Duitsland wil stoptrein Arnhem – Emmerich per 2017

Per december 2016 (dienstregeling 2017) gaan er mogelijk weer rechtstreekse treinen rijden tussen Arnhem, Zevenaar en Emmerich. Dat is in elk geval het streven van het Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR), zo meldt De Gelderlander.

De VRR wil de proef mogelijk maken door de huidige stoptrein Koblenz – Emmerich in tweeën te splitsen. een treindienst Koblenz – Düsseldorf en een treindienst Düsseldorf – Arnhem. Nu rijden er tussen Düseldorf en Arnhem alleen ICE´s, welke enkel stoppen te Oberhausen en Duisburg. 

Spanning
De treindienst Düsseldorf – Arnhem moet de naam Rhein-Ruhr-Express (RRX) gaan dragen. De VRR richt zich op 2017, omdat de voorbereiding enige tijd duurt. Zo zijn er treinen nodig die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning moeten kunnen rijden. Deze treinen zijn duurder in aanschaf. Een andere optie is alleen een pendelstoptrein Arnhem – Emmerich met Nederlands materieel, maar dat heeft niet de voorkeur. VRR verwacht met een doorgaande regionale verbinding meer reizigers te trekken. Voor de zomer wil de VRR een prognose hebben van het aantal te verwachten reizigers.

Goed nieuws
Voor Ina Laarmaan is de toekomstige verbinding goed nieuws. Zij verzamelde eind 2010 en begin 2011 ruim 2.000 handtekeningen om de verbinding Arnhem – Zevenaar – Emmerich nieuw leven in te blazen. Nu zijn reizigers tot 2 uur onderweg, over een traject dat binnen 30 minuten kan afgelegd worden.

ICE´s
De rechtstreekse verbinding Arnhem – Emmerich verdween in 2000. Tot 2000 waren Arnhem en Emmerich nog met elkaar verbonden door de EuroCity´s Amsterdam – Keulen (en verder). In Emmerich werd de Nederlandse loc vervangen door een Duitse. Maar sinds 2000 is de treindienst vervangen door ICE´s en is de stop in Emmerich komen te vervallen. 

Mislukte proef
In 2006 werd bij wijze van proef het traject Arnhem – Zevenaar – Emmerich weer tijdelijk bedient. Maar de proef was bij voorbaad al gedoemd te mislukken. Alleen in de weekenden kwam de trein terug, en met een freqentie van slechts 4 treinen per dag. De proef, die twee jaar had moeten duren, werd vroegtijdig beëindigd vanwege tegenvallende resultaten. Nu lijkt er alsnog toekomst te zijn voor de regionale spoorverbinding.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug