fbpx

Eerste vergadering Fyra-commissie

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg is donderdag officieel gekozen als voorzitter van de voorbereidende commissie voor de parlementaire enquête naar het debacle met hogesnelheidstrein Fyra. Ze kreeg vijf stemmen voor, één commissielid stemde blanco.

In de commissie zitten verder Ard van der Steur (VVD), Mei Li Vos (PvdA), Vera Bergkamp (D66), Machiel de Graaf (PVV) en Henk van Gerven (SP). Van Toorenburg sprak van ,,een prachtig team´´. De commissie moet de komende tijd gaan werken aan de onderzoeksopdracht voor de enquête, de begroting en het tijdspad.

Aan het begin van de eerste vergadering deelde Van Toorenburg pennen uit aan de leden van de commissie. In de pen zit een trein, die beweegt als de pen wordt gekanteld. "De helling van de pen, bepaalt de snelheid waarmee deze trein rijdt´´, zei Van Toorenburg.

Ze stelde verder dat heel veel mensen bezorgd zijn om de financiën van dit land en dat het daarom belangrijk is om goed te onderzoeken waarom het project met de Fyra is misgelopen. "Mensen hebben er behoefte aan dat we helderheid geven wat er niet goed is gegaan´´, vertelde Van Toorenburg. "We willen weten wat we hiervan kunnen leren.´´

Het reces begint vrijdag, maar dat is voor de commissie geen reden om op de lauweren te rusten, stelde Van Toorenburg verder. "We moeten ongetwijfeld heel veel gaan lezen´´, zei ze. Als al het werk van de voorbereidende commissie achter de rug is, begint de enquête. Het is de verwachting dat de leden van de voorbereidende commissie ook plaatsnemen in de uiteindelijke enquêtecommissie, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

De parlementaire enquête is nodig omdat de Fyra V250 in januari na 39 dagen van het spoor werd afgehaald wegens grootschalige technische mankementen. Daarop bliezen de NS en de Belgische vervoerder NMBS het hogesnelheidsproject in juni af. De enquête moet opheldering gaan geven over het aanbestedingstraject, dat eindigde met de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Ook kijkt de commissie naar het verstrekken van vergunningen voor de treinstellen. 

(c) ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *