Arriva ziet toch niets in bussen met aanhangers

Arriva gaat toch geen bussen met aanhangers inzetten. De vervoerder heeft in 2015 een succesvolle proef gehouden met dergelijke bussen, waarna het bedrijf aan de slag is gegaan om de toelating van de bussen te regelen. Lang bleef de vervoerder optimistisch, maar uiteindelijk is de toelating er niet gekomen. Dat bevestigt Arriva desgevraagd aan Treinreiziger.nl. De vervoerder stelt nu dat een versterkingsbus een betere oplossing is.

Foto: (c) Bas Weetinik Fotografie

2015: Arriva is enthousiast

Het is alweer vijf jaar geleden toen Arriva met veel enthousiasme een proef aankondigde met OV-bussen met aanhangers. Tijdens drukke ritten zou er op die manier gemakkelijk extra capaciteit gecreëerd worden. Arriva noemde de proef een ‘primeur’. Na een test van 11 dagen in de Achterhoek (lijn 74 Groenlo – Doetinchem) , werd de proef positief geëvalueerd. “Reizigers en chauffeurs zijn unaniem enthousiast over de bus met aanhanger”, aldus Arriva en de provincie Gelderland in een lovend persbericht in juni 2015.

Volgens datzelfde persbericht was ook het Ministerie van Infrastructuur, RDW en het CBR enthousiast over de proef en waren bereid mee te werken aan een vervolg. “Het proces voor structurele toelating van een bus met aanhanger is langdurig, waarbij nog veel details nader onderzocht moeten worden. Daarbij kan echter ook geput worden uit onderzoeken die in het buitenland al zijn uitgevoerd”, stelden Arriva en de Provincie Gelderland destijds.

Foto: © Bas Weetinik Fotografie

Eind 2017: Toelating bijna rond

Lange tijd bleef het vervolgens stil, maar eind 2017 meldt Arriva op vragen van Treinreiziger.nl dat de toelating bijna rond is. De vervoerder herhaalt daarbij dat de ervaringen met de eerdere proef positief zijn. “Het grote voordeel van een bus met aanhanger is de flexibele en duurzame inzetbaarheid. In een spitsperiode kan de bus met aanhanger worden ingezet, buiten de drukke perioden kan de aanhanger worden afgekoppeld. Hierdoor rijdt de bus altijd met een passende capaciteit”. Ondanks de vervoerder enthousiast is, wijst Arriva er ook op dat het Ministerie van Infrastructuur over de formele besluitvorming gaat. Op korte termijn, begin 2018, verwacht de vervoerder duidelijkheid.

2020: Extra versterkingsbus voordeliger

Maar nadien wordt er niets meer vernomen over de 23 meter lange bussen. Arriva laat nu desgevraagd weten dat er geen toestemming is gekomen voor de lange voertuigen. “Het is ook onze wens niet meer om in de toekomst bussen met aanhangers in te zetten”, zegt een woordvoerder van Arriva nu. Ze legt uit waarom. “Kostentechnisch bleek het voordeliger om in de ochtendspits een extra versterkingsbus in te zetten, in plaats van een aanhanger die de overige dagdelen stilstaat.”

Dat staat in contrast met wat Arriva veronderstelde na de proef in 2015. “Vergeleken met de inzet van reguliere bussen bij eenzelfde aantal reizigers, lijkt het erop dat de jaarlijkse exploitatiekosten voor een bus met aanhanger lager zijn”, stelden Arriva en de provincie Gelderland destijds. Het verschil met 2015 is echter dat de extra capaciteit in de avondspits nu niet meer nodig is, omdat de reizigersvraag nu beter gespreid is. Arriva wijst op nog een ander voordeel de versterkingsbus: die kan incidenteel ook op reguliere lijnen bijspringen, terwijl een losse aanhanger dat niet kan. Daar staat tegenover dat voor de aanhanger geen tweede chauffeur nodig was.

In beeld: de bus met aanhanger

Foto’s zijn gemaakt door Bas Weetinik Fotografie, in opdracht van Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 20 februari 2020 09:14

Bekijk reacties

  • "Arriva wijst op nog een ander voordeel de versterkingsbus: die kan incidenteel ook op reguliere lijnen bijspringen, terwijl een losse aanhanger dat niet."

    Hier moeten nog twee woordjes tussen, namelijk "van" en "kan".

  • De toenmalige Gelderse Tramwegen hadden in de jaren 1950 ook al bussen met aanhangers op ander andere de lijn Enschede - Winterswijk. Dus het idee is niet nieuw. Ze waren snel weer verdwenen vanwege problemen met de veiligheid. Ook was het goedkoper om op een deel van de lijn een versterkingsbus in te zetten i.p.v. steeds die aanhangwagen over de hele lijn mee te zeulen. Dus de geschiedenis herhaalt zich.

    • Dat het niet nieuw is, is bekend en heeft ook in een eerder artikel van ons gestaan. Dat versterkingsbus goedkoper is, wordt nu opeens als argument gebruikt nu de toestemming er niet is. Daarvoor waren de gedachten juist anders.

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

24 uur terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

3 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

3 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

4 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

5 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

7 dagen terug