De Nederlandse Spoorwegen gaan de bezuinigingen die noodzakelijk zijn door het debacle met de Fyra niet realiseren door treinkaartjes duurder te maken. Dat stelde minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem dinsdag in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z.
Dijsselbloem ging in op het bedrag van 340 miljoen euro dat NS in de komende 10 jaar moet bezuinigingen, vanwege de schade die is ontstaan door het mislukte project met hogesnelheidstrein Fyra. Die bezuinigingen zijn volgens de minister mogelijk door het spoorwegbedrijf efficiënter te laten werken. Volgens Dijsselbloem heeft NS ook beloofd de besparingen op die manier te behalen.
"Er zijn echt efficiencymogelijkheden binnen de NS en die gaan we uitputten´´, zei Dijsselbloem over de bezuinigingen. "De NS is een heel groot bedrijf, met een heel grote jaaromzet, het moet mogelijk zijn daar efficiencywinst te behalen. Duurdere kaartjes zijn geen efficiencywinst. Het gaat ons om besparingen waarbij je de kwaliteit van de dienstverlening overeind houdt, maar het gewoon efficiënter doet.´´
Ook in de concessie is afgesproken dat NS haar tarieven niet zomaar mag verhogen. Alleen als NS meer gebruikersvergoeding moet betalen aan ProRail dan mag dat doorberekend worden. Daarnaast mag de jaarlijkse inflatie in het treinkaartje worden doorberekend.
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…