fbpx

In 2020 proef met waterstoftrein bij Arriva

klok 01 nov 2019 23:03

Tussen Groningen en Leeuwarden zal OV-bedrijf Arriva begin volgend jaar een trein laten rijden die wordt voortgestuwd door waterstofcellen. Het gaat om een proef van twee weken waarbij een emissieloze trein met snelheden tot 140 kilometer per uur over het spoor moet razen.

Coradia iLint

De Coradia iLint, zoals de trein heet, wordt al in Duitsland getest. Het is volgens de makers de eerste trein die volledig op waterstofcellen rijdt. De trein is gebouwd door de Franse treinfabrikant Alstom, bekend van de TGV.

Eerste kwartaal van 2020

De proef met waterstoftreinen tussen Groningen en Leeuwarden betreft een proef waar naast Alstom en Arriva ook de provincie Groningen, spoorwegbeheerder ProRail en energiebedrijf Engie bij betrokken zijn. De test moet plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2020. Mocht de proef een succes zijn, dan is dat ook interessant voor de overige diesellijnen in Nederland. In met name Groningen, Friesland en Gelderland zijn er spoorlijnen zonder bovenleiding.

Bestaande treinen niet omgebouwd

Eerder werd bekend dat Arriva niet de bestaande dieseltreinen in Noord-Nederland gaat ombouwen tot hybride treinen. Dat was aanvankelijk wel het plan, maar de toelatingsprocedure van de omgebouwde treinen zou betrekkelijk veel tijd kosten. Daardoor blijft er gedurende de nieuwe concessie in Groningen en Friesland onvoldoende tijd over om de investering terug te verdienen. Wel krijgen de treinen een opknapbeurt en komen er batterijen in de trein om remenergie mee op te slaan.Daarnaast heeft Arriva voor Noord-Nederland 18 treinstellen besteld van het type WINK.

© ANP / Treinreiziger.nl

10 gedachten over “In 2020 proef met waterstoftrein bij Arriva”

  1. Simon schreef:

    Ik vroeg het me laatst al af, en daar is nu al het antwoord!
    Goed dat er mee wordt geëxperimenteerd.
    Het lijkt me een prima brandstof voor een trein op plaatsen waar een bovenleiding niet van toepassing is. Vooral wanneer de waterstof uit overtollige elektriciteit kan worden gemaakt.

    1. Ruud schreef:

      Ja, maar dat moet dan wel echt overtollige electriciteit zijn. En nadeel van electriciteit is dat productie en het verbruik zoveel mogelijk op elkaar zijn afgestemd, want alleen heel duur (accu’s) op te slaan.
      Dus afgezien van wat hele zonnige dagen waarop er een overschot is aan zonnepanelen stroom is er zelden “overtollige” electriciteit beschikbaar.
      De reden waarom dit proces (H2 maken met overschot electriciteit) niet breed wordt toegepast is dat het rendement van de omzetting in H2 maar ca 75% is. Dus afgezien van alle kosten (productiefaciliteit, opslag en transport H2) is het rendement vd omzetting ook nog eens relatief laag.

      1. dries molenaar schreef:

        Er is ‘s nacht veel overcapaciteit. De snelwegverlichting had gewoon in bedrijf kunnen blijven.
        De molens blijven draaien vanwege de gegarandeerde kWhprijs. Heel onhandig. Op dit moment wordt er ‘s nachts 700MW via Norned naar Noorwegen getransporteerd. Er is/komt een twee kabel. Zelf hebben we geen stuwmeren zoals in Noorwegen, België of Duitsland. Goed zou zijn ‘s nachts waterstof te produceren.

    2. dries molenaar schreef:

      Waterstof wordt voorlopig uit aardgas gefabriceerd. De experimentjes uit de scheikundeles worden in het het groot nauwelijks toegepast. Maar wellicht komt dat nu wel. Er is dan ook conversieverlies!

  2. Peter schreef:

    Die testritten zouden dit jaar al dacht ik. ‘sNachts. Dienstregeling (???) & toelating.
    In de buurt van Bremerhaven rijden er al twee. Worden bevoorraad vanuit chemiepark Delfzijl.
    Ik geloof dat er Dld nu zo’n 50 in bestelling zijn.

    1. dries molenaar schreef:

      In Groningen gaan ze ook met bussen rijden. Die moesten met een oplegger in Eindhoven getankt worden. Is er nu wel een Gronings tankstation? Naar Bremen kan ook niet want de brug is er niet.

  3. Peter schreef:

    Dat is al weer even gelden. De ontwikkelingen gaan snel!

  4. Henny schreef:

    Ik heb in Treinreiziger ergens gelezen dat de Duitse treinen heel veel lawaai maken in de reiscoupe. Waarom wordt in deze waterstof aangedreven stellen geen goed geluid geisoleerde motorwagen toegepast in plaats van de ondervloer motoren?

    1. Simon schreef:

      Ik begrijp niet zo goed waar dit lawaai vandaan zou moeten komen.
      Een trein op waterstof rijdt via een batterij op elektromotoren.
      De batterij wordt gevoed door een brandstofcel die waterstof met zuurstof omzet in elektriciteit en water.
      Het lijkt me dat deze trein eerder klotst dan brult.

    2. dries molenaar schreef:

      Waterstof wordt mbv een katalysator in electriciteit omgezet. De trein rijdt dan electrisch. Tenzij er wat los zit zal de trein niet veel herrie maken. Niet in vergelijk met een diesel of dieselgenerator.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.