Dit is de nieuwe Arriva trein WINK voor Noord-Nederland

De treinenvloot van Arriva in Groningen en Friesland gaat veranderen. Vanaf december zal de instroom van 18 nieuwe treinen van het type WINK van start gaan. De eerste trein heeft inmiddels de fabriek verlaten. De treinen zullen straks niet meer rood/wit zijn, maar turquoise/wit.

Stadler

De nieuwe treinen worden gebouwd door het Zwitserse Stadler. De treinen maken onderdeel uit van de nieuwe concessie, die eind dit jaar van start gaat. Vanaf dat moment zal ook de instroom van de nieuwe treinen beginnen. Voor die tijd zullen de treinen naar Nederland komen. “Momenteel worden de nieuwe treinen getest op een testbaan buiten Nederland. Nog dit voorjaar worden ook in Nederland de eerste testritten gereden met deze nieuwe WINK-treinen. Vanaf dan zijn de treinen dus in Nederland te spotten”, vertelt een woordvoerder van Arriva tegenover Treinreiziger.nl.

Aandrijving

Met de 18 tweedelige treinstellen komen er circa 2700 zitplaatsen bij. Elke trein zal plaats bieden aan ongeveer 150 personen. Het bijzondere aan de treinstellen is dat er gekozen kan worden voor verschillende manieren van aandrijving. Zo zullen de WINK-treinen in Groningen en Friesland gaan rijden met biodiesel, waarbij energie uit de hybride-accu gebruikt kan worden bij het versnellen. De mogelijkheid bestaat om de dieselmotoren later te vervangen door bijvoorbeeld een groter accupakket. In dat geval zal een traject wel deels geëlektrificeerd moeten worden, zodat de batterijen onderweg deels kunnen opladen en volledig elektrisch kunnen rijden.

Bestaande treinen

De WINK-treinen komen in aanvulling op de bestaande 51 dieseltreinen van het type Spurt (GTW). Die treinen zullen ook om en om volledig vernieuwd worden, die daarna opnieuw toegelaten moeten worden. Ook de WINK-treinen moeten nog het toelatingstraject doorlopen. De oude treinen worden net als de nieuwe treinen uiteindelijk turquoise/wit.

This post was last modified on 5 juni 2020 19:09

Bekijk reacties

  • Het gesuggereerde grotere accupakket leidt tot meer spoorslijtage- en onderhoud.
    Dit was in de jaren '70 juist een issue die leidde tot de relatief lichtgewicht Wadloper-vloot.

    Hopelijk wordt er i.p.v. veel accu-vermogen geïnvesteerd in waterstof.

    • Bij de aanschaf van de Buffels was het gewicht kennelijk geen probleem meer, die waren veel zwaarder.

      DE2 (Blauwe Engel): 85 ton (2 bakken, 6 assen)
      Plan U: 136 ton (3 bakken, 12 assen) (~91 ton per 2 bakken)
      DH2 (Wadloper): 69 ton (2 bakken, 8 assen)
      DM'90 (Buffel): 95,2 ton (2 bakken, 8 assen)
      GTW 2/6 DMU (huidig dieselmaterieel Arriva): 71,9 ton (2 bakken, 6 assen)
      WINK: gewicht niet kunnen vinden (8 assen)

      Als die WINK qua gewicht vergelijkbaar wordt met de GTW kan er dus nog 20 ton accu bij voor je in de buurt komt van het gewicht van de Buffel.

      • Bedenk hierbij overigens dat de zwaardere Buffels van de Noordelijke nevenlijnen vooral werden ingezet op Leeuwarden-Groningen en sporadisch op de andere nevenlijnen.

        Het doel van lichter materieel ter besparing op baan-onderhoud van de verlieslijdende lijnen werd dus behaald.

        Zou ProRail voor zwaarder materieel zoals deze mogelijke WINK van ARRIVA met extra accu's en dus duurder baan-onderhoud voor hen meer kosten aan de vervoerder in rekening brengen?

        • Ik dacht dat de WINK treinen als sneltrein gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Op het Nederlandse spoor speelt inderdaad gewicht een rol bij de infraheffing die een vervoerder betaald. Tot en met 120 ton is de laagste klasse.

    • Ik heb nog nooit gehoord dat spoorslijtage- en onderhoud een probleem is waarvoor gewichtsreductie nodig is. Uiteraard speelt het wel bij zware dubbeldekkers, maar niet bij het relatief lichte materieel voor nevenlijnen. Het gaat meer om aanzetten en afremmen. Gewichtsreductie leidt vooral bij stoptreinen tot een gigantische energiebesparing. Bij iedere kilo besparing kan ook het motorvermogen omlaag. En natuurlijk bij accubedrijf kan het accupakket kleiner worden.

      • Dat was vorige eeuw aan de orde op de Noordelijke Nevenlijnen, die verlieslijdend waren. Achtergrond: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordelijke_Nevenlijnen

        Tekstfagment: "In de jaren zeventig kwam de vervanging van het dieselmaterieel uit de jaren vijftig aan de orde. Om de verlieslijdende nevenlijnen als spoorlijn te kunnen blijven exploiteren was het nodig een goedkopere exploitatievorm te kiezen.

        Het resultaat was de aanschaf van nieuwe lichtere dieselmotorrijtuigen type DH1 en dieseltreinstellen type DH2 in 1981-1983. Deze werden bekend onder de naam 'Wadloper'. Zij waren geschikt voor exploitatie in eenmanbediening, maar de conducteur bleef op de treinen aanwezig. Door de lichtere constructie werd het baanonderhoud wel goedkoper."

  • Fraaie treinen hoor en Stadle timmert al goed aan de weg met zijn materieel. Hopelijk worden deze nieuwe treinen ook een succes dus afwachten maar!
    Ben benieuwd hoe de toekomst van een eventuele verlengde Emmerlijn wordt? Geheel met bovenleiding of deels een (bio)diesel traject.
    De huidige Arriva GTW's die nu Zwolle -Emmen rijden worden dan ook misschien weer aangepast?
    De eventuele Lelylijn wordt geheel van bovenleiding voorzien net als op de geopende Hanzelijn eind 2012.
    Nu Weer-Hamont elektrisch en hiervoor z.s.m. een busdienst instellen. Roermond-Dalheim zal ook mooi met biodiesel kunnen rijden net als Maastricht-Lanaken 0Hasselt in België.(oude goederenlijn)

    • Maastricht-Hasselt wordt een lightrail, Roermond-Dalheim is haast opgebroken helaas (overwegen zijn gewoon verwijderd in NL).

    • Doortrekken van de Emmerlijn is iets van de hele lange termijn. De GTW stellen van de Emmerlijn zullen niet worden aangepast VWB bijvoorbeeld rijden op biodiesel. Deze constructie wijziging is niet mogelijk zonder dat de trein dan nieuwe toelatingseisen krijgt en dat is veel te duur. Als die lijn ooit doorgetrokken wordt en zonder bovenleiding, dan komt daar nieuw materieel voor.

  • Hebben ze die pantograaf al direkt mee gekregen. Op de grote stations is er toch bovenleiding en kan men tijdens het binnenrijden en keren toch mooi even een tijdje opladen.
    NB moesten ze niet met waterstof gaan rijden daar in het Noorden. Fijn gemaakt met electrolyse door nachtstroom vanaf zeewindparken.

  • Zoals gezegd heeft Arriva dat plan van die accutreinen al weer afgeblazen, allemaal luchtfietserij dus.

    • Maar die mogelijkheid bestaat wel, en dat is vrij uniek. Dat een aandrijving van de trein eenvoudig aangepast kan worden.

  • Zoals gezegd heeft Arriva dat plan van die accutreinen al weer afgeblazen, allemaal luchtfietserij dus.

  • Gewicht is niet het enige issue. Afdruk is 1 factor. Snelheid de 2e. Wordt voor de WINK zo geen probleem. De GTW is ander verhaal. Die heeft door de tramoplegging van de bak eigenlijk maar 2 assen per bak.....

  • Vraagje: zijn de tussenbakken (lees de motorbakken) inwisselbaar? Dus diesel voor elektrisch of andersom. In dat geval men zo'n trein eigenlijk overal gebruiken.

    • De motorbakken van de huidige GTW's zijn al inwisselbaar (en treinstellen met verschillende aandrijving kunnen volgens mij ook in treinschakeling rijden), dat zal voor deze diesel-FLIRTs niet anders wezen. Want dat zijn het eigenlijk: FLIRT-kopbakken met een motorwagen op jacobsdraaistellen. Daar zullen vast ook wel elektrische motorwagens tussen kunnen komen, ofwel de mogelijkheid om er een elektrische bak tussen te zetten (zodat ze eigenlijk weer FLIRT's worden).

  • de treinen rijden niet op een testbaan maar op duitsspoor getrokken door een DBnetz 120.
    Er zijn al meerdere foto's verschenen op DSO

  • Heeft iemand een idee hoe het zit met het elektrisch optrekken met de remenergie? Ik zal een gat in de lucht springen als de treinen (de nieuwe en omgebouwde) wat stiller worden. Vooral die laagfrequente geluidsproductie is vervelend voor omwonenden van stations.

    • Toch is er qua geluidsniveau al veel verbeterd, als je de vorige Wadlopers met hun hoog-toerige brullende Cummins motoren vergelijkt met de laag-toerige MAN motoren van het huidige ARRIVA-materieel.

      p.s. zijn er hier ook oudgedienden die de stationscode 232 iets zegt?

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

1 dag terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

4 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

5 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

5 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

5 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

6 dagen terug