Dienstregeling 2023: minder maar langere treinen

Komende zondag gaat de dienstregeling 2023 in. Vanwege het personeelstekort gaan er opnieuw minder treinen rijden, toch wordt de kans op een zitplaats wel iets groter. Dat komt omdat een derde van de treinen verlengd wordt. Het aantal zitplaatsen groeit gemiddeld met drie procent.

Gemiddeld langere treinen

Er komen op werkdagen gemiddeld 4,5 procent meer stoelen bij, 13.000. Daar staat tegenover dat rustige treinen ook korter kunnen zijn. Zo worden de Sprinters Utrecht – Zwolle en Zutphen – Den Bosch in de daluren korter. De treinen Den Haag – Utrecht worden in de spits juist langer. Tussen Groningen en Zwolle en van Leeuwarden naar Zwolle belooft NS ook langere treinen, maar dan met name in de daluren.

Doordeweeks mist NS nog relatief veel reizigers, in vergelijking met voor corona. In de weekenden (en de daluren) zijn er meer reizigers teruggekeerd. Daarom worden niet alleen doordeweeks treinen verlengd, maar ook in het weekend. Volgens het spoorbedrijf komen er dan 10 procent meer zitplaatsen bij.

Minder treinen

Vanwege het personeelstekort gaan er in 2023 minder treinen rijden. Circa 12 procent van de treinen verdwijnt formeel uit de dienstregeling. Het grootste deel van de treinen is echter al in september en november geschrapt. Per december wordt het aantal treinen echter nog iets verder teruggebracht. Zo wordt het aantal directe treinen tussen Amsterdam en Breda teruggebracht van drie naar één trein per uur.

In de daluren wordt op de meeste lijnen elk half uur een trein de standaard. In de spitsuren blijft elk kwartier in de regel de standaard. Alleen op vrijdagen rijden er ook in de spits minder treinen. Zo kun je dan ook in de spits maar twee keer per uur van Rotterdam naar Utrecht. Tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven wordt van maandag tot en met donderdag de tienminutentrein weer opnieuw geïntroduceerd.

Goed voor de reiziger

De spoorwegen hopen door structureel in de dienstregeling te schrappen dat het spoorboekje betrouwbaarder wordt. Het moet voorkomen dat er last minute treinen geschrapt worden. President-directeur Wouter Koolmees stelt daarom ook dat de nieuwe dienstregeling goed is voor reizigers en personeel. “Met de dienstregeling voor 2023 verkleinen we de kans dat er op het laatste moment treinen uitvallen, zorgen we voor meer zitplaatsen waar nodig en geven we collega’s meer rust. Dat is onze nieuwe basis.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 december 2022 15:08

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

5 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

6 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

2 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug