fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Ook dinsdag 10 juni geen NS-treinen in heel Nederland

08 jun 2025 17:08

Dinsdag 10 juni rijden er opnieuw geen NS-treinen in heel Nederland. Aanvankelijk zou er alleen gestaakt worden in regio West, maar spoorvakbond VVMC heeft besloten de staking uit te breiden. Als gevolg daarvan legt NS uit voorzorg het treinverkeer in het hele land stil. Of internationale treinen wel zullen rijden, is nog onduidelijk.

Regio Noord-West

VVMC liet zondag weten dat de staking wordt uitgebreid: “Naast de regio West zal ook het werk in de regio Noord-West worden neergelegd,” aldus de vakbond in een persbericht. De vakbonden stellen dat de spoorwegen geen enkele stap hebben gezet. Onder regio Noord-West vallen onder andere Amsterdam en de kop van Noord-Holland.

Volgens NS rijden bijna alle treinen door het nu getroffen gebied. Daarom is besloten om uit voorzorg het gehele treinverkeer stil te leggen. “Om reizigers buiten de oorspronkelijke stakingsregio een betrouwbare en veilige reis te bieden, was de dienstregeling al aangepast. Doordat er nu in een groter gebied wordt gestaakt, kunnen we geen betrouwbare dienstregeling meer bieden. Het stakingsgebied is te groot geworden: bijna alle treinen rijden erdoorheen.”

Schiphol en internationale treinen

Een woordvoerder van NS geeft aan dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen zijn voor de treinen naar Schiphol. Afgelopen vrijdag reden er door de staking ook geen treinen in het hele land. Toen bleven er vier keer per uur Sprinters rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp/Schiphol. Vermoedelijk zal dat nu opnieuw het geval zijn. De rechter heeft eerder bepaald dat Schiphol bij een NS-staking bereikbaar moet blijven.

Vrijdag bleven de internationale treinen rijden. Of dat nu lukt, is onzeker. Wel is duidelijk dat de EuroCity en EuroCity Direct naar België niet (volledig) zal rijden. Dat had NS al eerder aangekondigd, voordat de staking werd uitgebreid.

Overig openbaar vervoer rijdt wel

De staking zal er vermoedelijk voor zorgen dat het overig openbaar vervoer drukker zal zijn. Bussen, trams en metro’s zullen gewoon rijden. Ook de treinen van andere vervoerders, zoals Arriva, Blauwnet, Qbuzz, Keolis doen niet mee aan de staking.

Minimale dienstregeling

Treinreiziger.nl pleit – naar Italiaans voorbeeld – voor een minimale dienstregeling. In België moeten stakers zich minimaal 48 uur van tevoren melden, zodat de Belgische spoorwegen een aangepaste dienstregeling kunnen maken met het personeel dat niet staakt. In Nederland mag juist niet worden gevraagd wie er wel of niet zal staken. NS kiest de laatste jaren vaker voor zekerheid, en legt het treinverkeer sneller dan voorheen volledig stil.

Meer stakingen

Donderdag 12 juni staat er ook een impactvolle staking op het programma. Dan zal in elk geval de regio Noord-West en Oost-Nederland staken, waaronder ook Amsterdam valt. De internationale treinen wordt normaal ook gereden door personeel met standplaats Amsterdam. Daardoor zullen er vermoedelijk donderdag niet of nauwelijks internationale treinen rijden.

Als de NS en de bonden niet nader tot elkaar komen volgt 16 juni in Noord- en Zuid-Nederland een staking en dinsdag 17 juni een landelijke staking.

(c) Treinreiziger.nl

5 4 stemmen
Artikel waardering
87 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk Lubbers
14 dagen geleden

Het personeel van NS is met deze staking al het krediet aan het verspelen. Deze landelijke vandaag was al een ultra domme zet en die van dinsdag zal ook weer voor veel overlast zorgen. Ik ben bang dat de agressie richting personeel door dit soort acties alleen maar gaat toenemen. De reden voor de staking zijn door het personeel en de vakbonden zeer slecht toegelicht en in de pers staan dus nu allerlei artikelen dat het alleen maar om 0,2% te weinig loon gaat.
Aantal negatieve reacties op nu.nl loopt al in de duizenden. Het is maar goed dat NS het X-account heeft afgeschaft. Waarschijnlijk overigens met voorbedachte rade want dit conflict zat er al enige tijd aan te komen.
De verliezers zijn in mijn ogen vooral “Rupsje nooit genoeg” De FNV en VVMC en het personeel. Kabinet is er niet meer dus ook vanuit de politiek zal geen helpende hand komen.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Neen, hoor.
Mensen moeten dan maar creatiever reizen voor1 1 dag.
Bijv. Bus en/of fiets, carpoolen.
Ze gaan er tenslotte middels een beter CAO-akkoord er ook financieel beter van worden.
Iedereen 120 E bruto per maand erbij!

gebruiker
12 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

wat is 120 “E”?

Frans E.R.
14 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Je hebt het goed onder woorden gebracht Henk. Behalve ernstige overlast voor de reizigers heeft dit ook economische gevolgen in de steden zelf die niet bereikbaar zijn met de trein, dat wordt hoe groot of klein weleens vergeten.
Ik ga al jaren om diverse redenen met tegenzin met een NS trein en probeer die ook zoveel mogelijk te beperken, maar heb soms helaas geen andere keuze, het is steeds meer een klote onderneming aan het worden en heb het vertrouwen al helemaal verloren. Mensen die met het idee kwamen om voor de derde keer in twee weken tot staken over te gaan, zou ik wel raad weten, maar dat is nog heel zacht uitgedrukt.

Meer van dit soort idiote acties en de autodealers spinnen er garen bij. Ik hoop dat er daarom nog méér vervuilende auto’s, brommers, scooters en dergelijke verkocht worden als je toch niet meer op het OV kan vertrouwen en zeker als er straks ook nog flink bezuinigd op wordt.
Nu is het NS met deze mafkees achtige acties, wat staat ons verder in het jaar te wachten in het OV, Het is gewoon een heel erge super oliedomme zet om zo de mobiliteit i.h.b. de NS trein lam te leggen voor reizigers die er een hoge tol voor moeten betalen. Gaan ze dit elk jaar doen als ze weer moeten onderhandelen voor een CAO, dan noem ik het maar een collectieve a-sociale overeenkomst als ze weer gaan staken en de reizigers de dupe laten worden.

Henk Lubbers
14 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Volgens mij loopt er nog steeds een procedure in Brussel over het illegaal onderhands gunnen van de concessie aan NS. Zou best eens kunnen dat als we over een jaar of 1 1/2 weer eens een functionerende regering hebben dat dit een hoofdpijndossier gaat worden. Personeel heeft maar niet door dat NS voor fikse uitdagingen staat, zelfs als de concessie stand houdt is het nog maar 7 jaar te gaan. NS is inmiddels zo ver van de harde realiteit afgedwaald dat het mijns inziens in een gelijk speelveld nooit een concessie kan winnen. Het kosten niveau van NS ligt veel en veel te hoog. Bedrijf heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen verlies gemaakt. Dat je dan als personeel en vakbond bedenkt dat je moet gaan staken voor meer loon tsja dan wordt het echt tijd dat je als personeel het deksel op de neus krijgt. FNV verbied ook het meten op de man/vrouw waardoor veel conducteurs (m/v) er nog steeds de kantjes vanaf lopen. Ik reis zelf al zo’n 45 jaar met de trein en ik zie de kwaliteit steeds verder achteruit hollen.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Gaat het ns personeel toch de ww in.
Hebben ze tijd voor reizen.

S.O. de Mieter
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik denk niet dat NS gebaat is bij iemand ‘van buiten’ die een parasitaire levensstijl onder het personeel promoot, of in sommige gevallen vergroot.

jan
14 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Ik denk er net zo over. Ik ga over een paar maanden een stedentrip naar Londen doen. heb even met idee gespeeld om dit met de Eurostar te doen, en een klein deeltje met de NS naar Amsterdam, maar met deze ellende nu net geboekt en ga lekker vervuilend vliegen. En ga met de auto naar Schiphol en parkeer op P3. Links kan wel ouwehoeren dat we minder milieu vervuilend moeten reizen, maar de alternatieven zijn, keer op keer niet betrouwbaar. Ze kunnen aan het gas van mij.

Laatst bewerkt op 14 dagen geleden door jan
FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Je kleinkinderen zullen je dankbaar zijn.

Baardstaart
12 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Ik kan je alleen gelijk geven. Als de regering wilt dat je milieubewust handelt, moeten ze het milieubewusthandelen niet omzeep helpen door laks te wezen naar de bonden etc. Als je niet meer echt op de trein kunt vertrouwen kan je altijd nog vliegen en als je een rijbewijs hebt met de auto.
Vandaag ervaren dat een trein terug moest omdat Profail een storing niet kon oplossen. We gingen naar een museum in Amsterdam met een tijdslot. Had al zo weinig vertrouwen dat ik meer dan 1,5 uur tijdsreserve heb genomen en uiteindelijk hadden we die ook nodig gehad om net op het tijdsslot aan te komen.
Als er een echt werkende full self drive auto komt, waar ik zonder rijbewijs me mee mag laten rijden heb ik er ook echt interesse in.

Hanzeboog
14 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Agressie is in het algemeen toegenomen. Waarom zijn in winkels, banken, stadskantoren etc beveiligingspersoneel? Niet omdat die personeel zo slecht hun werk doen. Het is een maatschappelijke ontwikkeling dat de intolerantie is toegenomen.

Ongetwijfeld valt er wat te zeggen hoe de NS handelt. Meningen zullen verschillen over daarover.

Maar dat wil niet zeggen dat het gelegitimeerd is om af te reageren op het personeel van NS Reizigers. Zeker als je weet dat loonsverhoging voor deze personeel nodig is vanwege onder meer agressie. Oorzaak en gevolg.

De demissionaire kabinet met BBB, NSC en VVD zal de lopende zaken blijven afhandelen. Zeker als er echt crisis is.

Dries Molenaar
12 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Afwezige service en asociale omgangsvormen van genoemde instituten met hun personeel wekken ergernis en agressie op. Het is een mythe dat de burgers eerder over hun kookwater raken.

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

In principe is het goed dat er in de huidige tijd nog vakbonden bestaan, omdat er veel werknemers zijn die niet voor hun eigen belangen kunnen opkomen en velen van hen het simpelweg niet begrijpen. Dat geldt speciaal voor banen met een lage vooropleiding, waarvan er bij NS veel zijn. Daarmee wordt echter wel een flinke verplichting en verantwoordelijkheid verplaatst van de leden naar de vakbond. De vakbonden weten dondersgoed dat het werk stilligt zodra zij roepen dat hun leden het niet langer moeten pikken. Veel van de stakers zullen niet steekhoudend kunnen uitleggen waarom ze staken, behalve dan dat ze sowieso ontevreden zijn. Het nettoverschil tussen hetgeen waarvoor ze zeggen te strijden en hetgeen dat de werkgever biedt, zal voor velen een raadsel zijn. De vakbond heeft gezegd dat ze het niet pikken, dus de boel moet plat. Dat is het enige dat telt. Het voortdurend door de vakbonden aangewakkerde wantrouwen onder het personeel jegens de werkgever, is echter de enige dat nog bestaansrecht biedt aan de vakbonden. De vakbond is in overlevingsmodus. Als er niet langer gedaan kan worden of actie noodzakelijk is, zeggen mensen hun lidmaatschap op en dan worden de bonden nog minder relevant. Zo argwanend als het personeel zich toont jegens de werkgever, zo naïef is het jegens de drijfveren van de vakbonden.

In dit geval is er sprake van een werkgever die financieel gezien al met de rug tegen de muur staat. De vakbondsleden staan toe dat die jaarlijks het mes op de keel wordt gezet. De vakbond zelf heeft haar taak gedecimeerd tot uitsluitend nog loonsverhoging eisen en stakingen organiseren. Het ergste dat de bond kan overkomen, is een werkgever die direct akkoord gaat met de looneis. Maar feitelijk is de vakbond de vakbeweging. Het gaat helemaal niet meer over de inhoud van het vak. Het gaat niet over toekomstbestendig maken van het werk. Het enige dat de bond doet, is de hakken in het zand zetten. En daar heeft het rijdend personeel uiteindelijk helemaal niets aan. Want hoe dan ook, zal het vak van conducteur inhoudelijk veranderen. Het kan niet anders dan dat vanaf de concessie HRN 2033 de werkdag van een HC er heel anders uit dan die nu. Zorg dan als vakbeweging dat je daar klaar voor bent en zorg dat je daarover inhoudelijk kan sparren met de werkgever, in plaats van voortdurend in de actiemodus gaan. Daar ligt de verantwoordelijkheid van de bonden. En niet bij het uitsluitend zeuren over wat procentjes loonsverhoging, terwijl je doet alsof je voor de leden opkomt.

Henk Lubbers
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Uitstekend verwoord. Ik vraag mij wel af of de gemiddelde conducteur echt niet door heeft dat het werk zwaar gaat veranderen. Ik heb zelf meer het idee dat er heel veel “struisvogels” bij NS werken. Die komen straks wel van een kouwe kermis thuis.

S.O. de Mieter
14 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Mee eens, je vraagt je af wat er met die ondernemingsraad aan de hand is.
Wat zit daar in de koffie? Een slaapmiddel?

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als nu eens de werkgevers een goed werkgeversbod doen.
Weten hoe hun werknemers in het leven staan, zouden moeten staan.
Het mankeert bij die managers aan goed HR-beleid daar zij mens(medewerkers)- natuur-klimaatonvriendelijke economie lessen klakkeloos gevolgd hebben.

Ab Normaal
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

De NS kan een prima bod doen, betekend wel dat de prijzen met 20-30% omhoog moeten gaan. Dat zullen veel reizigers niet accepteren. Dus wat is “goed” in dit geval. Gezien de huidige situatie van de NS zou het ook nog te verdedigen zijn dat de werknemers een loonoffer brengen.

Johan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Het maakt niet uit of NS een gul of zuinig bod doet, gestaakt wordt er sowieso.

Mario
11 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Mijn bakker maakt het brood ook duurder. Iets met grondstoffen, energie en gestegen loonkosten. Ik zal het helaas moeten ophoesten, anders stopt de bakker er mee.

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Vakbonden moeten wel weten wat ze wel en niet kunnen maken. En als ze acties voeren moeten ze deze goed kunnen uitleggen. Veel reizigers hebben geen begrip voor deze loonstaking, maar veel reizigers hebben wel begrip voor stakingen ten gevolge van een geweldadig incident in de OV sector. Staken is een zwaar middel en deze moet je zeer spaarzaam gebruiken. Ga anders de weg afzetten bij het NS kantoor of bedenk iets anders om aandacht te vragen voor de arbeidsomstandigheden of beloning.
Het gaat sinds de Coronaperiode niet goed met het OV en de NS. Dit betekent ook dat bonden tevreden moeten zijn met een minder loonbod van de werkgever, wat prima uit te leggen is. Als de consumentenprijzen voor het gebruik van het OV volgend jaar met 12% omhoog dreigen te gaan is er helemaal geen ruimte voor luxe loonbod van de werkgever.
Overigens snap ik het kabinet ook niet dat als er geen geld om die 300 miljoen te dichten dat er serieus nagedacht wordt over de aanleg van de NSL. In zo een situatie zou het kabinet moeten kiezen voor het zo goed en kwaad behouden van het huidige OV aanbod en het voorkomen van extreme prijsverhogingen en niet voor nieuwe railinfra.
Als er sprake is van verziekte arbeidsomstandigheden moet een vakbond ook duidelijk zijn tegenover de reiziger. Ik krijg sterk het idee dat hier niet echt sprake van is; dit in tegenstelling met het begin van de nieuwe concessie van Arriva vorig jaar in Twente.

Henk Lubbers
14 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het komende jaar hebben we geen missionair kabinet in Nederland. (als het al binnen een jaar gaat lukken, ik heb er een hard hoofd in) Betekend gewoon dat het demissionaire, het woord zegt het al, alleen op de winkel blijft passen en besluiten over investeren in de infrastructuur etc.etc. aan een nieuw kabinet zal overlaten. De OV-sector zal echt het komende jaar een pas op de plaats moeten maken en dus zijn die acties die nu gevoerd worden echt ultra dom wat mij betreft. Annemiek heeft het hierboven al heel goed aangegeven.

Mario
11 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als je bij de NS wil besparen, dan ga je in Utrecht eens kijken op het hoofdkantoor. De spilzucht klotst daar over de plinten. Het is grotendeels een soort crèche voor gesjeesde politici en andere non-valeurs die in een veilige, concurrentievrije omgeving bedrijfje mogen spelen, waarbij er zo’n 90 directeurs in de bovenbouw zitten, die zich bezig houden met zaken als het aantal genders turfen, het klimaat redden bij de koffiemachine, woordvoeren en meer van dat soort futiele activiteiten. En elkaar de hele dag bestoken met mail en meetings natuurlijk, er moet wel wat te doen zijn als je twee keer per week naar Utrecht moet komen en 6 uurtjes aanwezig moet zijn.

Nee, Annemiek zoekt de oplossing bij mensen die 168 uur per week ingezet kunnen worden door hun werkgever, en die vragen om een zware beroepenregeling en compensatie van de inflatie, en beschimpt terloops nog even de intellectuele vermogens van de mensen die aan de basis staan van de spoorwegen.

Zeuren over procentjes. Walgelijk ben je.

Dries Molenaar
14 dagen geleden

Wederom geen treinen naar BE

Hanzeboog
14 dagen geleden

Vervelend dat NS helemaal geen treinen liet rijden. Natuurlijk gaan de meeste treinen via Midden Nederland via (provincie) Utrecht. Hadden ze niet in de spitsuren even de treinen niet kunnen laten rijden?

Want forenzen hebben de trein hard nodig. In tegenstelling tot dagjesmensen en overige soorten treinreizigers.

Maar begrijpelijk dat het personeel van NS Reizigers staken. Daar hebben ze net zoveel recht als personeel van andere bedrijven. Ook al zijn ze werkzaam bij een dienstverlenend bedrijf.

Personeel van NS Reizigers is bepaald niet simpel. Ze krijgen te maken met agressie, heftige situaties (zelfdoding), onbegrip en hebben onregelmatig werk. Waardering is er niet altijd. Ze zijn wel eens de Kop van Jut.

Waarschijnlijk zal mijn reactie niet positief beoordeeld worden. Maar weet wat er speelt omdat iemand ken die werkt op de trein.

Kees
14 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ga eens een tijdje in de zorg werken:
Hoge werkdruk
Slechte CAO
Lage salarissen

West
14 dagen geleden
Antwoord aan  Kees

En juist om te voorkomen dat we (het spoor) ook afglijden naar een dergelijk bestaan blijven de vakbonden zich sterk maken. De zorg is een heel goed voorbeeld van hoe een sector zich negatief kan ontwikkelen als werkgevers / aandeelhouders en -in dit geval- verzekeraars vrij spel krijgen. In de zorg heerst een stigma op staken want je zou de cliënt ermee duperen. Nu dupeert men echter zichzelf en daarmee indirect ook de cliënt, want de wachtlijsten zijn enorm en veel jonge mensen kiezen niet meer voor een carriere in de zorg.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  West

Inderdaad.
Iedereen 120 E bruto per maand erbij.
In de zorg 240 E bruto per maand.

Jan
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

So what? Mijn buurman rijdt ook een duurdere auto dan ik. Het gras is altijd groener ergens anders. Als ik in de sloot spring, spring jij ook de sloot in?

Henk Lubbers
14 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

De reacties van FFA kan ik echt niet meer serieus nemen. Ratelt alleen maar dingen van de vakbond na en even nadenken is er niet bij. NS gaat zeer zware tijden tegemoet. Als er een links kabinet komt zou het nog kunnen meevallen, maar dat lijkt mij echt nog behoorlijk ver weg.

Hanzeboog
13 dagen geleden
Antwoord aan  Kees

Bashen op NS personeel is populair, makkelijk en goedkoop.

Heb respect voor medewerkers in de zorg. Hoge werkdruk is daar zeker.

Maar het is zeker niet zo dat NS Reizigers personeel een luizenbaan hebben.

Ab Normaal
13 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Klopt, echter is de NS begonnen door alles de schuld van de reiziger te noemen.

  • Volle treinen werd “een overschot aan reizigers”
  • Een idioot betalingssysteem werd “de reizigers rijden te veel zwart”
  • Systeemstoring bij de NS werd “U heeft niet op tijd gereageerd”
  • Service van conducteur werd “een chatbot”
  • Een stremming werd “minder treinen”

Als je als dienstverlener geen zin hebt om je dienst te verlenen dan ga je vanzelf kapot. Maakt niet uit in welke sector zit. Waar andere bedrijven aangepakt worden door negatieve berichten, komt de NS er elke keer mee weg.

Henk Lubbers
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Ze hebben nu ook zo’n beetje alle communicatie met de reiziger overboord gegooid en zeker groepen kunnen nu niet meer bij NS terecht. Het X-account van NS is weg omdat er teveel kritische berichten waren en om dezelfde reden is ook de NS Community opgedoekt. Bedrijf kan dus slecht omgaan met kritiek. Zeker op de community stonden waardevolle bijdragen. Maar NS deed er gewoon nauwelijks iets mee.

dagreiziger
12 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Inderdaad, de NS zijn eigenlijk ambtenaren aangezien NS een staatsbedrijf is. Dat ‘zelfstandige’ is een papieren tijger en stelt niks voor. En de politiek houd ze nog de hand boven het hoofd door ze tegen de EU regels in de concessie te verlengen.

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door dagreiziger
jan
14 dagen geleden

Als ik bij de NS zou werken zou ik me meer zorgen maken over ‘onze’ toekomst dan een paar procent extra, al die eerste klas reizigers terugkrijgen zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Meer omzet genereren in plaats van steeds legere duurdere treinen laten rondrijden, steeds minder mensen die van je dienst gebruik maken des te kleiner het maatschappelijk en politiek draagvlak om opnieuw tekorten aan te vullen. 

Bij PostNL kan je zien wat gebeurd als steeds minder mensen je product gebruiken, die verloren reizigers krijg je met elke paar maanden staken (NS/ProRail/etc.) niet terug de trein in. Uiteindelijk zullen de inkomsten omhoog moeten en de kosten omlaag anders is het sowieso een aflopende zaak…

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Dat klopt. Als in de aanloop naar 2033 eindelijk de realiteit in zal dalen, mag je aan het personeel vragen: “Waar waren jullie in 2025 toen jullie er nog wat aan konden doen?”. Dan kunnen ze niet anders dan antwoorden dat ze gingen staken om een paar tientjes.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Een paar tientjes.
NS kom dan over de brug.
Haal het geld bij de dieven, rechts, die de inkomensquote de afgelopen 20 jaar met 15% hebben doen verlagen. Om hun zakken te vullen.
Belastingverhoging nu voor de rijkste 10%.
Rechts lullen en maar de zakken vullen.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Die zitplaatsen worden opgevuld door forenzen, ov-abonnementenhouders.

Ab Normaal
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Wie zou ze anders moeten vullen? Mensen die graag “gratis” reizen.

West
14 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Jan in de basis ben ik het met je eens. De treinen moeten rijden, de treinen moeten proper zijn en er mag wat mij betreft vanaf morgen direct worden begonnen met het zogenaamde meten op de man. De collega’s die structureel slecht presteren mogen van mij het veld ruimen, weg ermee. Voor enkel het vertrekproces en het omroepen heb ik geen conducteur nodig aan boord. Wel voor de sociale veiligheid en de kaartcontrole. Degenen die aan die laatste twee zaken weinig tot niets bijdragen kunnen we missen als kiespijn. Hiernaast zou ik terugzakken naar robuustere kwartiersverbindingen, in plaats van de 10-minuten trein.
Tis natuurlijk wat anders om voor het lage presteren van een kleine groep het hele personeelsbestand te straffen. We leven in een wereld die in rap tempo duurder wordt en dit trekt een zware pijler op het personeel. In veel randstedelijke standplaatsen is het een serieuze uitdaging om voldoende personeel te vinden. De enorm hoge prijzen voor wonen en het relatief lage basisloon (ex. ORT) maakt het werk onvoldoende aantrekkelijk. Daarnaast veel negatieve geluiden omtrent agressie, zelfdodingen, dubbel onregelmatig werken etc. Om voor nieuw personeel dus een serieuze optie te blijven moet het werk aantrekkelijk blijven en een goed loon helpt daarbij.

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  West

Als we ons beperken tot de conducteurs:

Het is juist de taak van de vakbeweging om te zorgen dat er een discussie ontstaat hoe het vak van conducteur toekomstbestendig kan worden gemaakt. Aan een vakbond die de leden alleen de barricaden op jaagt om een loonsverhoging, hebben de conducteurs helemaal niets.

Als het om de inhoud van het vak gaat, gaan bij de vakbonden direct de hakken in het zand, omdat er anders getornd zou worden aan verworven rechten. Het instellen van een prestatienorm, is voor de vakbonden bijvoorbeeld uit den boze. Dat terwijl ik me kan voorstellen dat veel ‘goede’ conducteurs zich daardoor enorm veel zorgen maken over de erosie van hun vak. Het is voor hen trekken aan een dood paard, als zij wel braaf de taken passend bij het vak uitvoeren, terwijl de ‘slechten’ zich beperken tot de sluitprocedure en het uitputten van hun Netflixaccount. De vakbond staat altijd in de startblokken om de slechten te verdedigen.

Zoals het er nu voor staat, is het niet te verwachten dat een conducteur die nog geen 45 is zijn pensioen haalt als conducteur. Simpelweg omdat het vak dan gewoon verdwenen is of vervangen door iets anders (controleploegen?). En de schuld ligt dan niet bij de boze werkgever, maar bij degenen die het vak irrelevant maken. Dat is hartstikke zonde en bitter voor de conducteurs die wel hun best doen. Daar moet de vakbond mee aan de slag, niet met het zeuren over een paar tientjes aan loon. Des de dwarser de vakbond blijft liggen, des te sneller verdwijnt het vak van conducteur. Wie staakt werkt mee aan zijn eigen ondergang.

West
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Waarom de vakbonden er al jaren voor kiezen om het meten op de man tegen te houden is mij ook niet helemaal helder. Blijkbaar is er dan toch een redelijk grote groep op tegen, en ik kan me niet voorstellen dat dat enkel vanuit de Netflix-conducteur komt. Wellicht is men bang dat het een spelletje van ‘targets’ gaat worden. ‘Haal minimaal X controles per dienst, of anders…’. Valt wat voor te zeggen natuurlijk dat je nu in een job met relatief veel vrijheid daar niet op zit te wachten. Zeker de oudere collega’s lopen vaker rond met de mening ‘het zal mijn tijd wel duren’. Dat het op termijn wel anders moet is echter duidelijk.
Wel omvat het bedrijf natuurlijk wat meer collega’s dan alleen conducteurs, die wel of niet goed presteren. Er liggen ook personeelstekorten bij machinisten, monteurs, IT’ers, ondersteunend personeel. Ook voor hen is het belangrijk dat deze werkgever een aantrekkelijke optie blijft.

Laatst bewerkt op 14 dagen geleden door West
FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Bij de vakbonden worden voorstellen democratisch aan de leden voorgelegd.
Wie jij als de slechten betitteld is mij dan onduidelijk.
Dus de meerderheid stemt ten faveure van de slechten?
Jouw neo liberale prietpraat, fake verhalen dienen slechts het vullen van zakken van de happy few die in weze ‘ arme zielen’, die middels hun corps verleden genieten van het dehumaniseren van mede – werkers, burgers.
Kortom onverholen rechts gelul verpakt in pseudo intellectueel geprietpraat.

Henk Lubbers
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Door het opdoeken van de BOA-status (mede op advies van de FNV, bij een enquête gehouden door de FNV stemde 75% van de conducteurs vóór) zouden eigenlijk de salarissen eerder verlaagd dan verhoogd moeten worden. Immers minder taken, minder verantwoordelijkheden en geen examens doen voor het behoud van de BOA-status zou moeten leiden tot minder salaris. Nu is demotie een heel moeilijk begrip in Nederland, maar bij minder taken past absoluut geen hoger salaris.

Marc Busio
14 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Die vergelijking met de Post maak ik ook altijd. Post en spoorwegen zijn allebei fenomenen uit de negentiende eeuw die technisch zijn ingehaald en daardoor in hun eindfase verkeren. Omdat er steeds minder mensen gebruik maken van hun diensten gaan die daar steeds meer voor betalen en zullen om die reden afhaken. Die neerwaartse spiraal is bij de post begin deze eeuw al ingezet en bij de spoorwegen sinds de Corona-pandemie. De concurrentie met het wegverkeer heeft de trein nooit aangekund, maar op kunstmatige wijze (overheidssteun, grote vervoerscontracten) heeft dit vervoersmiddel de twintigste eeuw kunnen doorstaan, maar het einde van de eenentwintigste eeuw zal het niet gaan halen.

S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Ik weet werkelijk niet wat ik hier lees!
De lage rolweerstand in combinatie met de mogelijkheid schone energie zonder omwegen naar het voertuig te leiden maken de trein juist de modaliteit van de toekomst.
Laten we blij zijn dat een groot deel van de infrastructuur is behouden, voor het zelfde geld was deze door kortzichtige types gesloopt en door asfalt vervangen.

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die de hoogte van de rolweerstand als doorslaggevend motief zullen gebruiken bij een keuze van hun voorkeursvervoersmodaliteit. Als je kijkt naar de toekomst van het Nederlandse spoor, dan valt er nauwelijks grote progressie te verwachten qua reiskwaliteit voor de reizigers. Over een jaar of 25 zal de spoorkaart niet grootschalig gewijzigd zijn. De treinen zullen er nog soortgelijk uitzien.

Ik heb sinds enkele weken een nieuwe auto. Ik denk dat je deze kunt beschrijven als een top middenklasser. Bij het starten blaast er een kussentje in mijn rug op, zoals ik hem heb ingesteld, zodat ik nog comfortabeler zit op de toch al prettige stoel, die ook nog eens verwarmd kan worden. Ik vertrek bij mijn huis en rijd de stad uit, terwijl de auto mij automatisch waarschuwt voor al het mogelijke gevaar en hij automatisch uitwijkt voor vluchtheuvels en dergelijke. Eenmaal op de snelweg zet ik de adaptive cruise control op 140 en dan hoef ik voorlopig geen gas- of rempedaal aan te raken. De active lane assist zorgt er vervolgens voor dat ik eigenlijk niet meer hoef te sturen. Het ding stikt bovendien van de hulpmiddelen voor als ik van rijstrook wil wisselen. De stereo aan boord heeft een fenomenaal geluid. Het is haast jammer dat ik al na 50 minuten op mijn werkplek aankom. Het gros van de opties bestond een jaar of 5 geleden niet eens. En over nog eens 5 jaar zijn we nog verder richting een zelfrijdend voertuig. Bij het OV verandert er binnen die termijn helemaal niets, ondanks de lage rolweerstand.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoeveel is de huidige CO2z uitstoit?
Hoeveel bij de zelfrijdende auto?
Wat doet het voor het netwerkcongestie, stikstofuitstoot?

S.O. de Mieter
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ha, ha, nee, dat de rolweerstand een argument voor die keuze wordt geloof ik ook niet. Hij is vooral van belang voor het energieverbruik bij bulkvervoer.
De moderne auto zit inderdaad aan de top van zijn ontwikkeling qua brandstofgebruik, qua kwaliteit en qua comfort.
Voor wat betreft de ontwikkeling tot een zelfrijdend voertuig raad ik u toch aan de laatste aflevering van het programma Zembla even te bekijken.

Ab Normaal
13 dagen geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Kijk omgekeerd naar bijvoorbeeld een Ziggo. Was in het verleden ook een overheidsdienst, ook die wordt ingehaald door nieuwe technologie. Toch zorgen ze ervoor dat ze relevant blijven.

Johan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Ziggo is nog relevant omdat in het grootste deel van Nederland de enige aanbieder van kabeltelevisie is, maar Ziggo verslaat zelfs NS qua dikte van de middelvinger naar de eindgebruiker.

Mario
11 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Wat een ongeïnformeerd geleuter. De treinen zitten stamp en stampvol. Er is schaarste. Ook aan capaciteit op het spoor. Aan schaarse middelen hangt een prijskaartje. Het treinkaartje mag fors duurder. Maar daar moet je in Nederland niet mee aankomen. De achterlijke kruideniersmentaliteit van dit land. Zucht.

Martijn
14 dagen geleden

Echt, die NS-spoorkaart is te slecht voor woorden. Niet alleen kun je niet in één opslag zien waar intercities rijden en waar stoptreinen, de aansluitingen van lijnen op elkaar zijn ook alleen maar logisch voor wie weet hoe het echt zit. Tel daar nog allerlei rare toevoegingen die simpelweg dubbel bijgetekend zijn naast de bestaande lijn (Heerlen-Aken, de HSL-Zuid bij Breda en Hoofddorp), en een totaal gebrek aan hiërarchie in de stations, en je houdt een tamelijk waardeloze kaart over…

Johan II
14 dagen geleden
Antwoord aan  Martijn

Inderdaad, de kaart is nietszeggend, en de dienstregeling/vervoersontwerp wordt chronisch gecorrumpeerd door willekeur en onnodige complexiteit. Al decennialang.

Dat de vak-beweging haar relatie met (de ontwikkeling van) het OV-vak echt volledig uit het oog verloren heeft komt niet uit de lucht vallen. Een houtje-touwtje vak is geen vak, heeft geen inherente (h)erkenning van vak-kundigheid of rijkdom van vak-eer.

Het is politici, het publiek – en ook de leidinggevenden in de sector zelf – niet meer te wijten dat ze helemaal niet meer doorhebben dat het openbaar vervoer ten onder gaat aan willekeur/onkunde.

OV-land is soort polderversie van Trumpiaanse willekeur/onkunde, de vakbewegingbaasjes spelen Elon Musk. Ook de pavlov-struisvogel reactie om het bericht van Martijn met minnetjes te verwelkomen past daarbij.

Laatst bewerkt op 14 dagen geleden door Johan II
Joost2
14 dagen geleden

Fijn, ik moest vandaag naar Breda, dinsdag 10 juni opnieuw naar Breda, donderdag 12 juni naar Den Haag en dinsdag 17 juni naar België. Lijkt erop dat ik de volle laag krijg.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Dat is nauw eens pech.
Gelukkig kan je in nederland, ook gezien de korte afstanden toch andere vervoersmodaliteiten benutten.
Je bent toch creatief.
Hoe ben je dan vrijdag j.l. in Breda geraakt?

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Met de bussen naar Breda gaan dan ben je een eeuwigheid bezig. Komt er gewoon op neer dat mensen zonder rijbewijs vrije dagen moeten opnemen en de rest neemt de auto. Zolang de belgische Eurocity rijdt lukt het nog wel. Gewoon netjes in en uitchecken en vinden ze dat je er illegaal in zit dan alles voor de rechter uitvechten.

Joost2
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik zal mijn mammoetanker wel als alternatief nemen…

Meeting van afgelopen vrijdag heb ik moeten afzeggen. Helaas is dat voor de afspraken van komende weken niet zo gemakkelijk en zal ik dus een alternatief moeten zoeken.

Baardstaart
14 dagen geleden

Het ziet er niet naar uit dat – tot leedwezen van de reiziger – er spoedig een eind aan het arbeidsconflict komt. Ben benieuwd of de bonden zo gestoord zijn of ze ook tijdens de NATO top gaan staken (gezien de snelwegen A4 en A44 gebruikt gaan worden voor de aan en afvoer van de hotemetoten…) . Verder is de politiek 0,0000 geintresseerd zijn in het OV, behalve de NSL die ondanks alles aangelegd moet worden. Geld dat beter in andere zaken gestoken kan worden. Als men toch geen interesse in OV heeft dan in nieuwe wegen of defensie.

Ab Normaal
13 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nee, de geplande stakingen tijdens de NAVO top zijn opgeschort. Watjes.

Henk Lubbers
13 dagen geleden
Willem
12 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Vinden de bonden dit ook niet wat asociaal naar alle mensen toe die afhankelijk zijn van de trein en iets proberen te plannen? Waarom wordt deze uitbreiding pas op het laatste moment bekendgemaakt? Als het stakingsrecht op deze manier misbruikt wordt, pleit dat des te meer voor een minimale dienstregeling naar voorbeeld van België.

Johan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

Vinden de bonden dit ook niet wat asociaal naar alle mensen toe die afhankelijk zijn van de trein en iets proberen te plannen?

De f*ckbonden doen hun naam eer aan.

Edg
12 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

Laatste moment op zondag voor iets dat dinsdag gaat spelen?
De communicatie van de staking op 6 juni was ook “pas” op 4 juni.
Ik zie het probleem daarom ook niet zo?

Johan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Edg

Over het stakingsschema werd op deze site in de ochtend van 31 mei bericht: https://www.treinreiziger.nl/eerste-van-5-spoorstakingen-al-vrijdag-6-juni-gepland/
VVMC weet dat NS te traag is om in twee dagen de dienstregeling aan te passen, dus dat het gevolg van deze mededeling wéér is dat er landelijk geen enkele NS-trein rijdt. Dit vergroot onnodig de overlast voor bijvoorbeeld mensen die in Noord-Holland werken en die net hun afspraken van donderdag hebben verzet, mogelijk deels naar dinsdag. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat het een vooropgezet plan is om van al die aangekondigde regionale stakingen een landelijke staking te maken.

Martinistadjer
12 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Uiteraard. Er staken maar een paar NS-ers, die uit de stakingskas betaald moeten worden, en de rest voert ook niets uit. Maar die moeten wel door NS betaald worden. Maximaal rendement voor de vakbond tegen minimale kosten. Als NS zo gaat werken wordt er meteen gestaakt.

Tonny
12 dagen geleden

Inmiddels heeft NS besloten helemaal geen treinen te rijden. Dit is echt machtsmisbruik ten top. Personeel wil niet werken, het bedrijf zelf kennelijk ook niet. Ik wens het bedrijf een hele spoedige ondergang tegemoet.

R. de Groot
12 dagen geleden

Bedankt allen. Het is eerste pinksterdag en mijn azijn was op. Gelukkig is er in deze reacties een overvloed.

Edg
12 dagen geleden
Antwoord aan  R. de Groot

Ik begrijp werkelijk niet waarom Hildebrand de reactiediarree op deze click-bait artikelen maar laat voortbestaan. Het is vooral verworden tot een anti-spoor website waarbij NS de grote boze vervoerder is, waarbij het “een andere vervoerder doet het veel beter” van een zeer hoog gehalte is.
Alsof de service zo enorm omhoog gaat en treinen opeens veel schoner worden als Arriva er gaat rijden. Personeelstekorten zijn dan zeker ook opeens als sneeuw voor de zon verdwenen? Want elke conducteur wil voor een slechtere CAO bij Arriva gaan werken en machinist worden natuurlijk. Kaartjes gaan ook niet goedkoper worden. De overheid trekt gewoon een gedeelte van de subsidie terug en dat gaat terug de schatkist in.

Veel succes met je betere vervoerder.

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door Edg
Tonny
12 dagen geleden
Antwoord aan  Edg

Nou, de andere bedrijven werken wel degelijk efficienter als het gaat om hoeveelheid personeel. Dat kun je niet leuk vinden of je kunt het er niet mee eens zijn, maar volgens mij staat dat wel vast.

Wat staken betreft, ik heb de cijfers niet gereed en correct me if I’m wrong, maar ligt het NS net niet veel vaker plat dan bij de andere vervoerders? Ondanks dat NS personeel beter betaald wordt?

Edg
12 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Nou wat efficient zeg, het aantal treinen bij Arriva wat opgeheven wordt vanwege personeelstekorten zijn nog nooit zo hoog geweest als de laatste jaren en ze kunnen tij maar niet keren.
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken/oorzaken/problemen-met-de-personeelsinzet
Ik betaal nog altijd liever iets meer voor een kaartje zodat ik zeker weet dat een trein veilig is en deze ook daadwerkelijk gaat rijden.

Tonny
12 dagen geleden
Antwoord aan  Edg

NS is nog altijd niet terug op de originele dienstregeling. Dus same difference 🙂

Johan II
12 dagen geleden
Antwoord aan  Edg

Ik denk dat deze ‘diarree’ een reflectie is van wat reizigers in hun gezicht krijgen. Alle mensen op deze website hebben een hart voor OV of ‘het spoor’.

Denk ook dat verreweg de meesten het liefst trots zouden zijn op de NS, Nederlandse Spoorwegen, ik althans wel. Daarom doen het (wan)gedrag – het liegen, de slapte – en de (wan)prestaties ervan extra pijn, en zijn reacties wellicht extra fel.

Ik snap ook dat je je identificeert met vakbond, NS of NS-werknemerschap, dat is een logische vorm van trouw.
Zou liever hebben dat je je inzet voor het verbeteren van NS of de vakbond als op het afgeven op mensen die hun pijn uiten, met argumenten die elk kind kan begrijpen.

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door Johan II
Mar
12 dagen geleden

Haal de rails weg en maak er een busbaan van….

Klaas-Jozef
12 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

🙄 hoezo voor de 🚌 🙄, 🚲🚴🏻🚲!

B.Est
12 dagen geleden

Laat de (arbeids)markt zijn werk doen. Waarom worden deze schadelijke praktijken nog geduld ?

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  B.Est

Daar ben ik het mee eens. Het stikt bij NS van de perswoordvoerders, maar er komt nauwelijks een duidelijk statement naar buiten.

NS zou bijvoorbeeld stoïcijns kunnen beginnen met het uitkeren van de door haar voorgestelde loonsverhogingen. Daarnaast kan het de vakbonden uitnodigen voor een gesprek met als doel de stakingen te beëindigen. En niet meer dan dat, met daarbij duidelijke consequenties voor vakbondswerk onder werkuren, indien de bonden niet komen opdraven. NS kan laten weten dat het het vervelend vind dat er mensen in dienst zijn die het werk niet langer tegen de huidige voorwaarden willen doen. Het kan communiceren dat het daarom de opzegtermijnen bij ontslagaanvraag door de werknemer verkort tot 1 dag. Dan weet iedereen waar die staat.

Johan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat NS dat allemaal laat en in plaats daarvan de f*ckbonden een handje helpt door ze een landelijke staking aan te bieden voor de prijs van een regionale, duidt erop dat NS die stakingen prima vindt. Binnenkort gaat NS weer akkoord met de eisen van de f*ckbonden en als het dan weer tijd is om de hand op te houden bij de overheid (want financieel moeilijk, moeilijk) wijzen ze erop dat ze wel over de brug moesten komen met een loonstijging om de stakingen te beëindigen. Ondertussen zit NS op de arbeidsmarkt met die eindeloze loonstijgingen de andere vervoerders dwars die de rekening niet zo makkelijk kunnen doorschuiven.

Netty
12 dagen geleden

Ik heb hier helemaal geen begrip voor!

FFA
12 dagen geleden

NS bedrijft middels stilleggen NS-verkeer politieke actie/ chantage om het stakingsrecht aan te passen.
Het treinverkeer kan/ moet georganiseerd worden buiten het gebied waar niet gestaakt wordt.
En niet de treinreizigers schaden.
Dit kan een reden zijn om mijn NS-abonnement op te zeggen, welk ik al meer dan 10 jaar dagelijks gebruik.
De NS jaagt haar klanten de trein uit.
Rover of een andere treinorganisatie moet naar de rechter stappen.
Zo snel mogelijk een kort geding aanspannen en voor iedere treinreiziger een schadeclaim van 100 E/ dag eisen.

Karel
12 dagen geleden

Ik begrijp op zich dat de staking nodig id. Maar ik ben ook werkzaam in de zorg en afhankelijk van de trein . Ik kan het soms oplossen. Maar dinsdag is een groot probleem! En nu!

Frans
12 dagen geleden

Afgezien of de stakingen terecht zijn, waarom wordt dat iedere keer slechts 48 uur vantevoren bekend gemaakt? Kan men dat niet 1 week vantevoren aankondigen zodat Nederland nog tijd heeft om iets te regelen? Dit is gewoon een dikke middelvinger naar de gehele samenleving opsteken!

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  Frans

Waarop de vakbonden schijnbaar hopen, is dat reizigers de stakingen zo beu worden dat de publieke opinie NS richting een oplossing gaat duwen. Dat het publiek en de politiek NS gaan opdringen over de brug te komen. Nou stelt NS zich zodanig zwak op, dat een andere uitkomst haast ondenkbaar lijkt, terwijl de publieke opinie helemaal de andere kant op lijkt te gaan. Er lijkt echt amper sympathie voor de stakingen van het NS personeel te zijn, zeker niet onder de frquente reizigers die normaliter al met meer dan genoeg ongemak geconfronteerd worden.

Arjan krabbenbos
12 dagen geleden

ik hoef dinsdag niet met een NS trein, maar wie dat normaal wel deed voor werk of school alvast succes. Hopelijk dat deze personen op tijd en zonder kleerscheuren met fiets, auto, taxi, bus, tram of metro dan wel op hun dagbestedingsvorm kunnen komen. Lukt het niet, dan een vrije dag nemen, je hebt dan geen andere keuze!

Seven
11 dagen geleden

Apart dat er zo boos wordt uitgehaald naar degenen die staken. Alsof het niet de overheid is geweest die het vervoer per spoor kapot heeft bezuinigd. Ook vreemd hoe men doet alsof het hoofdrailnet winstgevend MOET zijn, alsof snelwegen en fietspaden geen verlies draaien. Mobiliteit is een basisbehoefte, toch? En wanneer de overheid de kraan dicht doet gaat NS het tekort zoeken bij haar eigen werknemers. Tuurlijk pikken de werknemers dat niet. Maar waarom zijn zij de zondebok terwijl ieder logisch denkend volwassen persoon in die situatie PRECIES hetzelfde zou reageren?

Over de proportionaliteit van de staking kunnen we discussiëren, maar sommigen van jullie komen echt over als verwende tieners.

West
10 dagen geleden
Antwoord aan  Seven

Het is jaloezie en afgunst denk ik. Ik zie op deze website tig reacties die menen dat NS-personeel geen loonsverhogingen mag omdat ‘ze al genoeg verdienen’. Vaak wordt er dan een vergelijking bijgetrokken vanuit de sector waar ze zelf werkzaam zijn of een sector die het uberhaupt niet zo nauw neemt met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. In plaats van dat ze tijd en energie steken om voor henzelf een beter loon te regelen en meer vakbondsleden te vergaren zitten ze liever hier op internet te vitten op een sector die er nog wel in slaagt een vuist te maken.

Jeroen
11 dagen geleden

Hoe zit het als er na 17 juni nog geen akkoord is?
Gaan ze dan onbeperkt staken of maken ze even een pas op de plaats?
Ik, maar vast ook velen anderen willen graag weten waar ze aan toe zijn.

West
10 dagen geleden
Antwoord aan  Jeroen

Nog onduidelijk als in er is nog niks voor na deze data aangekondigd. Persoonlijk vermoed ik dat de acties in eenzelfde lijn als nu voort zullen gaan.