Eerste rit RandstadRail naar Rotterdam Centraal

Maandag hebben de burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jozias van Aartsen (Den Haag) de officiële RandstadRailopeningsrit bijgewoond van Den Haag naar Rotterdam Centraal. Op de terugweg werd ook station Rotterdam Blijdorp geopend. Vanaf dinsdag is de lijn voor reizigers toegankelijk.

De officiële openingsrit vertrok om 11:10 uur uit Den Haag Centraal en ging met stops te Pijnacker en Berkel Westpolder naar Rotterdam Centraal. Van Aartsen benadrukt tijdens de rit het belang van de nieuwe verbinding. "Hoofdrolspeler in dit project is de reiziger. De stadsregio´s Haaglanden en Rotterdam groeien steeds meer naar elkaar. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de arbeidsmarkt en het onderwjs. Daarbij past een hoogwaardig frequente OV verbinding."

Rotterdam Hofplein
Een groot deel van de lijn was overigens al in gebruik. Tot en met vandaag (maandag 16 augustus) eindigt de lijn echter op station Rotterdam Hofplein. Vanaf dinsdag komt deze halte te vervallen en gaat RandstadRail vanuit naar Rotterdam Centraal. De rit duurt duurt ongeveer 30 minuten, vergelijkbaar met de reistijd van de stoptrein. De frequentie van de RandstadRail-lijn blijft vier keer per uur.

Metrolijn D
Het nieuwe spoor loopt ondergronds van Rotterdam Melanchtonweg via Blijdorp naar Rotterdam Centraal. De tunnel heeft een lengte van 2,4 kilometer en is voorlopig enkelsporig. Volgend jaar  zomer wordt een tweede spoor geopend. Dan zal de frequentie omhoog gaan naar zes keer per uur en zal de lijn gekoppeld worden aan de Rotterdamse metrolijn D, waardoor Slinge het eindstation wordt.

Reizigersaantallen
Momenteel gebruiken dagelijks 11.000 reizigers de huidige verbinding. De RET verwacht dat dit op redelijke korte termijn zal groeien naar 24.000 reizigers. Als de metro´s door gaan rijden naar Slinge wordt een verdere groei verwacht richting de 30.000 reizigers. Op lange termijn wordt er zelfs gehoopt op 47.000 reizigers per dag.

Den Haag
De HTM heeft inmiddels ervaring dat de formule RandstadRail kan bijdragen tot aanzienlijke reizigersgroei. In maart 2008 reisden 75.000 reizigers dagelijks met RandstadRail tussen  Den Haag en Zoetermeer. Toen éénmaal de aanloop problemen overwonen waren zag HTM het aantal reizigers stijgen naar dagelijks 94.000 passagiers. "Toen het nog een NS spoorlijn was, reden er veel minder treinen. Nu de frequentie is toegenomen, zien we ook een grote reizigersgroei. Op termijn verwachten we zelfs 110.000 reizigers per dag" zegt Piet Jansen, directeur exploitatie bij de HTM. 

Feest
De HTM directeur ziet de aansluting van Rotterdam Centraal op het RandstadRail netwerk als één van de OV grootste verbeteringen van dit jaar. Voor de RET en de stadsregio´s Haaglanden en Rotterdam dan ook aanleiding for een feestje. Op de opening te Rotterdam kwamen zoveel gasten toegestroomd, dat er een extra metro naar naar Blijdorp nodig was om alle genodigden te vervoeren. Vervolgens werd station Blijdorp geopend. Het nieuwe station ligt op een diepte van 18 meter onder straatniveau van de Statenweg en is hiermee het diepst gelegen metrostation in Nederland.

De foto´s zijn in een groter formaat beschikbaar. Druk daarvoor op de foto.

Share
Tags: RandstadRail

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug