Foto: Stefan Verkerk
Dinsdag 10 juni rijden er opnieuw geen NS-treinen in heel Nederland. Aanvankelijk zou er alleen gestaakt worden in regio West, maar spoorvakbond VVMC heeft besloten de staking uit te breiden. Als gevolg daarvan legt NS uit voorzorg het treinverkeer in het hele land stil. Of internationale treinen wel zullen rijden, is nog onduidelijk.
VVMC liet zondag weten dat de staking wordt uitgebreid: “Naast de regio West zal ook het werk in de regio Noord-West worden neergelegd,” aldus de vakbond in een persbericht. De vakbonden stellen dat de spoorwegen geen enkele stap hebben gezet. Onder regio Noord-West vallen onder andere Amsterdam en de kop van Noord-Holland.
Volgens NS rijden bijna alle treinen door het nu getroffen gebied. Daarom is besloten om uit voorzorg het gehele treinverkeer stil te leggen. “Om reizigers buiten de oorspronkelijke stakingsregio een betrouwbare en veilige reis te bieden, was de dienstregeling al aangepast. Doordat er nu in een groter gebied wordt gestaakt, kunnen we geen betrouwbare dienstregeling meer bieden. Het stakingsgebied is te groot geworden: bijna alle treinen rijden erdoorheen.”
Een woordvoerder van NS geeft aan dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen zijn voor de treinen naar Schiphol. Afgelopen vrijdag reden er door de staking ook geen treinen in het hele land. Toen bleven er vier keer per uur Sprinters rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp/Schiphol. Vermoedelijk zal dat nu opnieuw het geval zijn. De rechter heeft eerder bepaald dat Schiphol bij een NS-staking bereikbaar moet blijven.
Vrijdag bleven de internationale treinen rijden. Of dat nu lukt, is onzeker. Wel is duidelijk dat de EuroCity en EuroCity Direct naar België niet (volledig) zal rijden. Dat had NS al eerder aangekondigd, voordat de staking werd uitgebreid.
De staking zal er vermoedelijk voor zorgen dat het overig openbaar vervoer drukker zal zijn. Bussen, trams en metro’s zullen gewoon rijden. Ook de treinen van andere vervoerders, zoals Arriva, Blauwnet, Qbuzz, Keolis doen niet mee aan de staking.
Treinreiziger.nl pleit – naar Italiaans voorbeeld – voor een minimale dienstregeling. In België moeten stakers zich minimaal 48 uur van tevoren melden, zodat de Belgische spoorwegen een aangepaste dienstregeling kunnen maken met het personeel dat niet staakt. In Nederland mag juist niet worden gevraagd wie er wel of niet zal staken. NS kiest de laatste jaren vaker voor zekerheid, en legt het treinverkeer sneller dan voorheen volledig stil.
Donderdag 12 juni staat er ook een impactvolle staking op het programma. Dan zal in elk geval de regio Noord-West en Oost-Nederland staken, waaronder ook Amsterdam valt. De internationale treinen wordt normaal ook gereden door personeel met standplaats Amsterdam. Daardoor zullen er vermoedelijk donderdag niet of nauwelijks internationale treinen rijden.
Als de NS en de bonden niet nader tot elkaar komen volgt 16 juni in Noord- en Zuid-Nederland een staking en dinsdag 17 juni een landelijke staking.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 8 juni 2025 16:49
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…