NS International verwacht dat naar schatting 10.000 internationale reizigers van ons land richting Duitsland (of vice versa) hinder zullen ondervinden van de treinstaking bij Deutsche Bahn. Vanaf dinsdag 5 mei t/m zondag 10 mei moeten treinreizigers rekening houden met treinuitval.
Vooral treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn zijn de klos. De rechtstreekse trein die normaal iedere twee uur rijdt, rijdt tijdens de staking niet tussen Bad Bentheim en Berlijn. Reizigers naar Berlijn kunnen zonder extra kosten omreizen met de ICE via Arnhem en Duisburg. Die treinen rijden wel, maar zullen extra vol zijn.
De ICE Amsterdam – Basel rijdt slechts tot Keulen. Daar kan er overgestapt worden op een andere ICE naar Basel. Of de CityNightLine gaat rijden is onduidelijk. De reisplanner van DB is voor 5 en 6 mei voor het lange afstandsverkeer aangepast. Deutsche Bahn werkt nog aan een aangepaste dienstregeling voor regionale treinen. NS International adviseert reizigers 12 uur voor vertrek de reisplanner nog eens te checken.
Door de lange periode waarover de staking is aangekondigd, is het echte verloop van de actie in de komende dagen onzeker, benadrukt een woordvoerder van NS International.
Zo ziet de reisplanner eruit als een verbinding vervalt.
Komend weekend zijn er ook al geplande werkzaamheden, waardoor de ICE International dan een andere route rijdt in zowel Nederland als Duitsland. In het weekend moeten reizigers voor Hamburg, Hannover of Berlijn overstappen in Keulen.
De staking in het goederenvervoer start vandaag al. De meeste goederentreinen tussen Nederland en Duitsland zullen maandag gewoon rijden, aldus een woordvoerder van DB Schenker Rail, het bedrijf van Deutsche Bahn voor spoorvrachtvervoer. Het gaat om dagelijks ongeveer honderd transporten per rail naar onder meer Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, Moerdijk, Terneuzen en Delfzijl. DB Schenker heeft een aantal maatregelen getroffen om in elk geval "een minimumdienstregeling te kunnen aanhouden´´, aldus de woordvoerder.
De ervaring leert wel dat naarmate een staking langer duurt, dingen stroever gaan lopen, voegt hij toe. De Europese verkeersleiding houdt vanuit Frankfurt de treinenloop goed in de gaten, zodat snel bekend is waar machinisten niet rijden en waar wel. "Dat heeft bij eerdere stakingen goed gewerkt om overlast voor klanten tot een minimum te beperken.´´
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…