fbpx
Foto: (c) katatonia82 / Shutterstock

Deutschlandticket: voor 49 euro maand lang treinen met Duitse regionale trein en bus

Duitsland krijgt definitief een goedkoop abonnement voor het reizen met het openbaar vervoer, want de financiering is nu eindelijk rond. Vanaf 1 mei kan voor 49 euro per maand onbeperkt gebruik worden gemaakt van regionaal en lokaal openbaar vervoer in heel het land.

1,5 miljard subsidie

Het zogeheten Deutschlandticket is het vervolg op het zeer populaire abonnement van 9 euro per maand dat afgelopen zomer werd aangeboden. Dit moet Duitsland, dat tegen 2045 klimaatneutraal wil zijn, helpen om minder CO2 uit te stoten. Het 9 eurokaartje voorkwam ongeveer 1,8 miljoen ton uitstoot, aldus de Duitse vervoersbedrijvenvereniging.

Vervoersbedrijven worden gecompenseerd voor het inkomensverlies dat ze zullen lijden. Hiervoor reserveren de landelijke regering en de deelstaten tot en met 2025 een flink bedrag. Berlijn stelt 1,5 miljard euro beschikbaar, net als de deelstaten. Een wet hierover is vrijdag goedgekeurd door de Bondsraad, de Eerste Kamer van het Duitse parlement. De Bondsdag, het lagerhuis, was eerder al akkoord gegaan.

Onenigheid financiering

De kaartverkoop begint naar verwachting al aankomende maandag – 3 april – schrijven Duitse media. De introductie is later dan gepland, mede door discussies over de financiering. Ook was er onenigheid over hoeveel het abonnement zou moeten kosten. Het treinkaartje wordt ook wel het D-ticket genoemd.

Abonnement

Het Deutschlandticket zal net als het eerdere 9 euroticket niet geldig zijn in EuroCity’s, Intercity’s en ICE’s. Het treinkaartje zal geldig zijn in onder andere RE-, RB- en S-bahn treinen. Ook in de bus en metro (U-bahn) zal het ticket te gebruiken zijn. Het 9 euroticket was alleen per kalendermaand beschikbaar, hoe dit met het Deutschlandticket zal zijn is bij de redactie van Treinreiziger.nl onbekend. Wel is duidelijk dat het ticket alleen verkrijgbaar zal zijn als abonnement, dat maandelijks opgezegd kan worden.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

83 gedachten aan “Deutschlandticket: voor 49 euro maand lang treinen met Duitse regionale trein en bus”

  1. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Ik hoop dat het geen ” 1 april ” grap is dat men bij onze oosterburen relatief goedkoop met het OV kan reizen op enkele uitzonderingen na. Zal weer flink drukker worden op de stations ook al is het niet voor de negen euro variant, toch zal dit een aanmoediging zijn voor veel Duitsers om met de regionale trein, bus en dergelijke op pad te gaan. In Aken HBF Centraal zal dit onder andere merkbaar zijn, een station waar ik vaak kom en die wat mij betreft een hoognodige opknapbeurt mag krijgen, iets dat mij al jaren stoort zowel de perrons als het perron-dak maar daar heeft men blijkbaar geen geld voor.
    Als men ook met de RE treinen mag reizen houdt dat in van bijvoorbeeld Aachen HBF tot en met Herzogenrath en niet nog even over de grens naar Heerlen als het de RE 18 van Arriva betreft denk ik of toch, dat zou gunstig uitpakken vooral omdat deze trein ook stopt in Eygelshoven markt waar zaterdag een markt is die bij veel Duitsers erg geliefd is constateer ik ook en terecht.

    Over Arriva gesproken, gisteren 31 maart nog even een retourtje Heerlen naar Aken gereden en wat zag ik, kaartcontrole in de trein en dat komt bij Arriva wel vaker voor soms alleen door een Duitse controleur, maar op de heenweg zowel een Duitse beambte EN een Nederlandse in gele jas gestoken dame die de OV chipkaart kon controleren. Met z’n vieren deden de mensen grondig hun controle om 11 uur ‘s morgens en op de terugweg nadat ik van de stad Aken genoten heb, WEER kaartcontrole van alleen een Duitse medewerker. Moraal van het verhaal. Bij Arriva zijn de kaartcontroleurs blijkbaar geen “watjes” en “angsthazen” om controles uit te voeren, zowel alleen of met meerdere personen in tegenstelling tot NS waar de conducteurs banger zijn uitgevallen heb ik gemerkt en vooral “deurtjes sluiters” zijn. Ik reis regelmatig met de Arriva treinen en bussen en stel de kaartcontrole op prijs en dat komt althans hier in Limburg vaak voor ook al zijn het “vliegende brigades” daar kan NS nog wat van leren. Als het straks dankzij die Euro 49 abo waarvan ik mij afvraag of ook Nederlanders daar gebruik van kunnen maken vooral als je dicht bij de grens woont erg handig, zal het OV een stimulans krijgen waar Nederland het nakijken bij heeft en men moet overwegen of iets dergelijks ook relevant is. Dus laten we hopen dat dit bericht zijn vruchten afwerpt en geen 1 april 2023 grap is…

    1. Baardstaart schreef:

      Er is al in Duitsland vaker over dit soort tickets gepraat, dus ik denk dat het geen 1 april grap is. Maar als zoiets in Nederland aangekondigd wordt kan je er zeker van zijn dat het een 1 april grap is. In Nederland zou de staat als ze vervoer goedkoper willen maken dit niet doen, maar gewoon de accijnsen op benzine omlaag brengen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Nee, het is geen 1 april grap. Die zijn bij ons doorgaans niet te missen.

        1. Wouter Garritsen schreef:

          Het kanaal “HerrBusfahrer” had er wel een grap van gemaakt. Hij zei dat er ook een 1e klas variant voor €89 bij komt. https://youtube.com/shorts/JFW73zWpYWk?feature=share

    2. Annemiek schreef:

      Vooralsnog geldt het 49-euroticket niet op het Nederlandse deel van de lijn tussen Aken en Heerlen. Het geldt wel naar Venlo, Enschede en Arnhem, maar weer niet tussen Nieuweschans en Weener. Ook geldt het niet op de lijnen naar de Duitse Noordzee-eilanden en enkele andere lijnen die vaak door toeristen worden gebruikt.

      In Duitsland reizen veel mensen (werkzaam of werkloos) al op een Job-ticket. Dat verandert eerst niet. Ik denk ook niet dat de filedruk direct zal afnemen, omdat automobilisten ook bij het eerdere 9-euroticket niet te porren waren met het OV te gaan. De groei in het aantal reizigers, zat hem met name in de ritjes voor de lol.

      Het 49-euroticket is geldig vanaf 00:00 op de eerste van de maand tot 03:00 op de eerste van de volgende maand. Het kan dus niet op ieder willekeurige kalenderdag starten en eindigen (dus wel van 1 mei tot 1 juni, maar niet van 10 mei tot 10 juni). Het gaat om een jaarabonnement, waarvan ik mij afvraag of het erg makkelijk is het te beëindigen.

      1. Gert-Jan Hondelink schreef:

        Volgens berichtgeving in de “Rheinzeitung” van 31 maart kan het abonnement m.i.v. elke 1e van de maand beëindigd worden.

        1. Leo schreef:

          En, minstens net zo belangrijk denk ik: is het na het beëindigen ook weer te starten?
          Zodat ik bijv in mei en jun en in december kan reizen?

          En wellicht heeft iemand al uitgevogeld of ik zoiets online kan afsluiten (en betalen via NL bank of bijv paypall)?
          Of moet ik even wat duits oefenen en 7 minuten fietsen naar het 1e duitse loket?

        2. Gert-Jan Hondelink schreef:

          @Leo: Dat kan. Na opzegging kun je het abonnement per 1e van de maand weer opnieuw afsluiten. En als je, zoals uit je post blijkt, voornemens bent om drie maanden door Duitsland te reizen, raad ik je aan om sowieso Duits te oefenen.

      2. Max Mustermann schreef:

        Alle Jobtickets en andere abonnementen worden omgewisseld in het nieuwe ticket. Veruit het grootste deel van de nieuwe tickets gaat dus gewoon substitutie zijn en geen nieuwe reizigers. Waar je vroeger dus enkel KVB abo had of bijv VRS, krijg je nu voor minder geld het Deutschlandticket. Maar de mensen die ik ken gaan daarom neit opeens kriskras door het land reizen.

      3. Jo schreef:

        Vanmorgen weer een boete voor iemand met het deutschlandticket op de RE19. Het abo is daar echt niet geldig, ook al zeggen sommige anders. Maar als je geluk hebt met controle kom je er wel doorheen.

    3. Annemiek schreef:

      De Duitse medewerkers op de trein naar Aken, worden ingehuurd bij DB regio. Zij kunnen geen OV-chipkaart inlezen en doen ook de sluitprocedure niet. Dat doet de machinist. Het is de bedoeling dat ze hun werk blijven doen tussen Aken en Herzogenrath (en af en toe tot Heerlen), maar omdat er gisteren geen treinverkeer was tussen Heerlen en Maastricht, reden ze ook mee naar Nederland. Zoals je waarschijnlijk gezien hebt, hebben ze ongeveer iedere rit beet met zwartrijders. Als er ook een Nederlander (iemand van Arriva) op de rit assisteert, controleert die alleen de OV-chipkaart. De Duitser is degene die de boete uitschrijft.

    4. Bert Sitters schreef:

      Frans, is voor jou de bus naar Aken niet gunstiger? Voor Aachen Hbf rijd je met de trein om het centrum heen. Ik ging in het verleden wel eens met de bus en die stopte in het centrum bij alle winkels

      1. Annemiek schreef:

        Ik kan bijna geen gevallen verzinnen waarin dat (veel) sneller is of goedkoper.

  2. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Beste Baardstaart als de accijnsen op benzine omlaag gaat wordt de benzine dus goedkoper en kunnen dus meer autokilometers gemaakt worden en dus nog meer files zag ik gisteren bij Hart van Nederland en dus nog minder OV reizigers. Maar je heb gelijk zo’n nieuws zou bij ons pas echt een “grap” zijn, maar of je daar blij van wordt is natuurlijk vraag twee.
    Alleen kan ik als Nederlander ook zo’n goedkoop maand abo kopen om tijdens een warme lente, als die nog eens komt of zomer wat van het “hinterland” te gaan bekijken, de Eifel ligt hier bij wijze van spreken om de hoek ?

  3. Anoniem schreef:

    Het 49 Euroticket heet D-Ticket.
    Het kost meestal 49 Euros.
    Het is alleen in abonnement beschikbaar.
    https://www.bahn.com/en/offers/regional/deutschlandticket
    https://www.d-ticket.info/

    Het is een mobliiteitsticket die voor iedereen betaalbaar moet zijn.
    Zo zijn er voor studenten, lage inkomens andere lagere tickets in voorbereiding.

  4. Anoniem schreef:

    mobiliteit voor in de gemeente, bus, S-bahn etc. en in de regio of voor die maffen die uren in de trein zitten.
    Venlo – Salzburg/Berlijn.

    Zou nederland dat de hoogste treinprijzen heeft ook moeten doen.
    Nee dat zou dit rechtse kabinet moeten doen. Gewoon 1 miljard naar de Boeren Bedrog Bende.

    1. Anoniem schreef:

      natuurlijk1 miljard minder naar de BBB.
      Maar wel dat mensen met de bus naar het centrum/ziekenhuis/familie kunnen gaan.
      Mensen de auto van de hand gaan doen. Financieel aantrekkelijk en hun ecologische voetafdruk wordt met een vijftiende verminderen.
      Mensen gaan minder stressen, minder werken, minder overconsumeren etc.

    2. Anoniem schreef:

      natuurlijk1 miljard minder naar de Boeren Bedrog Bende.
      Maar wel dat mensen met de bus naar het centrum/ziekenhuis/familie kunnen gaan.
      Mensen de auto van de hand gaan doen. Financieel aantrekkelijk en hun ecologische voetafdruk wordt met een vijftiende verminderen.
      Mensen gaan minder stressen, minder werken, minder overconsumeren etc.

      1. Realisme graag schreef:

        Nog minder werken? Er wordt al nergens in de wereld zo weinig gewerkt als in Nederland.

        1. Anoniem schreef:

          werken waarvoor?
          De 1 % neen allerrijsten 0,1 % hun luize en vervuilend leventje subsidieeren.

          Als je minder werkt, 4 – 5 uren per dag heb je tijd over voor gezin, familie, persoonlijke ontplooiing.
          Ben je niet bezig met het schuiven van wat? materialen of burocratische onzin etc
          Weg met al die onzinbanen en het waardevolle werk (gek genoeg slechts betaald) eerlijker verdelen etc.
          En oog krijgen voor een ander, het mileu, koimaatcatastrofe die voor de deur staat om daar een positieve draai aan te geven.

          Welzijn kost zo goed als nix welvaart kost je vrijehdi, milieu, klimaat.

          simpel als dat.

          in de zeventiger jaren spraken economen over 25 uurige werkweek in 2000.
          Toen kwam extreem rechts in de weer met haar Friedman-econoom en de rechtse media en commerciele zenders brachten die boodschap. Tripple down – economy.
          de 2008 financiele krach resulteerde dat niet de rijken de crisis betaalden maar dat de werkenden dienden te betalen met langer werken minder sociale zekereheid etc.

        2. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Dus je wilt eigenlijk dat de hele maatschappij zich zo weinig inzet als jij dat op school hebt gedaan, gezien de taalvaardigheid die blijkt uit je uiting, waar nauwelijks een touw aan vast valt te knopen.

        3. Anoniem schreef:

          En de Nationale Koek blijft groeien!!
          Alleen de verdeling wordt steeds onrechtvaardiger.
          Zij die de geneugten van andermans arbeid consumeren.
          Kapitaal vergaren ten koste van de meerderheid van de bevolking, lekker reizen, restaurantbezoek, hotels etc geen oog hebben voor medemens, milieu, klimaat.

      2. Opa Ties schreef:

        Klinkt als een oproep tot totale luiheid.

        1. Anoniem schreef:

          nou ik ben dagelijks europabreed onderweg.
          Ja, met de trein.
          eerst met de fiets naar station.

  5. Anoniem schreef:

    het beste blijft natuurlijk de fiets, te voet zero CO2 uitstoot.

    1. Tim schreef:

      Zeker weer een GL’er die het OV wil opdoeken omdat iedereen alleen nog maar mag fietsen.

    2. Annemiek schreef:

      Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Wat de mens aan CO2 uitstoot door te ademen, is ongeveer gelijk aan 7% van het totaal aan CO2-uitstoot door het gebruik van fossiele brandstoffen.

      1. Anoniem schreef:

        wat een domme opmerking!!

        1. Annemiek schreef:

          Oh ja? Klopt het niet dan?

      2. Marceliño schreef:

        Ja als we allemaal ophouden met ademhalen zijn alle wereldproblemen sofort aufgelöst

    3. Baardstaart schreef:

      Sorry… Ook geen zero uitstoot. Als je meer beweegt ademt je ook sneller en verbruik je meer zuurstof en stoot je ook meer CO2 uit.

  6. Anoniem schreef:

    Op naar een in alle EU landen een betaalbaar mobiliteitsticket van 1,50 E per dag.

    1. Brabo schreef:

      Zoete Lieve Gerritje en Sinterklaas hebben zich nog niet gemeld.

    2. Bert Sitters schreef:

      ik wil een biertje voor 18 eurocent en een kroketje en een zak patat voor 12 eurocent. Hahaha.

      1. Anoniem schreef:

        stupide opmerking!!

        1. Bert Sitters schreef:

          Wie is “anoniem”?

        2. Bert Sitters schreef:

          Volkomen stupide is onbeperkt OV eisen voor slechts 1,5 euro per dag.

  7. Anoniem schreef:

    Ik denk dat dit soort afbraaktarieven niet lang vol te houden zijn en ten koste zullen gaan van investeringen en onderhoud. Een goedkoop maandabonnement is geen probleem maar dit slaat volledig door.

    1. Anoniem schreef:

      en wie betaalt nu de infra structuur.
      Alle inwoners, slimmerik.

    2. Anoniem schreef:

      goedkoop abonnement: 30 x 1,50 E = 45 E.

  8. Annemiek schreef:

    Volgens mij ligt het er een beetje aan wat ze hiermee willen bereiken. Als een woud aan vage tickets wordt geschrapt door de invoering van een duidelijk en voor iedereen betaalbaar tarief, dan kunnen al die andere regelingen geschrapt worden. Vooralsnog gaat men er vanuit dat het 1,5 miljard per jaar gaat kosten. Dat valt best mee.

    Als ik kijk naar het openbaar vervoer in de stad waarin ik woon en dan met name de stadsbussen, constateer ik dat veel mensen momenteel 0 euro uitgeven aan het OV. Als je daar 49 euro van kunt maken, is dat al een hele winst. Nu zitten de bussen naar de universiteit propvol studenten en in de rest van de bussen zitten wat bejaarden en in letterlijk iedere bus een tienermoeder met een kinderwagen. Die lijnen zijn niet in stand te houden bij de stijgende kosten. Door de keuze van de Duitsers zal er een contrast ontstaan tussen Nederlandse en Duitse steden. In Duitsland OV de gehele dag naar iedere uithoek van iedere stad. In de Nederlandse steden steeds minder OV dat je globaal ergens in de buurt brengt op steeds minder momenten van de dag.

    1. Kevin schreef:

      Twee keer anderhalf miljard. Niet één keer.

    2. Anoniem schreef:

      tijdens corona reed het OV ook!

      Mensen hebben hun routines.
      Er zullen nu wat meer mensen gebruik kan maken van het OV.
      Mobiliteit voor iedereen met OV betekent dat een groot deel van de bevolking ook kan gaan reizen (binnen eigen stad, regio) of dat men de dure auto laat staan!!

  9. Annemiek schreef:

    Ik verwacht overigens wel dat dit een hele harde klap voor Flixbus is. Als het niet de nekslag vormt, denk ik dat alleen grensoverschrijdende ritten voor hen nog lucratief kunnen zijn.

    1. Erno-Berk schreef:

      Van Düsseldorf naar München met alleen RE en RB treinen betekent vaak een lange reis met veel overstappen en slechte aansluitingen. Voor dat soort verbindingen is Flixtrain aanzienlijk sneller. Hetzelfde geldt voor München-Hamburg of München-Berlin. Fernverkehr is echt wel noodzakelijk voor reizen vanuit Düsseldorf naar München, Freiburg, Dresden of Rostock.

      1. Anoniem schreef:

        Fernverkehr heeft een matige bezetting.
        Dankzij toeristen en Sparpreis reizenden heeft het een bezetting van 50 – 60%.
        Dit schrijft iemand die het afgelopen jaar dagelijks in Duitsland in Fernverkehr onderweg was.

    2. Anoniem schreef:

      Flixbus vervoert wat toeristen en veelal arbeidsimmigrnten. Die in miljoenen naar het westen gehaald worden ijn door de Bolkesteijn norm!
      Deze arbeidsimmigranten worden uitgebuit. Gezien hun inkomen hebben zij veelal niet de mogelijkheid een D-Ticket te combineren met een Flixbus ticket.
      Indien wel dan moet Flixbus haar organisatie zo organiseren dat al of niet aan de randen van DE haar opstapplaatsen heeft.
      Frankfurt am Main HBF/Bushof lag 1 jaar compleet stil met de corona. De bussen raakten sinds januari gevulder. Iemand die vaak koffie drinkt aan FFM Bushof.

  10. Anoniem schreef:

    D-Ticket: NL-Ticket: B-Ticket: L-Ticket (niet nodig)
    EU breed doen!
    Ipv geld aan de vervuilers.
    Zeg iemand die niet tot de Boeren Bedrog Bende behoort of wilt behoren.

  11. Anoniem schreef:

    Al diegene hier die zeggen NL-ticket kan niet.
    Blijf de volle prijs betalen.
    Put your money where your words are.
    Voor zij die weten dat het kan, gebruik het NL-Ticket en draag bij aan meer welzijn voor jezelf/anderen en het milieu.
    OV: te voet/fiets en OV-aanbod.

  12. Marceliño schreef:

    Ondanks vast weer de nodige haakjes en oogjes die altijd overal aanzitten vind ik het een reuze goed initiatief. Het is een realistischer bedrag dan die symbolische negen euro van voorheen, wat ook een beetje een dam opwerpt tegen alleen maar fun-gebruik, twrwijl het voor velen nog wel betaalbaar zal zijn. Ik beeld me even in dat je een niet zo rijke Duitser bent in Hamburg of zo, en dat je dan toch veel kan doen: op bezoek gaan bij je oude tante, voordelig inkopen doen op de markt, naar het ziekenhuis gaan, of eens even wat ‘Erholung’ in het stadspark,
    Waarom doen we dit in Nederland niet? Het zou hier in het Noorden ook de intercity’s ontlasten. Zo neem ik zelf geregeld vrijwillig de sprinter tussen Zwolle en Groningen als op zondagavond de trein u8tpuilt met studenten op weg naar onze Noordelijke studentenstad. Plenty ruimte in een mooie trein, en het duurt n9g geen 10 minuten langer. Dus Nederland, waar wachten we op?!

  13. Martha Huijser schreef:

    Ik wil gewoon met de trein door Duitsland voor een betaalbare prijs en dat blijkt te kunnen! Bedankt voor de antwoorden waar ik wel iets aan had. Servus!

  14. Frans E.R. Eekhout schreef:

    @Bert Sitters. Ik maak afwisselend gebruik van de Arriva bus middels of mijn OV chipkaart of een bus dal dagkaart en soms als ik eens even relatief sneller wilt zijn en tussendoor genieten van een lekker bekertje koffie met de Arriva trein. Je hebt gelijk dat de bus in het centrum komt notabene Elissenbrunen met zijn gezellige parkje, vele winkels waaronder AquiPlasa, en natuurlijk Mayersche Buchhandlung en natuurlijke de talrijke bakkerijen waar de geur van de (Duitse) broodjes je aanstekelijk hongerig van maakt. Het is van die Elisenbrunnen om het kwartier een goede opstap om rechtstreeks door het mooie glooiende Zuid Limburgse heuvelland naar Maastricht te gaan en dankzij het gebruik van de OV chipkaart een prettige manier van “even over de grens reizen”. Maar een van de voornaamste redenen waarom ik weleens de trein neem is Press und Buch, tijdschriften winkel in het Akense Hauptbahnhof waar je gelukkig met je Nederlandse pinpas kan betalen en ik daar tijdschriften zie die ik nergens anders in Aken aantreft en dan is een wandeling naar het centrum wel zo fijn om vervolgens met de bus huiswaarts te keren. De bus stopt ook bij het Hauptbahnhof. Met de 49 Euro kaart zoals boven aan de tekst beschreven kan men ook andere nabijgelegen plaatsen bezoeken. Vroeger toen de Talent 3 dieseltreinen van Heerlen naar Aken reden, ging een deel door naar Stolberg en dat was ook leuk om te bezichtigen.
    Als eind 2023 de Arriva RE 18 eindelijk van Aken via de heuvelland lijn naar Luik gaat rijden biedt dat extra mogelijkheden om de Euregio te verkennen met of zonder een OV chipkaart.
    Rijden met de bus naar onze oosterburen bekijkt men een ander landschap dan de trein, maar ik benut vaak het beste van beide vervoersmodaliteiten. Dat men vanuit Aken ook met een regionale trein naar Dusseldorf kan reizen en verder naar de mooie luchthaven met zijn wereldwijde verbindingen, is een pluspunt die veel zuiderlingen wel zal aanspreken.
    Elk voordeel heeft soms nog meer voordeel, het leven is al kort genoeg dus geniet ervan en maak zoveel “lol” als je kunt (!) en bedankt Annemiek voor je info. Overigens kan ik met een Arriva dal bus 20 % en Arriva trein 40 % voordeel abo goedkoper reizen en dit kan helaas niet samen met een NS flex abo waarvoor andere opties zijn.
    Elke passagier die voor de lol met het OV reist, ook in Duitsland, is er een minder op de weg zullen we maar zeggen, ja toch ?…

    1. Bert Sitters schreef:

      Mayersche heeft een aardig assortiment Nederlandstalige boeken. blijkbaar komen daar vaker mensen van de andere kant van de grens. Waarschijnlijk niet veel met de trein.

      1. Annemiek schreef:

        Waarom waarschijnlijk niet veel met de trein? Die dingen zitten vol met mensen die op hun ‘vrij’ abonnement of met hun keuzedagen ‘gratis’ de grens over willen. Het is bovendien voor vrijwel alle reizigers ten noorden van Sittard de snelste en goedkoopste reisoptie.

  15. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Aken, Aquis Plasa geopend in 2015, vloeroppervlakte 23.000 vierkante meter, en ruim 130 winkels, en “foodcourt” overdekt, maandag t/m zaterdag open van 10-20 uur,zondag gesloten. Locatie in het centrum AdelbertstraBe 100. Een aanrader wie van Duitse gezelligheid en winkelen houdt.

  16. Wouter Garritsen schreef:

    Wie het abonnement wil afsluiten via de DB (Navigator app) en geen Creditcard heeft, raad ik aan om alvast een SEPA te regelen bij hen. Voor zover bekend, is het nog niet mogelijk met PayPal. Het is even gedoe, maar ook met een Nederlandse bankrekening mogelijk. 3 april verwacht ik dat de DB servers overbelast raken.

  17. FyraFlop34 schreef:

    Het is me toch onduidelijk hoe het voor heel Duitsland voor 1.5 miljard per jaar kan (+regios) maar in Nederland niet.
    Het mooiste zou natuurlijk zijn dat dit Europees wordt geregeld…

  18. Jules Vismale schreef:

    Het vervelende aan dit ticket van 49 euro is wel dat je daarmee niet in Duitsland de hoge snelheidstreinen of intercity’s mee in mag terwijl heel wat Dutse steden vele honderden kilometers uit elkaar liggen!

    1. Marceliño schreef:

      Dat is niet vervelend, dat is logisch. Alles heeft zijn prijs, voor 49 euro per maand kan je niet verwachten dat je lekker onbeperkt en snel tussen München en Hamburg of tussen Keulen en Berlijn heen en weer kunt racen, Het is bedoeld als een basisvoorziening, luxepaardjes mogen voor hun eigen luxe zelf ruimer dokken

      1. Jules Vismale schreef:

        Ik heb alleen heel wat keren meegemaakt dat je zelfs in Duitse ICE’s lang niet altijd in de treinwagons kon zitten omdat het daar vaak razend druk in was of dat de stoelen waren gereserveerd! Dan moest je weer op het balkon gaan zitten wat verre van prettig was!

  19. Tom schreef:

    Ze doen nu al moeilijk bij een aantal bedrijven in het VRR-gebied over je Nederlandse IBAN bij de aanvraag van het Deutschlandticket. Het “systeem” laat dit zogenaamd niet toe… Lijkt me discriminerend.

    1. Gert-Jan Hondelink schreef:

      Het is heel mogelijk dat hun IT-systeem geen buitenlandse IBAN aan kan. Ik woon een deel van het jaar in Duitsland. Toen ik automatische incasso voor plaatselijke belastingen en nog wat andere zaken wilde regelen, bleek dat niet te kunnen omdat het IT-systeem als vaste prefix “DE” (de landcode voor Duitsland) voor een IBAN aanneemt, en voorts in een IBAN uitsluitend cijfers accepteert, want een Duits IBAN bestaat uit “DE” gevolgd door een 8-cijferig “Bankleitzahl” en het rekeningnummer (ook alleen cijfers) bij de desbetreffende bank. Voor automatische incasso zou ik een bankrekening bij een Duitse bank moeten openen, maar dat heeft als bezwaar dat voor elke afboeking of bijboeking 39 cent in rekening wordt gebracht, bovenop de maandelijkse kosten voor de bankrekening.

      1. johan schreef:

        Zie mijn bericht onder. Bij HVV (Hamburg kun je met PayPal betalen. Wat wel lukte.

  20. Johan schreef:

    Sinds vandaag 3 april is het abbonement boekbaar. Dat kan alleen per “SEPA lastschrift”. Een automatische incasso die ook met buitenlandse (Nederlandse) kan met een IBAN nummer. Dus vandaag geprobeerd om een abbonement af te sluiten. Mijn ABNAMRO IBAN nummer ingevoerd. Bij het aanklikken “betalen” verschijnt er een foutmelding dat de boeking niet gelukt is en dat je het later nog eens moet proberen. Mogelijk zit het probleem in het controleren van je credietwaardigheid door de Schufa. Dat is een Duitse controle instantie. En deze geeft waarschijnlijk geen buitenlandse rekeningen vrij om te kunnen betalen met IBAN. Morgen maar eens met de DB bellen over het probleem en/of later deze week naar een loket op een Duits station. Hopelijk lukt het me dan wel om een Deutschland Ticket abbon. aan tebschaffen.

  21. Johan schreef:

    Vanaf 3 april is het ticket (abbonement) boekbaar. Via mijn DB Navigator app lukte het niet. Daar kun je alleen betalen via een SEPA machtiging. Na het invullen van mijn Nederlandse IBAN nummer lukte de betaling niet. Er verscheen steeds een foutmelding. Mogelijk worden SEPA machtigingen vanaf buitenlandse rekeningen door de Schufa, die de credietwaardigheid controleert geblokkeerd.
    Via een tip kwam ik bij de HVV (het Hamburgs Verkeersverbond). Daar zijn meer betaal opties, ook met creditcard en PayPal. Met mijn creditcard lukte het niet, maar met PayPal wel. App van HVV installeren en registreren. En via de app het abb. afsluiten. Ik het het 49€ ticket/abb. nu in mijn app. Maar behalve de geldigheid (vanaf 1 mei) staan er nog geen details bij. Mogelijk komen die nog. Bijvoorbeeld een QR code.
    Ik had overigens ook nog bij Deutschland Ticket geprobeerd om het te kopen. Maar daar liep het vast omdat het systeem mijn Nederlandse postcode niet kon verwerken.

  22. David schreef:

    Dat worden dan niet alleen uitpuilende regionale treinen, ook in de 1e klas zal het druk worden, omdat je binnen de Verkehrsverbunde kunt bijbetalen voor de 1e klas (en op de meedte lijnen is er maar 1, kleine coupé (hooguit 2) beschikbaar. Daarnaast zullen er ook gekken genoeg zijn die denken dan ook maar effe met het Gernvetkehr (ICE, TGZv, EC, IC, NightJet) mee te mogen, gaat het personeel in die treinen weer onenigheid en ruzie krijgen met mensen die dan een prent krijgen, (want in die treinen kun je al geen kaartje meer bij de conducteur kopen; tot 10 min na vertrek kun je daar nog zelf online je kaartje regelen. Voor de duidelijkheid, omdat het Deutschlandticket een zog.’stark-ermässiges Angebot’ is, heb je ook minder rechten als je vertraging oploopt. Zo is het Fernvetkehr alleen toegankelijk, als DB na een vertraging het Fetnverkehr tijdelijk voor Nahverkehrstickets vrijgeeft. Het is an-sich een goed product, maar de politiwk heeft zich daarbij (zoals je bij de linker vleugel vaker terugvindt!) zich hier en daar iets te naïef opgesteld.

  23. Anoniem schreef:

    1,5 miljard E gedeeld door 80 miljoen inwoners is 18,75/ inwoner per jaar.
    Dat is 1,56 E per maand.
    Nou dat is goedkoop om de strijd tegen klimaarverwoesting aan te gaan/beginnen.
    En de lomperds die aan de fossiele brandstof pomp 1,72 E betalen voor 10 km (werkelijke kosten minimaal 3 E, afschrijving, reparatie etc). Bewijzen dat hun gedrag hun beurs schaadt en de leefomgeving van zichzelf en toekomstige generaties.

    Je kiest voor lopen, fiets en OV, goed voor je beurs, milieu, klimaat en je nageslacht.
    De lomperds kiezen gelijk lemmingen de weg naar de afgrond.

  24. Anoniem schreef:

    In duitsland zijn er rond 50 miljoen auto’s.
    Bezit met 30 E per jaar verhogen.
    Maakt 1,5 miljard.
    En fossiele brandstof niet meer subsidiëren.
    En de brandstofprijs met 100% verhogen.
    Mensen gaan dan misschien hun mobiliteitsmodaliteiten herzien.

  25. vissers schreef:

    Niemand heeft het inspirerende voorbeeld gemeld, dat in Oostenrijk verleden jaar is ingevoerd. Dar heet KLIMAticket en kost-als je geen reductie als stud/senior hebt, resp. 1/2/3 €/dag (per maand te betalen) voor de eigen stad, regio=Land (provincie) of hele land. Dus hele land is al dubbel zo duur als DE, maar dan weer wel m.i.v. de IC en snelle treinen (die dan weer niet zo heel erg ontzettend snel zijn).
    Her en der bieden enkele DE-steden voor specifieke groepen nu ook het 1€/dag ABO aan, dus enkel voor de eigen stad.
    ALS je tot aanschaf van dit DE-ticket overgaat en vb enkel zomers wilt reizien: niet vergeten dan ook weer voor de 10e van de laatste maand op te zeggen. De houders van BC100, dus net-ABO voor alle DB-IC(E) treinen (slechts per jaar af te sluiten) krijgen dit DE-ticket als aanvulling gratis erbij en hebben dan zodoende het hele land, incl alle stad+streekvervoer.

  26. Anoniem schreef:

    Rutte waar blijft het NL-ticket?

  27. Anoniem schreef:

    Rutte waar blijft het NL-ticket?

    Hoeven mensen in hun stad/dorp/regio niet auto te rijden.
    En als zij eens uitrekenen hoeveel een auto-bezit meer kost dan een 29 Euro NL-ticket dan zou het gros van de auto’s bij het oud vuil gezet worden.

  28. Anoniem schreef:

    Rutte waar blijft het NL-ticket?

    Hoeven mensen in hun stad/dorp/regio niet auto te rijden.
    En als zij eens uitrekenen hoeveel een auto-bezit meer kost dan een 29 Euro NL-ticket dan zal het gros van de auto’s bij het oud vuil gezet worden.

  29. rene de bruijn schreef:

    ik kan het niet online aanvragen. via deutsche bahn of de niag. een kennis heeft het nagevraagd in duitsland en daar werd gezegd dat alleen mensen in duitsland met een duits adres het kunnen aanvragen

    1. Rene de briujn schreef:

      ik krijg dus ook via die sites foutmeldingen bij de aanvraag

      1. rene de bruijn schreef:

        ook niet via de apps van niag en deutschbahn

        1. Piet Oostlander schreef:

          Komt het er dan op neer dat buitenlanders het 49 euro ticket niet kunnen kopen? Dat kan toch niet!
          Zijn er inmiddels al meer ervaringen?

  30. Anoniem schreef:

    Volgens mij is het voor iedereen mogelijk om via deze app het kaartje te kopen en met creditcard te betalen. Die kun je dan kopen bij elk vervoersbedrijf dat meedoet aan de app.

    https://deutschlandticket.app/

    Er is nergens een antwoord op de vraag hoe burgers uit andere EU-landen het kaartje kunnen kopen, maar de contactgegevens van Deutsche Bahn zijn hier:

    https://www.bahn.com/en/contact
    kundendialog@bahn.de

    Ik werd vertaald met Google

  31. Erna schreef:

    Is dit goed te doen om van bv Enschede naar Munster vliegveld te gaan?
    Iemand ervaring of kennis hiervan ?

    1. Anoniem schreef:

      Munster-Osnabrück/FMO Airport heeft geen treinstation. U kunt de RB64 naar Münster HBF nemen en vanaf daar bus S50 naar de luchthaven. Duurt ongeveer 2.20 uur.

      Je hebt een Westfalenticket nodig, prijsniveau 9M à 18,80 euro per traject, maar dit kan per aansluiting verschillen. Te boeken op http://www.bahn.de, ik weet niet of er een DB-automaat in Enschede staat, dan daar.

      Het ticket van 49 euro is een maandabonnement voor pendelaars en frequente reizigers.

  32. Schœn schreef:

    Iemand ervaring met een app waar je geen internetverbinding nodig hebt om het Deutschland ticket te tonen?

  33. Bob schreef:

    We proberen al een paar dagen een regioticket Trier van VRT/DB aan te vragen, maar wat een ramp. Je adres wordt niet geaccepteerd. Maar het adres ingevuld van waar we een maand verblijven. Dat lukt tenminste. Nu naar de volgende stap, betalen. Dit lukt voor geen mogelijkheid en wordt steevast geweigerd. Dit is ook een slechte toeristentrekker.
    Het is toch te gek dat je aan je verhuurder moet gaan vragen om voor je te betalen en dat jij het dan aan hen terug betaald.

  34. Chris looman schreef:

    Hoe en waar kan ik 49€ tickets voor de DB kopen ???

  35. Rick schreef:

    Ik ben al dagen bezig om voor mijn zoon van 15 jaar een deutchlandticket te kopen. Voor mijzelf heb ik via (uiteindelijk) met de HVV switch app en paypal kunnen betalen maar accepteert geen geb datum van mijn zoon (onder de 15 jaar). En dat moet je wel goed invullen anders klopt de id niet bij controle. Wie heeft dit probleem ook (gehad) en heeft een oplossing?? Alvast bedankt! mvg, Rick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *