Dijksma bereid slechtere prestaties HSL te accepteren

Den Haag krijgt vanaf 2018 definitief niet meer dan vier treinen per dag naar Brussel. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Kamer laten weten. De stad Den Haag wilde meer treinen. Er zullen dagelijks twaalf treinen van Amsterdam naar Brussel rijden over de HSL.

Dijksma vindt deze 12/4-variant een goede balans tussen de belangen van verschillende groepen reizigers. NS heeft wel gewaarschuwd dat deze verdeling het risico op verstoringen groter maakt. Dit omdat er niet ieder uur met dezelfde dienstregeling gereden wordt. Daardoor zou de uitval van Intercity Direct met 1 procent kunnen toenemen en die van de IC Brussel met 4,5%. De staatssecretaris is bereid om verdere verslechtering te accepteren en de prestatiecijfers naar beneden aan te passen.

Ter vergelijking: de reguliere trein heeft in Nederland een uitval van minder dan 2%. Op de HSL zijn de prestaties nu al vele malen slechter. "Ooit was het de bedoeling dat de verwijtbare uitval voor alle HSL-treinen niet boven de 0,5% zou komen. Die verwijtbare uitval mag nu al veel hoger zijn en Dijksma is bereid de normen nog verder te versoepelen. Dat is nooit in het belang van de reiziger," stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren

Reizigers uit Den Haag zijn in de toekomst sneller in België als zij per intercity naar Breda reizen en daar overstappen op de Intercity naar Brussel. Dijksma gaat kijken hoeveel reizigers gebruik gaan maken van de rechtstreekse trein vanuit Den Haag naar de Belgische hoofdstad. Mogelijk geeft dit in de toekomst aanleiding tot een heroverweging van de huidige keuzes, aldus de staatssecretaris.

Dijksma kiest voor de 12/4-variant, omdat bijna 40 procent van de reizigers uit de regio Amsterdam/Schiphol komt en slechts 10 procent van de reizigers uit de regio Den Haag. De gemeente Den Haag is teleurgesteld. "We hadden ingezet op meer. Dat zou leiden tot een hoger gebruik van de verbinding. We zien nu dat reizigers voor alternatieven kiezen. We blijven ons bij volgende kabinetten inspannen voor meer treinen," zegt een woordvoerder. De hofstad wil in de toekomst ook een directe treinverbinding met Duitsland. In de oorspronkelijke plannen van de NS Dienstregeling 2007 zou die er ook komen. Het zou dan gaan om een trein Den Haag – Schiphol – Berlijn. Zover is het echter nooit gekomen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug