fbpx
Foto: Arriva

Dit is de nieuwe Arriva trein WINK voor Noord-Nederland

De treinenvloot van Arriva in Groningen en Friesland gaat veranderen. Vanaf december zal de instroom van 18 nieuwe treinen van het type WINK van start gaan. De eerste trein heeft inmiddels de fabriek verlaten. De treinen zullen straks niet meer rood/wit zijn, maar turquoise/wit.

Stadler

De nieuwe treinen worden gebouwd door het Zwitserse Stadler. De treinen maken onderdeel uit van de nieuwe concessie, die eind dit jaar van start gaat. Vanaf dat moment zal ook de instroom van de nieuwe treinen beginnen. Voor die tijd zullen de treinen naar Nederland komen. “Momenteel worden de nieuwe treinen getest op een testbaan buiten Nederland. Nog dit voorjaar worden ook in Nederland de eerste testritten gereden met deze nieuwe WINK-treinen. Vanaf dan zijn de treinen dus in Nederland te spotten”, vertelt een woordvoerder van Arriva tegenover Treinreiziger.nl.

Aandrijving

Met de 18 tweedelige treinstellen komen er circa 2700 zitplaatsen bij. Elke trein zal plaats bieden aan ongeveer 150 personen. Het bijzondere aan de treinstellen is dat er gekozen kan worden voor verschillende manieren van aandrijving. Zo zullen de WINK-treinen in Groningen en Friesland gaan rijden met biodiesel, waarbij energie uit de hybride-accu gebruikt kan worden bij het versnellen. De mogelijkheid bestaat om de dieselmotoren later te vervangen door bijvoorbeeld een groter accupakket. In dat geval zal een traject wel deels geëlektrificeerd moeten worden, zodat de batterijen onderweg deels kunnen opladen en volledig elektrisch kunnen rijden.

Bestaande treinen

De WINK-treinen komen in aanvulling op de bestaande 51 dieseltreinen van het type Spurt (GTW). Die treinen zullen ook om en om volledig vernieuwd worden, die daarna opnieuw toegelaten moeten worden. Ook de WINK-treinen moeten nog het toelatingstraject doorlopen. De oude treinen worden net als de nieuwe treinen uiteindelijk turquoise/wit.

36 gedachten over “Dit is de nieuwe Arriva trein WINK voor Noord-Nederland”

  1. ex bewoner van station 232 schreef:

    Het gesuggereerde grotere accupakket leidt tot meer spoorslijtage- en onderhoud.
    Dit was in de jaren ’70 juist een issue die leidde tot de relatief lichtgewicht Wadloper-vloot.

    Hopelijk wordt er i.p.v. veel accu-vermogen geïnvesteerd in waterstof.

    1. Johan schreef:

      Bij de aanschaf van de Buffels was het gewicht kennelijk geen probleem meer, die waren veel zwaarder.

      DE2 (Blauwe Engel): 85 ton (2 bakken, 6 assen)
      Plan U: 136 ton (3 bakken, 12 assen) (~91 ton per 2 bakken)
      DH2 (Wadloper): 69 ton (2 bakken, 8 assen)
      DM’90 (Buffel): 95,2 ton (2 bakken, 8 assen)
      GTW 2/6 DMU (huidig dieselmaterieel Arriva): 71,9 ton (2 bakken, 6 assen)
      WINK: gewicht niet kunnen vinden (8 assen)

      Als die WINK qua gewicht vergelijkbaar wordt met de GTW kan er dus nog 20 ton accu bij voor je in de buurt komt van het gewicht van de Buffel.

      1. ex bewoner van station 232 schreef:

        Bedenk hierbij overigens dat de zwaardere Buffels van de Noordelijke nevenlijnen vooral werden ingezet op Leeuwarden-Groningen en sporadisch op de andere nevenlijnen.

        Het doel van lichter materieel ter besparing op baan-onderhoud van de verlieslijdende lijnen werd dus behaald.

        Zou ProRail voor zwaarder materieel zoals deze mogelijke WINK van ARRIVA met extra accu’s en dus duurder baan-onderhoud voor hen meer kosten aan de vervoerder in rekening brengen?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ik dacht dat de WINK treinen als sneltrein gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Op het Nederlandse spoor speelt inderdaad gewicht een rol bij de infraheffing die een vervoerder betaald. Tot en met 120 ton is de laagste klasse.

    2. Rudy schreef:

      Ik heb nog nooit gehoord dat spoorslijtage- en onderhoud een probleem is waarvoor gewichtsreductie nodig is. Uiteraard speelt het wel bij zware dubbeldekkers, maar niet bij het relatief lichte materieel voor nevenlijnen. Het gaat meer om aanzetten en afremmen. Gewichtsreductie leidt vooral bij stoptreinen tot een gigantische energiebesparing. Bij iedere kilo besparing kan ook het motorvermogen omlaag. En natuurlijk bij accubedrijf kan het accupakket kleiner worden.

      1. ex bewoner van station 232 schreef:

        Dat was vorige eeuw aan de orde op de Noordelijke Nevenlijnen, die verlieslijdend waren. Achtergrond: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordelijke_Nevenlijnen

        Tekstfagment: “In de jaren zeventig kwam de vervanging van het dieselmaterieel uit de jaren vijftig aan de orde. Om de verlieslijdende nevenlijnen als spoorlijn te kunnen blijven exploiteren was het nodig een goedkopere exploitatievorm te kiezen.

        Het resultaat was de aanschaf van nieuwe lichtere dieselmotorrijtuigen type DH1 en dieseltreinstellen type DH2 in 1981-1983. Deze werden bekend onder de naam ‘Wadloper’. Zij waren geschikt voor exploitatie in eenmanbediening, maar de conducteur bleef op de treinen aanwezig. Door de lichtere constructie werd het baanonderhoud wel goedkoper.”

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Fraaie treinen hoor en Stadle timmert al goed aan de weg met zijn materieel. Hopelijk worden deze nieuwe treinen ook een succes dus afwachten maar!
    Ben benieuwd hoe de toekomst van een eventuele verlengde Emmerlijn wordt? Geheel met bovenleiding of deels een (bio)diesel traject.
    De huidige Arriva GTW’s die nu Zwolle -Emmen rijden worden dan ook misschien weer aangepast?
    De eventuele Lelylijn wordt geheel van bovenleiding voorzien net als op de geopende Hanzelijn eind 2012.
    Nu Weer-Hamont elektrisch en hiervoor z.s.m. een busdienst instellen. Roermond-Dalheim zal ook mooi met biodiesel kunnen rijden net als Maastricht-Lanaken 0Hasselt in België.(oude goederenlijn)

    1. Martijn Kösters schreef:

      Maastricht-Hasselt wordt een lightrail, Roermond-Dalheim is haast opgebroken helaas (overwegen zijn gewoon verwijderd in NL).

    2. Sander schreef:

      Doortrekken van de Emmerlijn is iets van de hele lange termijn. De GTW stellen van de Emmerlijn zullen niet worden aangepast VWB bijvoorbeeld rijden op biodiesel. Deze constructie wijziging is niet mogelijk zonder dat de trein dan nieuwe toelatingseisen krijgt en dat is veel te duur. Als die lijn ooit doorgetrokken wordt en zonder bovenleiding, dan komt daar nieuw materieel voor.

  3. Peter schreef:

    Over die accu WINKs is er al het een & ander gezegd:
    https://www.treinreiziger.nl/arriva-co2-uitstoot-treinen-jaarlijks-2-omlaag/
    & die testen met Alstom iLint H2 treinen zouden vorig voorjaar al beginnen & zijn nu beloofd voor komend voorjaar?

      1. Peter schreef:

        Bij de ILT waren ze daar nog niet zo zeker van:
        https://www.ovmagazine.nl/2019/11/nog-geen-toestemming-voor-pilot-ilint-1350/
        Wat ik er elders van begrepen had, is dat Alstom met een soort demo model wil gaan rondtrekken. Verder is het knap stil. Mw Gräper had anders vast wel iets van zich laten horen.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ah, dat had ik gemist. Ik zal het volgen. Inderdaad wordt al het positieve met veel enthousiasme wereldkundig gemaakt, en bij het negatieve wordt er vaak desgevraagd gecommuniceerd 🙂

  4. Dries Molenaar schreef:

    Hebben ze die pantograaf al direkt mee gekregen. Op de grote stations is er toch bovenleiding en kan men tijdens het binnenrijden en keren toch mooi even een tijdje opladen.
    NB moesten ze niet met waterstof gaan rijden daar in het Noorden. Fijn gemaakt met electrolyse door nachtstroom vanaf zeewindparken.

    1. Ariën schreef:

      Ik meen gelezen te hebben dat het oplaadsysteem zou werken met 750 volt, terwijl er op de bovenleiding bij NS ongeveer 1700 volt staat.

      Dus ze zouden speciale stukken bovenleiding moeten aanleggen.

      1. Johan schreef:

        Volgens de korte datasheet op de website van Stadler werkt het ding gewoon op 1.5 kV DC.
        https://www.stadlerrail.com/media/pdf/warr0517e_print.pdf

    2. Peter schreef:

      Dat wil ook daar op die Maasvlakte, ruimte genoeg als die raffinaarderijen dicht gaan…

      1. dries molenaar schreef:

        U zult niet meemaken dat raffinaderijen gesloten worden wegens ongebruik.

  5. Peter schreef:

    Zoals gezegd heeft Arriva dat plan van die accutreinen al weer afgeblazen, allemaal luchtfietserij dus.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Maar die mogelijkheid bestaat wel, en dat is vrij uniek. Dat een aandrijving van de trein eenvoudig aangepast kan worden.

  6. Jan Onbenul schreef:

    Zoals gezegd heeft Arriva dat plan van die accutreinen al weer afgeblazen, allemaal luchtfietserij dus.

    1. Anoniem schreef:

      Lol, briljante prutsware…

  7. Anoniem schreef:

    Gewicht is niet het enige issue. Afdruk is 1 factor. Snelheid de 2e. Wordt voor de WINK zo geen probleem. De GTW is ander verhaal. Die heeft door de tramoplegging van de bak eigenlijk maar 2 assen per bak…..

  8. JanN schreef:

    Vraagje: zijn de tussenbakken (lees de motorbakken) inwisselbaar? Dus diesel voor elektrisch of andersom. In dat geval men zo’n trein eigenlijk overal gebruiken.

    1. Vincent schreef:

      De motorbakken van de huidige GTW’s zijn al inwisselbaar (en treinstellen met verschillende aandrijving kunnen volgens mij ook in treinschakeling rijden), dat zal voor deze diesel-FLIRTs niet anders wezen. Want dat zijn het eigenlijk: FLIRT-kopbakken met een motorwagen op jacobsdraaistellen. Daar zullen vast ook wel elektrische motorwagens tussen kunnen komen, ofwel de mogelijkheid om er een elektrische bak tussen te zetten (zodat ze eigenlijk weer FLIRT’s worden).

      1. JanN schreef:

        Bedankt voor de reaktie

      2. Johan schreef:

        Stadler heeft ook dieseltreinen geproduceerd onder de naam FLIRT. Die rijden rond in Estland en in de VS. WINK is gewoon een ander model trein.

  9. wilco schreef:

    de treinen rijden niet op een testbaan maar op duitsspoor getrokken door een DBnetz 120.
    Er zijn al meerdere foto’s verschenen op DSO

  10. Daan schreef:

    Heeft iemand een idee hoe het zit met het elektrisch optrekken met de remenergie? Ik zal een gat in de lucht springen als de treinen (de nieuwe en omgebouwde) wat stiller worden. Vooral die laagfrequente geluidsproductie is vervelend voor omwonenden van stations.

    1. ex bewoner van station 232 schreef:

      Toch is er qua geluidsniveau al veel verbeterd, als je de vorige Wadlopers met hun hoog-toerige brullende Cummins motoren vergelijkt met de laag-toerige MAN motoren van het huidige ARRIVA-materieel.

      p.s. zijn er hier ook oudgedienden die de stationscode 232 iets zegt?

      1. Johan schreef:

        Dat moet het station zijn in de stad waar ooit een universiteit was en waar nog altijd een planetarium is.

        1. ex 232'er schreef:

          100 % John 🙂

        2. ex 232'er schreef:

          Johan

      2. Daan schreef:

        Het zal wellicht verbeterd zijn. Ik kan mij echter niet goed herinneren dat ik last had van de Wadlopers. Ik woonde toen verder van het station.

        Het huidige gebrom vind ik toch behoorlijk vervelend in de bebouwde kom.

  11. Peter Sopacua schreef:

    Het ziet er heel mooi uit die “Wink” treinstel , ben benieuwd wat er gaat gebeuren , word de Lijn Leeuwarden – Groningen gedeeltelijk geëlektrificeerd , zodat er een groter accupakket in de Wink komt of blijven ze met biodiesel rijden ??

  12. Frans Eekhout schreef:

    …Kleurgebruik…
    Turquoise, een terugkeer van een kleur die in het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw op de NS elok 1300 werden geschilderd siert straks deze nieuwe WINK treinen. Het geeft wat kleur in het Friese en Groningse landschap en hopelijk kleurbestendiger zal zijn dan toen het geval was.
    Was het trouwens niet verstandiger geweest om alle noordelijke nevenlijnen gewoon te elektrificeren, of kost dat gewoon teveel poen en is het omslachtige gedoe van de WINK aandrijving overbodig als men met normale elektrische treinen gaat rijden…?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.