Uitstel voor grote spoorprojecten, wel uitbreiding RandstadRail

Besluiten over de Lelylijn, Nedersaksenlijn en de metro naar Schiphol worden uitgesteld. Voor kleinere projecten is er wel vooruitgang en RandstadRail wordt uitgebreid. Dat blijkt uit de afspraken over grote infrastructurele projecten die het kabinet de afgelopen weken heeft gemaakt tijdens een toer door het land.

De ministers Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) en Mona Keijzer (Volkshuisvesting) en staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) trokken de afgelopen weken door het land om daar met de regionale bestuurders afspraken te maken over de grote projecten die zijn opgenomen in het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Het gaat dan om de grootste projecten in het land op het gebied van woningbouw, wegen en openbaar vervoer. De kosten ervan lopen veelal in de miljarden, de planning beslaat tientallen jaren en de status blijft soms decennialang hangen tussen droom en werkelijkheid.

Besluit Lelylijn en Nedersaksenlijn in 2025

Voor de nieuwe spoorlijnen Lelylijn tussen de Randstad en Groningen en Nedersaksenlijn tussen Groningen en Enschede komt de werkelijkheid een stuk verder te liggen. De regiobestuurders maakten vorige week zelf al, teleurgesteld, bekend dat het kabinet geen vervolgstap wil nemen voor deze projecten omdat het geld ervoor ontbreekt. De ministers en staatssecretaris schrijven nu in een brief aan de Tweede Kamer dat de wens voor de twee spoorlijnen wel blijft bestaan en dat een beslissing over de voortgang wellicht halverwege 2025 genomen kan worden. Het plan was om dit besluit nog dit jaar te nemen. Het kabinet wil in gesprek blijven met Noordoost-Nederland en belooft een nieuw overleg over de spoorlijnen voor het einde van het jaar.

Besluit metro Schiphol jaar later

Ook de gewenste uitbreiding van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam naar Schiphol loopt vertraging op. De metrolijn kan op het drukke treintraject naar de luchthaven meer ruimte scheppen voor nationale en internationale treinen. Een besluit over de metro was gepland voor eind volgend jaar, maar dit wordt minstens een jaar later. Een van de problemen hier is dat het moeilijk is mensen te vinden met de juiste kennis voor een onderzoek naar een metrolijn in het gebied dat ingewikkeld is door onder meer de start- en landingsbanen van Schiphol. De Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft de regering eerder al per brief laten weten dat eventuele financiële meevallers van het Rijk naar onder meer dit project moeten.

Onderzoek financiering IJmeerlijn

De MRA is blij dat met de regering is afgesproken dat er een onderzoek komt naar alternatieve manieren om de IJmeerverbinding te betalen. Deze verbinding zal een tunnel of lange brug worden die Amsterdam met Almere verbindt met in ieder geval de metro. Maar ook hiervoor ontbreekt het geld en Rijk en regio gaan nu onderzoeken of het mogelijk is om het project (deels) met private investeringen te betalen.

Uitbreiding voor RandstadRail

De regering had beter nieuws voor de regio Rotterdam – Den Haag. Daar wordt 555 miljoen euro gestoken in een uitbreiding van RandstadRail. Die uitbreiding laat nog wel even op zich wachten. Omdat er de komende jaren nieuwe woningen bij komen langs de RET-metrolijnen C en E van RandstadRail gaat vanaf 2030 de frequentie van de lijnen omhoog om de groei van het aantal reizigers op te vangen. Tussen Den Haag en Rotterdam gaat de metrolijn dan elke vijf minuten rijden, in plaats van om de tien minuten nu. Ook worden de tramstellen verlengd van de HTM-tramlijnen 2, 3 en 4 in de Haaglanden.

Voor de uitbreiding moeten er ook geluidswerende maatregelen genomen worden, de stroomvoorziening moet aangepast worden en rond 2035 moet de spoorbeveiliging zijn vervangen.

Miljoenen vrijgekomen in Limburg

In Limburg is ruim 36 miljoen euro vrijgekomen voor de bereikbaarheid na het schrappen van de plannen voor de tram Maastricht – Hasselt. Het kabinet wil 6,5 miljoen euro daarvan besteden aan het aanpassen van de overwegen op het traject van de Drielandentrein naar Luik. Ook de sloop van de spoorbrug in Maastricht moet van dit budget betaald worden. Hiervan profiteert vooral de scheepvaart. De brug is al jaren niet meer in gebruik.

Half miljoen voor onderzoek overwegen

De bewindslieden hebben met de regiobestuurders in het noordoosten afgesproken onderzoek te laten doen naar het veiliger maken van overwegen zodat er vaker op de treintrajecten gereden kan worden. Er kunnen dan een derde en vierde intercity van en naar Groningen en meer snel- en stoptreinen over het spoor. Er is een bedrag van een half miljoen euro voor het onderzoek beschikbaar.

Elektrificatie sporen

In het oosten kunnen twee spoorlijnen geëlektrificeerd worden als de provincies Gelderland en Overijssel zelf meebetalen. Het gaat om de lijnen Almelo – Mariënberg en Zutphen – Oldenzaal. Het Rijk heeft er al 98 miljoen euro voor uitgetrokken maar volgens het kabinet is de bijdrage van de provincies nodig om de elektrificatie mogelijk te maken. De provincies hebben toegezegd zich in te spannen om hier snel afspraken over te maken.

De Tweede Kamer gaat op 25 november praten over alle plannen.

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:49

Share

Recent Posts

Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…

9 uur terug

Meerdere storingen hinderen treinverkeer op woensdag – update: trein ontruimd in Amsterdam

Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…

16 uur terug

Spoor tussen Hamburg en Berlijn negen maanden dicht

Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…

18 uur terug

Europese rechter moet helpen beoordelen of NS terecht alleenrecht heeft

Het Europese Hof van Justitie gaat adviseren of de NS terecht het monopolie heeft gekregen…

2 dagen terug

Vrouw gewond bij val tussen perron en trein in Castricum

In het Noord-Hollandse Castricum is dinsdagochtend een vrouw gewond geraakt toen ze op het station…

2 dagen terug

Extra spitstreinen Harderwijk rijden vanaf 7 april

De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…

2 dagen terug