Duits spoorpersoneel vanaf zondagavond 50 uur in staking

Spoorpersoneel in Duitsland legt vanaf zondagavond het werk voor 50 uur neer vanwege een cao-conflict met Deutsche Bahn en andere spoorwegbedrijven. Dat maakte de spoorvakbond EVG bekend. De nieuwe staking volgt op eerdere acties op het spoor, die het treinverkeer in Duitsland vrijwel geheel platlegden.

De staking begint om zondagavond 22.00 uur en duurt tot de nacht van dinsdag op woensdag. EVG dreigde al met nieuwe acties die langer zouden gaan duren om de eisen voor een hoger loon kracht bij te zetten. De bond wil dat spoorwerknemers gecompenseerd worden voor de hoge inflatie.

Uitval in Nederland

Deze staking treft wederom regionaal vervoer, langeafstandstreinen en goederenvervoer. Dat betekent dat de acties ook internationale treinen van en naar Nederland aangaan, net zoals in maart en april toen de Nightjet-treinen naar Oostenrijk en Zwitserland geannuleerd werden. Ook reizigers met de IC Berlijn en de ICE moeten rekening houden met uitval.

‘Disproportioneel’

DB vindt dat de nieuwe actie ‘disproportioneel’ is omdat het staatsspoorbedrijf nieuwe loonvoorstellen richting EVG al heeft verhoogd. DB-topman Richard Lutz heeft eerder gezegd dat treinreizigers zitten te wachten op een oplossing in het cao-conflict.

This post was last modified on 11 mei 2023 11:01

Bekijk reacties

    • En vliegen is 'm ook al niet meer met al die vliegtuig tekorten bij diverse luchtvaartsmaatschappijen.

    • Dries jij kunt geen vakantie meer nemen.
      Je dient je CO2 uitstoot eerst compenseren/betalen.
      En je moet stoppen met je fake news verspreiden.
      Asocialen als jij behoren niet tot de beschaafde wereld.
      Ga je ontwikkelen en maak dat je volgend jaar vakantie mag/kunt nemen.
      Vanaf vandaag alleen nog lopen en fietsen, resp. 0 gram en 2 gram CO2 uitstoot.

  • Mag je eindelijk weer gewoon reizen na corona, loop je tegen stakingen aan die je vakanties om zeep helpen. Wat gek dat mensen steeds meer de auto ingaan.

    • Ook na de Corona blijft de eigen auto het enige vervoersmiddel met een redelijke garantie dat je op je plek van bestemming aankomt. Ook deze staking wordt weer gesponsord door uw Bovag garage. U weet inmiddels wel waarom.

      • Auto 0,43 E /km.
        Trein 0,18 E /km.
        Baardstaart je verkoopt onzin, fake news.
        En je bent medeverantwoordelijk immense CO2 uitstoot. We zullen alle kosten op je verhalen.

    • Ik vind niet dat je twee dagen stakingen waardoor een aantal reizigers wat later op hun bestemming aankomen op welke manier dan ook kan vergelijken, of kan refereren, aan de tekst boven een poort van een concentratiekamp waar ruim een MILJOEN mensen zijn vermoord (hoe hard ze ook werkten).

      Haal deze reactie maar heel snel weg, ga een rondje lopen in de zon en even nadenken over hoe je je uitdrukt. Of beter, pak er eens een geschiedenisboek bij. Families van mensen die zijn omgekomen in de Holocaust komen ook op Treinreiziger en hoeven niet aan die ellende te worden herinnerd als ze simpelweg over een staking willen lezen.

  • Uiteindelijk heeft stakende treinpersoneel zichzelf hier mee. Om de haverklap staken leidt tot een onbetrouwbare dienstregeling / punctualiteit van de spoorwegen, wat ervoor zorgt dat mensen gaan uitwijken naar andere transportmodaliteiten. Bovendien zorgen de stijgende lonen voor een stijging van de ticketprijs (want het personeel moet ergens van betaald worden). Ook deze prijsstijging zal ervoor zorgen dat uiteindelijk minder mensen de trein nemen. Met als gevolg dat er treinpersoneel ontslagen zal worden, omdat er minder vraag is naar treintickets.
    Conclusie: op de korte termijn is het treinpersoneel wellicht geholpen met staken, omdat ze daarmee een salarisverhoging afdwingen. Maar de middellange termijn snijden ze zichzelf in de vingers en komen ze op straat te staan.

    • Inderdaad is er in de politiek op kennelijk alle niveaus het vermogen om op de minder korte termijn te denken compleet verdwenen. Zowel partijen als vakbonden willen nu scoren, ongeacht de nadelige gevolgen voor de langere termijn.
      En dan hebben we het nog niet eens over het milieu, waar veel over te doen is. mensen willen de auto laten staan, maar als het zelfverklaarde 'alternatief' het OV keer op keer domweg niet levert door stakingen, "logistieke beperkingen" of personeelstekorten (personeel, dat in 2020 massaal op straat gezet werd omdat ze in coronatijd te duur zouden zijn) keren veel teleurgestelden inderdaad terug naar de auto en komen daar nooit meer uit omdat het " milieuvriendelijke alternatief" ongeloofwaardig geworden is.

      • Er is in 2020 helemaal geen personeel op straat gezet. Het enige is dat personeel dat ontslag nam of met pensioen ging toen niet is vervangen.

  • je zou beter de redactie een e-mail sturen. de aandacht voor het gediscussieer is niet dagelijk, geloof ik.

  • Ik word zo moe van die ov-stakingen in allerlei landen. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt binnenkort weer 4 dagen gestaakt en dat is al meer dan een jaar aan de gang. Hoe lang nog ??

    Was altijd pro-openbaar vervoer, maar op deze manier is het gewoon geen alternatief. Ook is er niet eens genoeg capaciteit voor de enorme vraag naar internationaal reizen in de zomer en en vakantieperioden. Mensen, als je enigszins kan, pak de auto en ga daarmee lekker op vakantie. Ben je er ook nog eens sneller, vaak goedkoper en zonder allerlei gedoe.

    • Auto CO2 uitstoters, 80- voudige dan trein.
      trein is goedkoper per km 0,18 E/km tegen 0,43 E/km.
      Trollen/autoreclame/autoverkopers maken mensen iets wijs, verspreiden fake- news.
      NL-ticket 29 E of zoals in Luxemburg 0,00 Euro's.

  • Staking gaat niet door.
    Tv- ploeg interviewde passanten in Frankfurt am Main Hbf.

    • Fijn. Kan ik ook maandag en dinsdag het DB-aanbod gebruiken. Diende anders met de andere vervoersmaatschappijen te reizen.

    • Ik hoop dat van uitstel ook afstel komt. Dus niet dat er over twee weken bijvoorbeeld als nog een staking komt. Hopelijk komen de vakbonden en DB er snel uit samen…

    • Preciezer: DB rijdt. Andere vervoerders kunnen mogelijk nog wel staken en sommige hebben zelfs hun dienstregeling al naar stakingsmodus omgegooid. Formeel staken die laatsten dus niet, maar de dienstregeling is dusdanig dat het lijkt alsof er wel gestaakt wordt.

Share

Recent Posts

Van Berlijn tot Graubünden: Lastminute treinreizen tijdens de herfstvakantie

Oktober is (bijna) aangebroken, de bladeren kleuren warm oranje en rood, en je hebt plotseling…

3 dagen terug

Comfortabel of niet: lang leve de nachttrein!

Met de nachttrein op vakantie. Steeds meer mensen proberen het. Karolien van Wijk is inmiddels…

4 dagen terug

Stichting Hondekop lonkt naar pendeltrein Spoorwegmuseum en doet aanvraag bij ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil…

4 dagen terug

Heijnen: NS moet spitsheffing opnieuw overwegen

De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair…

7 dagen terug

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

1 week terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

1 week terug