
Lijn 44 vanaf de locht, lijn 350 vanaf Vaals heuvel, RE 18 vanaf herzogenrath
De Belgische Railpass kost per enkele reis tweede € 8,70 (€ 8,40 in de app). Is alleen aantrekkelijk voor lange treinreizen. De Railpass is geldig tot een jaar na uitgifte. Dan moet je dus alle ritten gebruikt hebben.
Luik-Gouvy-Luxemburg is inderdaad een mooi treinreisje, maar je moet wel de tijd hebben. Door de vele bochten en de tunnels schiet het niet erg op.
Het heet een Intercity, maar feitelijk is het een veredelde stoptrein. Er wordt gereden met de Desiro: de Belgische sprinter. Het comfort is beperkt voor een lange rit: zeker in de eerste klas.
Overigens rijdt deze trein slechts tot de grens van Luxemburg, omdat een steenlawine nog altijd een tunnel verspert. NMBS/SNCB adviseert om te rijden via Namen.
Even voor alle duidelijkheid. De actie is geen initiatief van DB en andere vervoerders, maar van de Bondsregering. De regeringen van de afzonderlijke Duits deelstaten moeten nog akkoord gaan.
Dat kan nog wel een dingetje in deelstaten zonder rood-groene regering. Het is maar zeer de vraag of die uit eigen midde willen bijdragen.
Een maandelijks opzegbaar abonnement,voor 49 Euro. Het dient niet papierloos te zijn. Mobiliteit voor allen!
Handig voor ook Nederlandse grensbewoners, reis ik met mijn Arriva bus 20% en trein 40 % voordeel abonnement naar Herzogenrath of Aken HBF en kan dan verder voor een prikkie toeren.
En ach kijk eens op NS Spoordeelwinkel zie je ook kortingen waar je nuttig gebruik kan maken, wat te denken van dagretour 1e klas naar Groningen met koffie of thee en cannolli en zo heeft ieder land wel voordeeltjes. Misschien toch maar naar onze oosterburen gaan voor een maandje goedkoper toeren, elk voordeel is meegenomen en dat kikkerland Nederland het NIET heeft is mij niet vreemd. Dit land ontbeert wel vaker leukere en goedkope dingen, want is het hier niet het motto “ben zunig” en lopen we wel niet vaker achter de feiten aan vergeleken met elders ?
Nederland dient ook een 49 Euro ticket te hebben.
Het gehele OV BUS, METRO, TREIN.
Het 49 Euro ticket voor daluren en Weekend.
Voor Spitsuren opslag 55 Euros.
De inkomstenbelasting wordt verhoogd met 0,16%.
Voor infrastructurele uitbouw Vermogensheffing van 0,32% vanaf 350.000 Euros.
En een brandstof opslag van 50 eurocent per liter.
Dan neem ik zo’n maandticket voor spits- en daluren. Voor 104 E per maand mobiliteit door heel Nederland. Bespaar ik en mijn werkgever.
De besparingen in de auto- infrastructuur uitbouw/onderhoud kunnen dan zinvoller in klimaatvriendelijke infrastructuur gestoken worden.
Duitsland heeft binnenkort
-49 euro Abo
Hebben ook :
-Goedkoop Nordrheinwestfalentarif
-Goedkoop Länderticket
-Goedkoop vrt ticket
-Goedkoop schöne Tagesticket
-Ermässigungskarte Bahncard 25,59, 75 100
-Flinke korting.Supersparpreis en
Sparpreis
Vrij reizen bus, tram en metro door
ticket trein.
Een 320 km treinkaartje kost mij in Duitsland soms slechts 18 Euro.
Waar blijven wij in Nederland ?
Jan, ik heb zojuist nog gekeken wat een enkele reis Rdam CS – EIN CS nu kost en dat is meer dan een sparpreis naar pak ‘m beet, Bielefeld? En dan willen ze de tarieven volgend jaar weer verhogen. Hoe lang moet de kruik te water voor deze barst? Ik heb het wel vaker gezegd hier, als je 200 EUR per maand overhoudt kun je geen 300 uitgeven. En als ik het kon betalen vind ik het ook zonde. In Bergen (Noorwegen) kun je voor 30 EUR naar Flåm, duurt dan ook drie uur, maar vergelijk het maar eens met de 1:01 RDAM – EIN voor 20 EUR.
Veel kortingen in Duitsland gelden alleen in regionale treinen. Deze treinen sluiten vaak niet goed aan op treinen in andere regio’s. Vertragingen of uitval van treinen zorgen voor verslechtering van deze aansluitingen
De Bahncard is niet gratis.
Voor 25% korting betaal je 56,90 in de tweede klas en 115,00 in de eerste klas.
Voor 50% korting betaal je 234 in de tweede klas en 474 in de eerste klas.
Voor 100 %korting betaal je 4.144 in de tweede klas en 7010 in de eerste klas.
Sparpreis en Supersparpreis gelden slechts als er nog weinig kaartjes voor een bepaalde trein zijn verkocht Hiervoor moet je vroeg boeken. De laatste tickets worden tegen een hoge prijs verkocht. Je moet in Duitsland altijd zorgvuldig een trein uitzoeken, want een trein eerder of later kan zo maar het dubbele kosten.
Spontaan reizen kan in het Duitse Fernverkehr erg duur uitpakken.
Overigens kent ook Nederland kortingen op het spoor.
Inderdaad.
Milieuvriendelijke, klimaatbeschermende mobiliteit voor allen.
Voor iedereen betaalbaar.
Dat de huidige en vroegere vervuilers de mobiliteitstransitie van vervuilend, klimaatkatastrofe leidend naar milieu- en klimaatbeschermend mobiliteit financieren.
Juist doordat figuren dergelijke holle woorden gebruiken, bereiken ze helemaal niets.
In België ben ik voor 8,60 E per rit (Railpass, 10 ritten voor 86 E) onderweg. Vise – Brussel v.v. voor 17,20 E. Voor dezelfde prijs naar Antwerpen, Dinant; Belgische kust.
Van Vise of Eupen, Hergenrath naar Gouvy voor 8,60 E, dan overgangs/grensticket naar Luxemburg en vervolgens gratis OV IN Luxemburg.
In Luxemburg kan het, mobiliteit voor 0 Euros voor OV gebruikers.
Kwestie van prioriteien, keuzes voor mobiliteit voor allen, milie- en klimaatbeschermende mobiliteit.
Trouwens de lijn 42 Luik – Gouvy- Luxemburg. Is een van de mooiste lijnen van West-Europa en zeker de mooiste van de Benelux.
De Belgische Railpass kost per enkele reis tweede klas € 8,70 (€ 8,40 in de app). Is dus alleen aantrekkelijk voor lange treinreizen. De Railpass is geldig tot een jaar na uitgifte. Dan moet je dus alle ritten gebruikt hebben.
Luik-Gouvy-Luxemburg is inderdaad een mooi treinreisje, maar je moet wel de tijd hebben. Door de vele bochten en de tunnels schiet het niet erg op.
Het heet een Intercity, maar feitelijk is het een veredelde stoptrein. Er wordt gereden met de Desiro: de Belgische sprinter. Het comfort is beperkt voor een lange rit: zeker in de eerste klas.
Overigens rijdt deze trein voorlopig slechts tot de grens van Luxemburg, omdat een steenlawine nog altijd een tunnel verspert. NMBS/SNCB adviseert om te rijden via Namen.
Die Belgische Railpass geldt niet van en naar Nederland. Je moet dus op een Belgisch station beginnen en eindigen.
Het voordeel voor de spoorwegmaatschappij is dat deze aanbiedingen vooraf moeten worden betaald. Dat geld is dus binnen. Lang niet zeker is of alle betaalde ritten ook gemaakt worden. Zo niet: kassa voor de vervoerder!
Stel mijn tante koopt zo’n Railpass. Ze maakt er twee keer gebruik van, maar dan wordt zij ziek en kan pas weer reizen als de pas verlopen is.
Het is statistiek dat een zeker percentage niet gebruikt zal worden. De kostprijs is dan wat lager en zo kan de verkoop ook wat lager. De extreme profiteurs drijven de kosten wel op. Dat zag je met de kruidvatkaartjes, groepskaarten, dagkaarten voor wedstrijdjes km maken. Of Europa doorkruisen van Athene tot Bergen (Noorwegen) en naar Lissabon voor die paar losse Euro’s. Maar goed, in de grote aantallen valt dat daar een beetje weg en er zijn geen extra kosten in het bedrijf.
Dit zal met de Museumkaart e.d. ook zo zijn. Alleen maken al die bejaarden met hun extreme gebruik de kaart veel duurder voor anderen. Daarbij de ontbrekende ID controle waardoor je als gewone burger veel te veel zit te betalen. BnB kamers in Amsterdam hebben gewoon twee museumkaarten hangen voor de huurders. Zo kom je wel aan 50x Rijksmuseum en Van Gogh op een kaart.
Dan maar losse entree die helaas ook duurder zijn dan nodig door de extreme afdracht naar de Museumkaart. De musea maken de entree voor iedereen gewoon 2-5 Euro duurder. Dan hebben ze dezelfde opbrengst van de Museumkaart profiteurs en de rest kan ze niet bommen (is gebleken).
Niet het vervoer is het product, maar het ticket zelf. Het maakt voor de inkomsten van de vervoerder niets uit of de koper van een ticket daadwerkelijk in de trein gaat zitten. Er wordt toch geen extra prestatie (in de vorm van extra materieel) voor geleverd. ‘Kassa voor de vervoerder’, lijkt me in dat licht gezien nogal overdreven.
De railpass is niet persoonsgebonden.
Het isoverdraagbaar.
Je kunt 1 rit met 2,3 anderen doen op de kaart.
Je kunt gedurende het hele jaar de railpass, mobiliteit voor 10 ritten door wie dan ook benutten. Of na gebruik 4 ritten verkoop je de 6 riiten of doe je het kado.
Dat kan wel met de papieren verse van de Belgische Railpass. Met de digitale versie via de app moet de eigenaar van het My NMBS-account aanwezig zijn tijdens de reis.
Ik heb begrepen dat de papieren versie over niet al te lange tijd eruit gaat.
Nord Rhein Westfalen heeft het NRW Ticket.
Single: 30,60 E voor groepen tot 5 personen 45,80 Euros.
Te gebruiken werkdagen van 9 uur tot 3 uur volgende dag, op zaterdag en zon- en feestdagen vanaf 0 uur (middernacht) tot 3 uur volgende nacht.
Te gebruiken in RB en RE en bussen, metro, trams.
De Sparpreis zijn treingebonden.
Zij zijn alleen verkrijgbaar in Fernverkehr.
Dus ICE, IC, EC.
Ze zijn het laatste jaar duidelijk in prijs gestegen. (Reislust is gestegen). Echter nog altijd goedkoper dan flex tickets.
Ging ik in het verleden voor 1 jaar terug Aachen – Berlijn voor 24,90 E met Bahncard 25.
Boek ik nu vroegtijdig met Bahncard 25 3 weken van tevoren dan zou ik voor:
Super Sparpreis: 92,80 E;
Sparpreis 102,80 met stornering een dag voor vertrek plus treinbinding;
Flexpreis: 180,60 E vrije treinkeuze.
Dus ik heb veelvuldig het 9 Euro ticket, 30 Eurocent voor mijn mobiliteit per dag gebruikt om in Berlijn, Frankfurt, Munchen te geraken.
Correctie Aachen – Berlijn heen en terug voor 24,90 met Bahncard 25.
De genoemde huidige prijzen voor Spar-, Superspar- en Flexpreis zijn heen en terug ( 2 afzonderlijke tickets, totaalprijs)
bedoel je Aken?
In Nederland zou je iets dergelijks per provincie kunnen invoeren waarbij voor X bedrag men met bus en (regionale) trein kan reizen. Nu al kan ik met een Arriva dal voordeel kaart met 40% korting door Limburg reizen van Maastricht tot en met Nijmegen. Nijmegen ligt weliswaar in Gelderland maar wordt wel een trein vanuit Roermobd bedient en voor de bus krijgt men 20 % korting en alle kleine beetjes helpen waarmee ik ook vaak naar Aken reist. Dat je niet met een NS trein van Heerlen of Maastricht met deze abo kan reizen neem ik maar lief. Dus waarom in ons land extra regionale kortingen promoten als die er zijn en reclame maken en alternatieven aanbieden voor verstokte autogebruikers. Of is het hier een onbespreekbaar onderwerp ? Trouwens die Duitse E 49,- is PER MAAND. Per jaar is dat 12 X 49 = Euro 588,-.
In Zuid Holland hebben we een Tourist Day Ticket waarmee we voor € 14,50. Hiermee kunnen we met de bus, tram en metro kunnen reizen in heel Zuid Holland en in alle bussen van Connexxion in Zeeland.
In Zuid-Limburg heb je het Euregioticket, 19,50 E doordeweeks voor 1 volwassen persoon geldig en in het weekend en nationale Feestdagen voor 2 Volwassenen plus 3 kinderen jonger 13 jaar, in de Euregio, Sittard – heerlen – aken – duren – heimbach (eifel), verviers, spa (ardennen), luik, hasselt – maastricht met bus en trein.
Ontdek de Euregio, bezoek het drielandenpubnt (vaals) ga de eifel, ardennen, zuid- limburgs heuvellandschap bezoeken.
Met de auto kost het 666 Euros bij 1800 km per maand een kleine 60 km per dag.
Uitgaande van de Woon – werkvergoeding/Pauschalvergoeding tot 21 km 0,35 E vanaf 21 km 0,38 E.
Dat maakt 600 x 0,35 E + 1200 x 0,38 E = 666 Euros per maand.
In 1 jaar: 12 × 666 E = 7992 Euro’s.
Ipv 7992 Euros slechts 588 E voor dagelijkse mobiliteit in gans Duitsland.
Nou schaf een fiets aan, carpool, huur/deelauto voor vakantie.
Bespaart je veel geld voor de leuke dingen in het leven, ga minder werken en je vernietigt het milieu en klimaat veel minder.
Alle in NL geldige Dagkaarten staan netjes op de site van ROVER: op reis/Nederland. Die hoeven hier niet nog eens als nieuwe vondst te worden getoond.
Bij dat duitse ticket is nog steeds onzeker wie er gebruik van kan/mag maken en hoe lang de MINimum tijd is. Wordt ala Österreich/KLIMA gedaan, dan is het voor minimaal 1 jaar en voor enkel diegenen met echt woonadres in AT. Net zoals bvb in FR en ES heel veel soorten ABO ook alleen aan daar wonenden worden verkocht. Net zoals heel wat NL gemeentes hun plaatselijke 65+ers die aan ernstige armoede lijden van gratis OV voorzien.
Het zou een keer fijn zijn wanneer je als tourist in Parijs met een Navigo zou kunnen reizen.
Beste Hildebrandt,
Ik ben slechtziend en ben nu aan het reizen door het buitenland, gezien u ook buitenlandse reizen aanbied zou ik u misschien kunnen helpen met toegankelijkheids adviezen, buiten om dat ik ook reviews kan geven van buitenlandse maatschappijen, mij lijkt het leuk en interessant om even contact met elkaar op te nemen.
GR jasper
Als het ov nu beter op elkaar afgestemd zou zijn zou ik graag met het ov kaart mijn werk gaan. Maar nu is de keuze simpel. Met auto kost het mij 3 kwartier tot een uur. Met bus tram trein bus 2 uur. Ik kan een paar minuten rijden tijd winnen om naar het station te fietsen. Verder is de snelste optie met de trein voor mij 30 procent duurder dan de kortste optie. Dus er zal heel veel veranderd moeten worden
Inmiddels zijn alle Duitse deelstaten akkoord.
Bron: Duits Verkeersbureau.
Weet iemand een website waar ik een € 49 biljet voor Duitsland kan aanvragen?
Zoek al zo lang maar het lukt mij niet de goede site te vinden.