Duitse waterstoftrein voor het eerst in Nederland

9 maanden terug

De in Duitsland in dienst zijnde waterstoftrein is donderdagavond in Nederland aangekomen. De trein zal de komende twee weken worden getest tussen Groningen en Leeuwarden. Op zaterdag 7 maart zal de trein ook toegankelijk zijn voor publiek: die dag staat de trein van 12 tot 16 uur op spoor 1a op station Groningen.

Voor het eerst buiten Duitsland

Het gaat om een trein van de Franse fabrikant Alstom, de zogenoemde Coradia iLint. De trein werd in 2016 gepresenteerd op Innotrans en is de eerste waterstoftrein ter wereld. Sinds september 2018 rijden de treinen in reizigersdienst tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.

Volgens ProRail wordt de waterstoftrein nu voor het eerst buiten Duitsland getest. Naar verluidt kan de trein op één tank duizend kilometer maken. Maar hoe het verbruik exact zal zijn, is ook onderdeel van de test. “We kijken onder andere naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken”, laat spoorbeheerder ProRail weten. De waterstoftrein heeft een maxiumsnelheid van 140 kilometer per uur.

Testen zonder reizigers

De trein is donderdagavond bij Oldenzaal de grens overgekomen, en vervolgens naar Leeuwarden gebracht. De komende periode – tussen 27 februari en 14 maart – zullen er ‘s nachts testritten worden uitgevoerd op het traject Groningen – Leeuwarden. Reizigers mogen niet mee. Vorig jaar werden de testen al aangekondigd.

Zero emissie

De provincie Groningen heeft als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. Ook Arriva en ProRail ondersteunen die doelstelling. De waterstoftrein wordt als mogelijkheid gezien om dit te realiseren. Er is eerder ook gesproken om een deel van de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden te elektrificeren, en batterijtreinen in te zetten. Dat zit er de komende jaren naar verwachting niet in.

Nederland is niet het enige land dat interesse heeft in de waterstoftreinen. Ook Denemarken, Noorwegen en Canada hebben interesse. Volgens Alstom is de waterstoftrein in aanschaf duurder dan de dieseltrein, maar daar staat tegenover dat de treinen juist goedkoper zijn als ze eenmaal rijden. Frankrijk krijgt in 2022 waterstoftreinen.

Andere tests

De afgelopen weken stond het traject tussen Groningen en Leeuwarden ook al in het teken van testritten. Toen werden er voor het eerst in Nederland testritten uitgevoerd met automatische treinbesturing waarbij testreizigers mee mochten.

This post was last modified on maart 3, 2020 7:18 am

Bekijk reacties