fbpx

Eringa wil kortere reistijden voor de trein

Topman Pier Eringa van ProRail pleit voor snellere infrastructuur. De trein moet kunnen concurreren met de auto en het vliegtuig. Daarom ziet de topman het liefst dat de trein sneller wordt.

De nieuwe generatie NS-intercity´s – die vanaf 2021 geleverd worden – kunnen 200 kilometer per uur. "Het is toch sneu als de infrastructuur op de meeste plekken daarop niet aangepast is," zegt Eringa in een interview met Treinreiziger.nl. 

Toch zal Eringa de komende periode niet direct aan de slag gaan om zijn visie te verwezenlijken. "We moeten eerst de basis op orde brengen," legt hij uit. En met die basis gaat het de goede kant op. "De punctualiteit is op orde, en ook als het om treinuitval gaat is het op orde," stelde de ProRail-topman. Toch is hij nog niet helemaal tevreden. "Vooral op regionale lijnen scoren we heel goed. Op het hoofdrailnet willen we nog beter gaan scoren. Zeker als het om de HSL gaat."

Om de prestaties op de HSL beter te krijgen, is een speciaal team aan het werk. Veel vertraging en uitval wordt op de hogesnelheidslijn veroorzaakt door problemen bij de spanningssluizen. Op die punten wisselt de trein van bovenleidingsspanning. "Die problemen willen we oplossen door de spanningssluizen beter te maken en treinen op een betere manier er doorheen te laten rijden."

Eerder deze week werd bekend dat de provincie Groningen in de toekomst wil experimenteren met zelfrijdende treinen. Eringa ziet daar veel toekomst in. "We hebben al de zelfrijdende metro, de autonome auto is aantocht. Waarom dan geen zelfrijdende treinen? We moeten mee. De trein is daar ook bij uitstek geschikt voor. Er is geen software nodig om hem binnen de weglijnen te laten rijden. De beveiliging op de infrastructuur is er al."